hoogste vijf datums filteren van iedere deelnemer

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzyivy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 sep 2011
Stel ik heb een tabel met de volgende kolomen: deelnemers, datum, contributie.
nu wil ik een query maken om van iedere afzonderlijke deelnemer de hoogste 5 datums te filteren en daarvan de som van contributie. heb al talloze dingen geprobeerd maar kom er niet uit. Wie helpt mij op weg

De som in combinatie met de 5 hoogste datums wordt lastiger; de 5 hoogste datums en de contributie per deelnemer is wel te doen. Zo even uit de lucht gegrepen, want ik heb verder geen tabelinfo:

Code:
SELECT Deelnemer, Datum, Contributie
FROM tDeelnemers INNER JOIN tContributie ON tDeelnemers.DeelnemerID = tContributie.DeelnemerID
WHERE (Datum In (SELECT TOP 5 [Datum]
   FROM tContributie
   WHERE tContributie.DeelnemerID = tDeelnemers.DeelnemerID
   ORDER BY [Datum] DESC))
ORDER BY Deelnemer, Datum, DESC;

En met deze query kun je van de 5 laatste datums het totaal van de contributie uitrekenen:

Code:
SELECT tDeelnemers.DeelnemerID, Sum(tContributie.Contributie) AS [Totaal Contributie]
FROM tDeelnemers INNER JOIN tContributie ON tDeelnemers.DeelnemerID = tContributie.DeelnemerID
WHERE (((tContributie.[Datum]) In (SELECT TOP 5 [Datum]
   FROM tContributie
   WHERE tContributie.DeelnemerID = tDeelnemers.DeelnemerID
   ORDER BY [Datum] DESC)))
GROUP BY tDeelnemers.DeelnemerID
ORDER BY tDeelnemers.DeelnemerID;

Super bedankt, doet precies wat ik wil.
Begrijp de query nog niet helemaal maar dat komt nog wel, zodat ik het kan verwerken in mijn eigen werk

hoe kun je (aktie) datums sorteren c.q. volledige kolom van de datum anders neerzett

ik heb de laatste transaktiedatums in een kolom staan. b.v. 01-12-2011 . Als ik deze wil sorteren op meest recente datum dan komt er niets van terecht. Kan men wel selecteren op datums? Hoe dan? zo niet moeten mogelijk de datums allemaal in een ander ontwerp staan b.v.: 2011-12-01 om te kunnen sorteren. Zo ja, hoe kan ik alle datums dan in een slag omgooien naar hierboven tweede voorbeeld. (noemen ze dit trouwens notatie?)

Inbreken in een vraag is niet netjes... Deze vraag is bovendien al opgelost. Maak een eigen vraag aan, zou ik zeggen!

inbreken vraag

kunt u mij zeggen waar ik een duidelijke knop kan vinden waar ik een nieuwe vraag kan stellen. graag duidelijk de pagina en plaats aangeven. sorry maar ik kon niet anders dan zo.

oh vraag al opgelost?

Ik heb lopen zoeken. Kan wel eens gebeuren dat je het niet kan vinden. Wilt u dan zo behulpzaam zijn de link te geven....

In het hoofdscherm van het Access forum vind je bovenin een blauwe knop : [+ Nieuwe vraag Plaatsen]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan