Hoog CPU gebruik en 2x winword.exe: spyware?

Status
Niet open voor verdere reacties.

michieltom1960

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 sep 2013
Hallo allen, nieuw op het forum en meteen een vraag.

Mijn laptop is de laatste tijd enorm traag. Nou ben ik niet verrast dat een computer na verloop van tijd iets trager wordt, maar dit is echt opvallend. Er komen ook steeds meer prestatiewaarschuwingen uit Norton over "hoog CPU-gebruik". Tijd voor een onderzoekje dus.

Ik heb in Taakbeheer vastgesteld dat er 2x WINWORD.EXE blijkt voor te komen. Ze staan precies onder elkaar. Ze heten exact hetzelfde en staan beschreven als "Microsoft Word".

De bovenste geeft, ook als Word gesloten is, voortdurend een CPU gebruik van 20 tot wel 50%. Niet vreemd dus dat, als er andere zaken draaien het totale CPU-gebruik soms even tot 100% op kan lopen. De onderste staat, als Word gesloten is, keurig op 0. Als ik Word start gaat van deze ook het tellertje lopen, maar tot hooguit een procent of 5.

Toch komt in de directory "program files" WINWORD maar één keer voor.

Vraag: wat is hier nu aan de hand? Is dit spyware of iets anders raars? Ik durf de "bovenste Word.exe" niet zomaar te verwijderen, want ik ben als de dood dat er dan iets meegenomen wordt of incompleet raakt, waardoor Word niet meer zal werken.

Ik heb Norton een complete systeemscan laten uitvoeren, maar die doet er niks mee en detecteert niets bijzonders. Ook scannen dooor Malwarebytes (met dank voor de tip!) levert niets op.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Is er überhaupt wel sprake van mal- of spyware? Hoe kom ik van dit probleem af?

Alvast hartelijk dank!
Michiel Tom

Laatst bewerkt:
Mag ik eerst even je besturingssysteem weten ter informatie? Je kan anders die WINWORD.EXE even ergens anders neer zetten (knippen naar desktop bv.), even testen of word nog werkt, zo niet? Plaats bestand terug. Wel? Dan heb je oplossing.

Anders kan je misschien nog even proberen te scannen in safe modus met malwarebytes (tijdens opstarten na POST Screen op F8 duwen en Safe Modus selecteren), misschien dat je dan iets vind!

mvg,
RoelK

Hallo Roel, dank voor je reactie. Ik heb Windows 7 (64 bits). Ik ben nu bezig met GMER en zal later in de veilige modus nogmaals Malwarebytes laten draaien.

Vreemd... Malwarebytes en GMER laten draaien in de beveiligde modus en niets aangetroffen. Toch heeft het probleem zich de hele dag nog niet voorgedaan. Ik houd het scherm met taakbeheer er voorlopig even bij om te kijken of en wanneer het probleem terug komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan