• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

HOOG of LAAG weergeven afhankelijk van hoog of laag percentage

Status
Niet open voor verdere reacties.

gridishere

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2009
Goedemiddag,

Ik heb op Google proberen te zoeken naar een if statement om te achterhalen of een waarde negatief als percentage is of niet. Echter lukt het me niet om een juiste uitkomst uit de formula te krijgen. Kan iemand wat helpen?

Ik heb deze waarden als voorbeeld:

-4.16% HOOG Moet zijn LAAG
1.88% HOOG Moet zijn HOOG
-7.03% HOOG Moet zijn LAAG
9.46% HOOG Moet zijn HOOG

Voorbeeld bijgevoegd voor de duidelijkheid. Ik gebruik nu deze formule om te proberen =ALS(A1<0;"LAAG";"HOOG")

Bedankt!

Grid

Bijlagen

@Ahulpje, dat gaat helaas niet lukken omdat ik gebruik maak van de . notatie. Deze heb ik nodig omdat ik veel met Amerikaanse prijzen werk.

Het zou toch gewoon ook moeten kunnen met een . in plaats van , ?Scheidingsteken.png

De Nederlandstalige Excel trekt zich daar bij mijn weten niets van aan, maar er is wel een oplossing:

Code:
=ALS(WAARDE(SUBSTITUEREN(A1;".";","))<0;"LAAG";"HOOG")

@AHulpje, hartelijk bedankt voor je hulp. In Google Sheets werkt dat maar in Excel krijg ik een #NAAM! foutmelding. Zie eventueel deze afbeelding:
Bekijk bijlage 366200

Weet je of iemand anders hier nog iets aan te doen misschien?

Je afbeelding is niet zichtbaar.
Gebruik je een Nederlandstalige Excel? Welke versie?

@Ahulpje, ik ben er achter dat het wel werkt met deze formula: =ALS(WAARDE(SUBSTITUEREN(A1;",";"."))<0;"LAAG";"HOOG")

Ik heb echter alleen de , en . omgewisseld. Vreemd? :)

Geen idee wat de verschillen zijn tussen Excel voor Windows versus Mac.
Je zou dit nog eens kunnen proberen, maar mooi is het niet:

Code:
=ALS(LINKS(A1;1)="-";"LAAG";"HOOG")

Inderdaad, vreemd.
Daar moet een Mac gebruiker maar een uitspraak over doen, ik durf daar niets over te zeggen.

Ik heb de indruk dat je gegevens als tekst zijn opgemaakt.
Als je dat weet om te zetten naar numerieke waarden dan zou een en ander moeten werken.
De omkering van , en . in de formule van AHulpje suggereert hetzelfde, omdat dan alleen nog WAARDE wordt uitgevoerd.

Een oplossing: zet een 1 in een lege cel en kopieer die cel.
Selecteer dan het gebied met je percentages en klik op Plakken Speciaal en kies daar voor Vermenigvuldigen.
Je (tekst)data worden nu omgezet naar numerieke waarden en je oorspronkelijke formule zal werken.

@AHulpje, ik ga die andere optie zeker achter de hand houden. In elk geval bedankt en ik sluit dit topic maar. Fijne avond en bedankt :-)

@jgkdrt, dat het als tekst in de cellen staat klopt wel. Bij de celeigenschappen staat Standaard. Ik haal deze gegevens van een website af en plak steeds die in dit template waar wat formula's omheen hangen. Ik zal je andere optie eens nader beschouwen. Voor nu werkt het eerst wel met de hulp van AHulpje dus kan er eerst wel verder mee zo! Toch ook bedankt en een fijne avond!

Mooi dat je daar mee geholpen bent.
De formule van AHulpje kun je nog vereenvoudigen tot:

=ALS(WAARDE(A1)<0;"LAAG";"HOOG")

@jgkdrt, dat gaat niet werken. Daarom hebben we het omzeilt door de . te omzeilen.

Als je het probeert, zou je moeten zien dat het wel werkt.
Je geeft zelf al aan dat het substitueren van een , door een . wel werkt en dat is logisch omdat in de oorspronkelijke tekst geen , staat om te vervangen, dus de . blijft aanwezig. En van het resultaat neem je dan de WAARDE.
Ik heb willen aangeven dat de Substitutie niets doet in jouw geval, dan kun je die ook weglaten uit je formule.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik heb het gister geprobeerd zonder en toen werkte het niet helaas. Dus heb je formula ingevoerd.

Grid

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan