• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waarde zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jammi

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2010
Beste,

Ik zou graag de waarde in A12 willen zoeken die niet hoger mag zijn dan de maximale waarde in de kolom F.
De waarde mag niet hoger zijn dan de max waarde in de kolom F, maar wel de hoogst mogelijke waarde.
Zie voorbeeld.

Alvast bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het minimum maakt niet uit? En waarom zou de uitkomst 005 moeten zijn en geen 007?
Als 007 toch de goede uitkomst is, dan is dit een mooie formule: =ZOEKEN(2;1/(A12<=F10:F16);G10:G16)
Anders moet je het nog even anders uitleggen.

De waarde moet in het ideale bereik liggen, dit heeft te maken dat deze waarde geschikt is voor een bepaald bereik en nauwkeurigheid.

Is de waarde te klein dan is deze er niet geschikt voor, is de waarde te groot dan wordt deze onnauwkeuriger?

Het is inderdaad een andere uitleg... :rolleyes:
Misschien dan deze formule:
Code:
=INDEX(G10:G16;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX((F10:F16>=A12);0);0))

Die zoekt de eerste waarde in kolom F die groter is dan, of gelijk aan, A12 en geeft de bijbehorende waarde uit G terug.

Gaat deze matrixformule u verderhelpen?
=INDEX($G$10:$G$16;VERGELIJKEN(KLEINSTE(ABS($A$12-$F$10:$F$16);1);ABS($A$12-$F$10:$F$16);0))

Denk aan de Ctrl Shft Enter

@ Marcel
Mooie formule:thumb:

Hier eentje met verticaal zoeken
PHP:
=VERT.ZOEKEN(ALS(A12<=30;AFRONDEN.BOVEN(A12;10);AFRONDEN.BOVEN(A12;5));$F$10:$G$16;2;0)

In bijlage de verschillende versies naast elkaar.

Bijlagen

Mijn formule geeft steeds de dichtstbijzijnde waarde, zoals gevraagd dacht ik.

Mijn formule geeft steeds de dichtstbijzijnde waarde, zoals gevraagd dacht ik.

"De waarde moet in het ideale bereik liggen"... :rolleyes:

Ik vermoed dat hier sprake is van calibratie van wapens; in ieder geval is het hier prijsschieten voor de juiste formule. Jammi!! :d

@ Marcel
Mooie formule:thumb:

Hier eentje met verticaal zoeken
PHP:
=VERT.ZOEKEN(ALS(A12<=30;AFRONDEN.BOVEN(A12;10);AFRONDEN.BOVEN(A12;5));$F$10:$G$16;2;0)

In bijlage de verschillende versies naast elkaar.

Dank, dank.

Een beknoptere variant van de verticaal zoeken formule:
Code:
=VERT.ZOEKEN(AFRONDEN.BOVEN(A12;5+5*(A12<=30));$F$10:$G$16;2;0)

Bedankt

:thumb:

Bedankt voor de hulp, ik ben hier weer verder mee geholpen.
Nogmaals bedank

Je had wel de moeite kunnen doen om te melden welke oplossing nu voldoet.

Hallo Cobbe,

Je hebt inderdaad gelijk ik had inderdaad moeten aangeven welke oplossing werkte.

De eerste oplossing van Marcel & de oplossing van Plongske werkte allebei goed.
De oplossing van Cobbe werkt in de nieuwe tabel eveneens goed, ik heb deze dan ook gebruikt.
Omdat deze oplossing werkt met de eenvoudigste formule.

Nogmaals bedankt

Eigenlijk is het niet zo belangrijk van wie je de formule/oplossing gebruikt maar wel welke oplossing geeft wat je gevraagd hebt.
Want er zit mi toch een verschil in resultaat voor de verschillende voorstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan