• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waardes optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikCID

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2011
Bestaat er een formule om van 7 getallen alleen de hoogste 5 bij elkaar op te tellen?

=GROOTSTE(E3:E48;1)+GROOTSTE(E3:E48;2) etc.

Dank je wel, deze werkt prima. Maar weet je er ook een waarbij de 7 waardes in verschillende cellen staan die soms ook leeg zijn?

Erik,

Misschien handig om een voorbeeldbestandje aan te leveren.
Zo is het een beetje koffie dik kijken.

Bij deze. Op de plaats van het vraagteken moet dus het totaal van de beste 5 van 7 komen.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Erik

Ik heb de cellen een naam gegeven. In dit geval "hoogste".

en deze in een formule met grootste gezet.

Code:
=GROOTSTE(hoogste;1)+GROOTSTE(hoogste;2)+GROOTSTE(hoogste;3)+GROOTSTE(hoogste;4)+GROOTSTE(hoogste;5)

Bijlagen

Erik,

Code:
=ALS(ISFOUT(SOM(GROOTSTE((C4:O4);{1;2;3;4;5})));SOM(C4:O4);SOM(GROOTSTE((C4:O4);{1;2;3;4;5})))
Of:
Code:
=ALS(ISFOUT(SOMPRODUCT(GROOTSTE((C4:O4);RIJ(1:5))));SOM(C4:O4);SOMPRODUCT(GROOTSTE((C4:O4);RIJ(1:5))))
Of matrixformule: afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.
Code:
=ALS(ISFOUT(SOM(GROOTSTE((C4:O4);RIJ(1:5))));SOM(C4:O4);SOM(GROOTSTE((C4:O4);RIJ(1:5))))

iets korter:
Code:
=SOM(GROOTSTE(C4:O4;{1;2;3;4;5}))

Uiteraard korter, maar wat als er maar drie getallen staan (bv. klaverjaswedstrijden die eens per week worden gespeeld).
In het bestand gaat het over rondes.

Waar de telling voor bedoeld is weet ik niet.
Ik ken alleen de vraag en die is om het totaal van de grootste 5 getallen te berekenen.
Ook als er getallen tussen uit zijn, ga ik er dan vanuit (gelet op de vraagstelling) dat er nog altijd 5 getallen zijn en dus de berekening te maken. Als het er minder dan 5 zijn (maar dat blijkt m.i. niet uit de vraagstelling) dan ligt het uiteraard anders. In dat geval kan dit worden gebruikt:
Code:
=ALS(AANTAL(C4:O4)<6;SOM(C4:O4);SOM(GROOTSTE(C4:O4;{1;2;3;4;5})))

Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie maar kom er nog niet uit. Mijn voorbeeldbestand was te kort door de bocht. Bijgaand een nieuwe waar de letters vervangen zijn door cijfers. Hoor graag weer van jullie.

Bijlagen

Erik,

Volgens mij werkt mijn formule nog steeds :

Code:
=GROOTSTE(hoogste;1)+GROOTSTE(hoogste;2)+GROOTSTE(hoogste;3)+GROOTSTE(hoogste;4)+GROOTSTE(hoogste;5)

Als jij dat anders ziet dan hoor ik dat graag. Maar dan ook wat het antwoord is wat jij verwaht.

Heb je de gegevens wel goed ingevoerd, Erik?
Mijn oplossing werkt ook nog steeds, zie bijlage.

Is was dan nog vergeten te vertellen dat soms niet alle rondes gevuld zijn. In dat geval is zowel het vakje punten als plaats leeg. Dus minder dan 5 deelnames. Dan krijg ik een foutmelding in jullie bestanden. Als iemand wel een ronde deelneemt maar opgeeft dan krijgt deze 0 punten en plaats 11. De cellen met de plaats 1 t/m 11 zijn geen punten dus voor mijn gevoel zou je toch de cellen om en om moeten selecteren (als dan mogelijk is).

Erik, je laatse bericht begrijp ik niet helemaal.
Voor de situatie bij minder dan 5 deelnames, gaf ik in bericht #10 al een oplossing.
Als dat niet is wat je bedoelt, plaats dan hier een Excelbijlage met een duidelijk voorbeeld en het gewenste resultaat er bij.

Erik,
als je vindyt dat een gegeven ooplossing niwet werkt, vermeld dan WAAROM die voilhgens jou niet werkt !
Want natuurlijk is mijn oplossing in bericht #10 WEL juist. Alleen is het zo dat je in je eerste bestand je databereik C4:O4 was en je tweede bestand C4-P4 (je had met je bereik natuurlijk beter consequent kunnen blijven). Uiteraard was mijn antwoord in bericht #10 nog gebaseerd op het bereik in jouw eerste bericht en dat was C4-O4. Het enige dat je dan moet doen is C4:O4 vervangen door C4-P4 (op de plaats hierboven waar een - staat in een bereik moet dit een dubbele punt zijn). Het wordt dan:
Code:
=ALS(AANTAL(C4:P4)<6;SOM(C4:P4);SOM(GROOTSTE(C4:P4;{1;2;3;4;5})))

Laatst bewerkt:
Erik,
als je vindyt dat een gegeven ooplossing niwet werkt, vermeld dan WAAROM die voilhgens jou niet werkt !
Want natuurlijk is mijn oplossing in bericht #10 WEL juist. Alleen is het zo dat je in je eerste bestand je databereik C4:O4 was en je tweede bestand C4-P4 (je had met je bereik natuurlijk beter consequent kunnen blijven). Uiteraard was mijn antwoord in bericht #10 nog gebaseerd op het bereik in jouw eerste bericht en dat was C4-O4. Het enige dat je dan moet doen is C4:O4 vervangen door C4-P4 (op de plaats hierboven waar een - staat in een bereik moet dit een dubbele punt zijn). Het wordt dan:
Code:
=ALS(AANTAL(C4:P4)<6;SOM(C4:P4);SOM(GROOTSTE(C4:P4;{1;2;3;4;5})))

Hij werkt niet omdat jou formule de cellen met de plaatsen meetelt. Zie bijgaand voorbeeld.

Bijlagen

Dat de getallen onder "Plaats" niet mee mochten tellen, dat wist ik niet.
Maar het spreekt dan toch vanzelf dat je dan het bereik C4: O4 allen daarop hoeft aan te passen?
Dus: C4:O4 vervangen door: (c4;e4;g4;i4;k4;m4;O4). Als je dat doet in de formule (3 keer), dan verschijnt je gewenste antwoord.
Handiger is nog om dat bereik een naam te geven, bv. "punten", dan kun je die naam gebruiken i.p.v. de celnamen. In de bijlage zie je beide mogelijkheden staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan