Hoog CPU gebruik door AVGIDSMonitor.exe

Status
Niet open voor verdere reacties.

gatlinggun

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Al enkele weken wil mijn laptop (XP) niet snel opstarten. Het duurt een kwartier voordat ik wat kan doen. Wel zie ik steeds het zandlopertje in beeld komen/verdwijnen. In taakbeheer is te zien dat gedurende het eerste kwartier het CPU gebruik nagenoeg 100% is waarna het naar nagenoeg 0 terugvalt. Het programma AVGIDSMonitor blijkt de hoge belasting te veroorzaken. Hoe kan dit en als het klopt, wat te doen om dit te verbeteren ?

Welke processorsnelheid heeft jouw laptop?

Waarom ik dit vraag?
Een soortgelijk probleem had ik op mijn 10" netboekje met een atom processortje. Van de ene op de andere dag liep het ding zo traag als.................
Na enkele dagen van denken en zuchten meende ik het probleem gevonden te hebben : mijn virusscanner van Norman. Die was kort daarvoor geupdate.
Even een telefoontje naar Norman en wat bleek: de nieuwste software (die van de update dus....!!) was geschikt voor processors die minimaal al een hogere snelheid hadden dan het processortje in mijn netbookje. Ik ben overgstapt naar het gratis AVG en sindsdien draait het netboekje weer net zo snel als voorheen.

Misschien is de processor van jouw laptop ook wel te 'zwak' voor het progje. Probeer eens een andere, bijvoorbeeld AVG...............

Bedankt gast0225,

Klinkt precies hetzelfde als wat ik hier meemaak. Denk nu ook dat na een update deze ellende is ontstaan. Mijn heel oude laptoppie (del lattitude 600) schijnt 1,59 GHz op de klok te hebben bij 1 GB.

Maar eh... AVGidsmonitor is van AVG (denk ik) , die draai ik dus al. Nog meer suggesties ?

Ander gratis tooltje? Mijn atom processortje draait óók op 1.6 en die 'trekt' AVG prima......................

Download hier MalwareBytes Anti-Malware naar je bureaublad , als deze nog niet op je computer geïnstalleerd staat.

Dubbelklik op mbam-setup.exe om het programma te installeren.
Zorg ervoor dat na installatie deze opties aangevinkt zijn:
Update MalwareBytes' Anti-Malware
Start MalwareBytes' Anti-Malware
Klik daarna op Voltooien.

Als er een een update gevonden wordt, zal deze gedownload en geïnstalleerd worden.

Als er gevraagd word of je de "Evaluatie wil starten" mag je deze weigeren, en kun je later nog inschakelen wanneer je hier gebruik wilt van maken.
Zodra het programma gestart is, klik op het tabblad "Instellingen".
Vink hier aan: "Sluit Internet Explorer tijdens verwijdering van malware".
Klik dan op het tabblad "Scanner", kies hier voor "Volledige scan".
Klik vervolgens op "Scannen" om de scan te starten.
Het scannen kan een tijdje duren, dus wees geduldig.
Wanneer de scan klaar is, klik op OK,en daarna "Bekijk Resultaten" om de resultaten te zien.
Zorg ervoor dat daar alles aangevinkt is, en klik dan op: "Verwijder geselecteerde".
Na het verwijderen zal een log openen .Wanneer gevraagd word om de computer opnieuw op te starten, sta je dit toe.

Het log wordt automatisch bewaard door MalwareBytes' Anti-Malware en kun je terugvinden door op de "Logs" tab te klikken .

Het is ook mijn ervaring dat AVG veel resources vraagt wat een probleem kan worden op wat minder zwaar uitgevoerde PC's/laptops. Een factor die daar ook bij kan meespelen is als in AVG de automatische volledige disk controle aanstaat, dat vertraagt ook behoorlijk.

Mijn oplossing is in zo'n geval de volgende:
- AVG verwijderen (met de speciale AVG-verwijdertool die op hun web site te downloaden is) en in de plaats daarvan AVAST free voor de permanente controle voor alles dat er in en uit gaat. De automatische volledige controle van de HD zet ik dan uit, want je mag verwcahten dat wat een permanent actief AV-product toch doorlaat, dat ie dat bij een volledige controle van de HD ook niet zal vinden en geeft het alleen maar een zware belasting van het systeem. Bovendien moet u er van uit gaan dat geen enkel AV-product, gratis of betaald, alles tegenhoudt. Om die reden is het verstandig om een of twee extra AV-producten te installeren die NIET permanent actief zijn (anders komt de PC helemaal niet meer vooruit en kunnen er conflicten ontstaan), maar die u eens per week een scan uit laat voeren. Daarvoor gebruik ik de volgende gratis producten:
- MalwareBytes Antimalware (zie handleiding in bericht hierboven)
- De Emergencykit van Emsisoft. Let op! De Emergencykit en NIET het reguliere product, omdat het reguliere product een permanent resident module heeft en dat belast het systeem te veel.

Deze combinatie gebruik ik al weer een behoorlijke tijd en dat geeft een goede balans tussen veiligheid en performance van het systeem.

Laatst bewerkt:
@allen : mogelijk 'schieten we een beetje door'?

AVG een zuigende virusscanner ? Nee, dat dacht ik niet!
Kijk eens naar bijgevoegd plaatje en trek dan mogelijk de conclusie dat het een machine van 'niks' is. Toch draait deze machine 'van niks' als een raket, mét AVG 2011.

Ik vermoed dat TS toch in een andere richting moet zoeken.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Allen beadankt,
Ik had MBaM er al over gehaald, 3 infecties. Deze natuurlijk verwijderd maar het "overbelastingsprobleem" doet zich nog steeds voor.
@ gast0225: jouw laptop heeft 2 Gb geheugen, zou dat nog het verschil kunnen maken (de mijne 1Gb) ?

Ja, ik had het ding standaard met 1 giga aangeschaft (zoals de meeste van die netbookjes worden afgeleverd) en vond het apparaatje net niet echt lekker werken. Na het plaatsen van het 2 giga reepje ging het allemaal nét even soepeler, al blijft het natuurlijk een netbookje met een GMA videochip en slechts een Atom processortje.

Het is maar net voor welke doeleinden je zo'n ding gaat gebruiken.
Relatief snel (hooguit een enkele seconde trager dan op mijn desktop), openen zich websites. Mailtjes ontvangen en versturen gaat razendsnel. Foto's bekijken gaat ook relatief soepel. Zelfs uitzending gemist, bijv. een aflevering van Pauw en Witteman, draait vloeiend en probleemloos.

Vanaf het buroblad een applicatie als Excel of Word openen duurt enige seconden. Al met al voor een netbook-slakje (wat die dingen in wezen toch allemaal zijn) kan ik er prima mee 'leven'.

Ook bij mij was de vertraging opgelopen tot zelfs enkele minuten voordat er zich ook maar iets opende en daar was in mijn geval Norman antivirus software debet aan (vanwege de reden die ik al eerder schreef)

Laatst bewerkt:
Bedankt gast0225,

begrijp ik het goed dat de problemen nu dus veroorzaakt worden door een update van AVG in combinatie met het beperkte geheugen. Ik heb al enkele jaren AVG tot tevredenheid en het openen van sites/programma's verliep ook op een manier waarmee zeer goed te leven viel. Momenteel is eigenlijk alleen het lange opstarten een probleem. Openen van programma's verloopt eigenlijk nog steeds het zelfde. Is er nog wat te tunen aan dat AVG zodat het opstarten wat beperkt wordt naar laten we zeggen 3 minuten ?

Nou nee, da's mogelijk niet echt op jouw situatie van toepassing maar het zou kunnen. Dat de opstart lang duurt kán door AVG worden veroorzaakt, maar evengoed door andere processen, van goedaardige tot kwaadaardige aan toe.
Je kunt van alles gaan proberen, maar het meest snelle is waarschijnlijk om ellende uit te sluiten. Daartoe moet je dan een Hijack logje plaatsen op het Nucia forum.
Als dat geen rare dingen oplevert kun je gaan zoeken naar het goedaardige proces dat de opstart vertraagt. Andersom gaan`zoeken is veel lastiger. Sluit daarom eerst kwaadaardige software uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan