Hoog CPU gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

SjaakVerhoeve

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2007
Beste,

Sinds enkele dagen ondervind ik het probleem dat mijn CPU vlak na het opstarten en onder NORMAAL gebruik van mijn notebook omhoog schiet (Soms wel tot 100%). Dit leid tot ergernis wanner je net lekker een stukje aan het typen bent of met een programma bezig bent, want als het CPU naar 100% schiet krijg je al snel een korte vast loper.

Ik heb echter geen idee wat de veroorzaker is van het probleem (Virus? Of toch het besturingssysteem vista zelf). Wel weet ik welke processen de boosdoeners zijn van het hoge CPU gebruik, namelijk:
- msieexec.exe (10-40%)
- SearchIndexer.exe (10-40%)
- SearchProtocolHost.exe (10-40%)

Korte beschrijving van het voorval:

1) Normaal gebruik van de notebook, er lijkt niks aan de hand (Zie bijlage 'Normaal CPU gebruik').
2) CPU stijgt tot +- 50-60%, boosdoeners zie hierboven (en zie bijlage '50% CPU').
3) CPU stijgt tot 100%, dit wordt voornamelijk door explorer veroorzaakt. Het lijkt deze opnieuw gestart word, dit is te zien aan taakbalk en desktop iconen die als het waar vernieuwd worden (Zie bijlage '100% CPU').
4) CPU gedurende 1 minuut vastgelegd via Taakbeheer (Zie bijlage CPU gedurende 1 minuut').

Hopelijk heeft iemand ervaring met dit probleem, via google kwam ik er niet uit. Kon het probleem soms wel vaag terugvinden, maar geen oplossingen ervoor.

Bijlagen

• 50% CPU.jpg
    50% CPU.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 84
  • 100% CPU.jpg
    100% CPU.jpg
    96,7 KB · Weergaven: 90
  • CPU gebruik gedurende 1 minuut.jpg
    CPU gebruik gedurende 1 minuut.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 92
  • Normaal CPU gebruik.jpg
    Normaal CPU gebruik.jpg
    94 KB · Weergaven: 75
mbam-log-2009-04-01

Malwarebytes Anti-Malware had ik al op mijn pc staan.
Logje hiervan zie onderstaand:

Malwarebytes' Anti-Malware 1.34
Database versie: 1835
Windows 6.0.6001 Service Pack 1

1-4-2009 14:52:26
mbam-log-2009-04-01 (14-52-26).txt

Scan type: Snelle Scan
Objecten gescand: 66937
Verstreken tijd: 9 minute(s), 51 second(s)

Geheugenprocessen geïnfecteerd: 0
Geheugenmodulen geïnfecteerd: 0
Registersleutels geïnfecteerd: 0
Registerwaarden geïnfecteerd: 0
Registerdata bestanden geïnfecteerd: 0
Mappen geïnfecteerd: 0
Bestanden geïnfecteerd: 0

Geheugenprocessen geïnfecteerd:
(Geen kwaadaardige items gevonden)

Geheugenmodulen geïnfecteerd:

Registersleutels geïnfecteerd:

Registerwaarden geïnfecteerd:

Registerdata bestanden geïnfecteerd:

Mappen geïnfecteerd:

Bestanden geïnfecteerd:

Ben nu bezig met een volledige systeem scan van SUPERAntiSpyware Free Edition.
Deze zal ik plaatsen indien gereed.

Ik erken het probleem.download en installeer Ccleaner.laat deze draaien en concentreer je op welke progjes je wilt laten meeladen (opstarten) als je PC cq.laptop opstart.

Ik gebruik ook vista de ultimate version,er word van alles geladen zoals o.a. antivirusscanner,windows updates,msn,downloadtool,spywaretool,Ccleaner,hijackthis,adaware,ik kan zo nog wel doorgaan!.

Al deze tools worden afhankelijk van Uw instellingen,allemaal ge-Update,ze gaan op de achtergrond draaien..duurt afhankelijk van uw processor snelheid en RAM geheugen enkele minuten tot langer..U kunt dan wachten of iets doen zoals surfen,e-mails lezen of spelletje spelen maar dus vertraagd de CPU is al bezig met aantal zaken word dan rood 100% belast.

U kunt ook everest home edition downloaden..de optie taakbeheer is minimaal..hier krijgt U meer inzicht in wat er doende is bij opstarten..

Ik heb zelf bepaalde tools verwijderd uit opstart sector,ik draai ze zelf,update ze zelf
alleen de noodzakelijke tools zoals antivirus kunt u laten staan die kan zelf geregeld worden in Ccleaner-gerredschap-opstarten.

Als U nog steeds last heeft van een CPU die belast word reageert U dan weer,dan is er iets anders loos..heel veel succes :thumb:

@Powerdoom

Ik kan de processen die ik in mijn eerste post heb genoemd niet met Ccleaner laten stoppen, kortom omdat deze niet in de lijst van programma's voorkomen die je tijdens het opstarten aan en uit kan zetten.

Met Everest home zie ik mij ook geen mogelijkheid om mij van het probleem te ontdoen, ik kan je met deze tool wel een gedetailleerde specificatie van mijn notebook geven. Maar ook daar schiet ik weinig tot niks mee op.

Toch bedankt voor je reactie.

Hoi !

Sorry, maar dit is normaal in Vista.
Na het opstarten begint de indexering, zodat evt. zoek-opdrachten snel kunnen worden uitgevoerd.

Dir wordt ook duidelijk in je screenshots aangegeven !

Stel je daar geen prijs op, dan kun je dat zo: http://www.mydigitallife.info/2007/...ws-vista-search-indexer-and-indexing-service/ uitschakelen.

Maar nogmaals: het kan geen kwaad; bij mij merk ik er weinig van met een snelle quad-core en 4 Gig geheugen (64-bits OS.)

Greetz,

Harry.

Hopelijk opgelost

@Harry Snor

Normaal gesproken heb ik met mijn DualCore ook nergens last van, alleen de laatste paar dagen begint hij veel CPU voor indexeren te gebruiken.

@frankwannet

Met SUPERAntiSpyware is 1 virus gevonden en een groot aantal cookies, deze heb ik laten verwijderen en mijn computer opnieuw opgestart.

Hierna heb ik tot nu toe geen problemen meer ondervonden, ik zal dit enkele dagen afwachten. Als ik dan niks meer van het probleem hoor zal ik het als opgelost zien. Zo niet zal ik uiteraard een bericht plaatsen.

Het probleem is weer terug

Na gister mijn notebook normaal gebruikt te hebben (zonder problemen), deze in sluimerstand gezet (beste optie naar mijn mening in vista) en de volgende dag weer aangezet. Echter blijkt nu het probleem zich weer voor te doen. Na een normaal gebruik van circa 5-10 stijgt het CPU weer naar 60% gevolgd door een CPU gebruik van 100%, met tot gevolg het opnieuw starten van Explorer.

Heb liever niet mijn indexering uitstaan, maar als dit het probleem verhelpt zou ik het wel willen proberen. Daarom heb ik aan de hand van de tip van Harry Snor mijn Indexeren uitgezet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan