• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoogst mogelijke getal aftrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crappz

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2016
Ik wil vrachten vervoeren met verschillende hoeveelheden tipi's (indianententen) naar verschillende festivals.
Vooraf moet berekend worden welke voertuigen we nodig hebben.
We hebben 3 soorten voertuigen (en van elk soort een verschillende hoeveelheid) tot onze beschikking met verschillende laadruimten (inhoud).
Nu wil ik graag dat excel berekend welk soort voertuig ingezet moet worden en hoeveel per evenement.
Kan iemand helpen met het maken van de juiste formule?
Ik heb een voorbeeld bestand toegevoegd!
Alvast super bedankt

Bijlagen

kleine aanvulling

Hey Conseclusie,

ik realiseerde mij dat met grotere getallen we er niet uit gaan komen en er daarom ook grotere vervoersmiddelen nodig blijken te zijn.
Zou je jouw licht op deze aanvulling willen laten schijnen, want jouw som is helemaal in orde.
Ik ben zelf niet behendig genoeg om het toe te passen op de aanvulling.
Sorry, ik ben een noob
Bekijk bijlage tipi vervoer.xlsx

Aanvulling

Ik heb daarom ook n het nieuwe bestand 2 nieuwe en grotere voertuigen toegevoegd.
Ik hoop dat iemand hiermee kan helpen.

ik zie die nieuwe voertuigen niet.

en dan nog, als je grotere hoeveelheden invult gaat het uiteindelijk weer niet in 1 keer.

Hey Syslvester

Je hebt gelijk, ik had niet het juiste bestand toegevoegd. Nu wel.
Maar er is een maximale voorraad van 80 kuub, dus meer dan dat hoeft niet berekend te worden.
Ik heb nu het juiste bestand toegevoegd.
Er hoeft alleen naar het groen gearceerde gedeelte te worden gekeken.
Ik was op het blad zelf aan het proberen om het voor elkaar te krijgen maar dat is nog niet gelukt.

Bekijk bijlage tipi vervoer.xlsx

Niet dat ik een oplossing heb, maar:

Als je maar max 80 M3 gaat vervoeren waarom heb je dan een capaciteit van 325 M3?

Op deze site is veel te vinden over een optimale verdeling.

Hoe ga je het inrichten als je meerdere projecten op verschillende locaties hebt? Volgens mij zitten er veel te veel variabelen en niet doordachte zaken in om er 'even' een formule voor te maken.

wat is meer gewensd ? met minder auto's rijden en eventueel een beetje lege ruimte of met meer auto's rijden maar met minder ruimte over?

Hey Syslvester

Dan rijden we liever met minder autos en een beetje ruimte over

dus als je 80 kuub te vervoeren hebt,
moet je de 85 kuber gebruiken en niet (dat is 5 kuub te veel)
4 maal de 18 kuber en 1 maal de 8 kuber (dat is precies 80 kuub)

klopt dat ? en waar licht het omslag punt?

dus als je 80 kuub te vervoeren hebt,
moet je de 85 kuber gebruiken en niet (dat is 5 kuub te veel)
4 maal de 18 kuber en 1 maal de 8 kuber (dat is precies 80 kuub)

klopt dat ? en waar ligt het omslag punt?

Hey Syslvester

Ja dat klopt.
Het omslagpunt is gevoelsmatig. Ik zou zeggen een afwijking van 5 kuub bij de twee grote voertuigen en 2 kuub bij de 3 kleinere voertuigen.

je grootste auto = 85 kuub

je kan dus altijd met 1 auto rijden want je voorraad is maar 80 kuub. :)

zo doet hij de kleine waarde ook en werkt hij ook als je het aantal soorten auto's veranderd

ps VenA, bedankt voor het testen. :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan