• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horirontaal zoeken icm aantallen als

zeiler79

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2024
Berichten
6
Hallo, ik worstel al lang met deze vraag: hoe kan ik de combi maken van verticaal zoeken in een tabblad i.c.m. het aantal resultaten weergeven als die voldoen aan 2 voorwaarden?

Waar haat het om:

1. Ik heb een enquete uitgezet onder teamleden, in totaal zijn er 3 teams.
2. Het grootste deel van de vragen kan beantwoord worden met 6 opties.
3. In een tweede tabblad wil ik graag per team de resultaten zien met onder elkaar de vragen en in de kolommen ernaast het aantal keren dat 1 van de opties is aangegeven.
4. En dit dan nog per team weergegeven.

Kan deze combi gemaakt worden met horizontaal zoeken en aantallen.als, of is hier iets veel handigers voor?

Alvast super bedankt voor het meekijken!
 

Bijlagen

  • horizontaal zoeken en aantal als.xlsx
    18,4 KB · Weergaven: 8
Zie bijlage. Heb eerst een een lijst gemaakt van de tabel met antwoorden via Power Query, en daarna de lijst gebruikt om een nieuwe draaitabel te maken. Daaruit komen volgens mij de gevraagde resultaten. Moet je zelf maar even in de juiste volgorde zetten en/of filteren. Draaitabel kun je verder ook naar wens opmaken.
 

Bijlagen

  • horizontaal zoeken en aantal als (AC).xlsx
    40 KB · Weergaven: 14
Hallo Alex,

Dankjewel voor dit resultaat, het staat mooi gerapporteerd zo. Kun je iets delen over hoe je dit snel maakt, of is dat veel werk? Ik zou het graag over een half jaar opnieuw maken, en nu zie ik alleen het resultaat maar niet hoe je zoiets maakt.
 
Beknopte gebruiksaanwijzing:

1. Tabel met antwoorden geheel selecteren
2. Menu gegevens > Van tabel/bereik (je zit nu in Power Query)
3. Kolom 1 selecteren > rechtermuisknop > Draaitabel voor andere kolommen opheffen
4. Kolomtitels aanpassen naar wens
5. menu Sluiten en laden > Sluiten en lader naar > Draaitabelrapport
6. Draaitabel instellen en opmaken naar wens
7. Klaar.
 
Dankjewel opnieuw, ik ga ermee aan de slag. Dit vraagt dan wel elke keer wat werk als je dit elk half jaar wilt maken. Je kunt die niet oplossen met formules?
 
Valt reuze mee toch? Zo maar klaar. Probeer maar eens.
 
net geprobeerd en werk op de Mac. Helaas zie ik daar al de optie niet van gegevens tabel/bereik
 
Dit zie je niet?
 

Bijlagen

  • pic1.jpg
    pic1.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 8
helaas...
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-04-15 om 20.26.53.png
    Scherm­afbeelding 2024-04-15 om 20.26.53.png
    33,6 KB · Weergaven: 6
Ik ben niet zo thuis op de Mac maar zit hier nergens een optie bij om gegevens in te laden vanuit een tabel?
 
Zie nu wel de optie maar dan vanuit een ander bestand. Dat werkt :)
Alleen als ik dan jouw stap volg zie ik alle vragen en reacties per gebruiker onder elkaar. Ik ga er wat mee stoeien. Dank je tot zo ver!
 
Dat klopt je krijgt ze onder elkaar, zoals een database hoort te zijn. Maar dan kun je er dus een draaitabel van maken. Je kunt in ("normaal") Excel ook kiezen voor "laden naar" en dan draaitabelrapport.
 
Terug
Bovenaan Onderaan