• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoogste waarde per soort

Status
Niet open voor verdere reacties.

pasch

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 nov 2015
Hallo, bij deze mijn vraag. Ik ben bezig met een lijst die niet op een specifieke volgorde staat. Bestaande uit 2 kolommen 1 met de waarde en 1 met datums wat ik zoek is een formule die uitzoekte per waarde wat de laatste datum is. Ik ben hier al enige tijd mee aan het *****n geweest maar kom er niet uit. Wat ik tot nu toe heb is een macro die een lijstmaakt van alle waarde op een ander blad en en alle dubbele verwijderd. Naast deze waarde moeten vervolgens de hoogste datums komen.

Kan iemand mij hiermee helpen of een voorbeeld geven? Ik heb al een beetje gezocht in andere topics maar kon niet echt iets vinden

Dat is een makkelijke, hier al vaak aan de orde geweest (dus als je even had gezocht...).
Als de waarden staan in A1:A200, de datums in de B-kolom, en de waarde waarvan je de laatste datum wil weten in C1, typ dan in een willekeurige andere cel, en sluit af met Ctrl-Shift-Enter:
Code:
=MAX(ALS(A1:A200=C1;B1:B200))

Hoi,

Welkom op het forum. Het handigste is om even een voorbeeldbestandje te plaatsen via "ga geavanceerd".

Desondanks even een voorbeeldje hoe het kan zowel met formules als met een draaitabel.
Let op: de formule in E2 (en doorgekopieerd t/m E20) is een zogenaamde matrixformule, die je moet invoeren met Ctrl+Shift+Enter, waarna Excel er accolades {} om heen zet.
De versie met formules werkt alleen met numerieke waarden, de draaitabel doet het ook met tekst.

Bekijk bijlage Hoogste waarde per soort MB.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan