• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal data meenemen gaat fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janson23

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2023
Ik heb een invullijst/bellijst waaruit facturen worden gemaakt.
Het blad Factuurvoorbeeld (cel B10) biedt keuze om aan de hand van bedrijfsnaam alle gegevens over te nemen.
Nu gaat het bij de eerste +/- adressen allemaal goed, maar daarna begint het probleem, het adres en de bedragen worden niet overgenomen.

Waar gaat het fout?

De formule mag van mij worden doorgetrokken naar t/m b.v. nr 120! dan heb ik voldoende ruimte.

Zelf al het een en ander aangepast, maar lijkt niet te helpen.

Hoop dat er wat mogelijk is

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je hebt gegevensvalidatie ingesteld in cel B10 o.b.v. de gedefinieerd naam "bedrijfsnaam".
Bedrijfsnaam loopt van B2 t/m B19. Bedrijfsnamen hieronder staan dus niet in je gegevensvalidatie.

Verder lopen de VERT.ZOEKEN functies in B12 slechts t/m rij 14, die zou je kunnen aanpassen naar 120.

Daarna zou alles weer ok moeten zijn.

Je hebt gegevensvalidatie ingesteld in cel B10 o.b.v. de gedefinieerd naam "bedrijfsnaam".
Bedrijfsnaam loopt van B2 t/m B19. Bedrijfsnamen hieronder staan dus niet in je gegevensvalidatie.

Verder lopen de VERT.ZOEKEN functies in B12 slechts t/m rij 14, die zou je kunnen aanpassen naar 120.

Daarna zou alles weer ok moeten zijn.

Net geprobeerd ,maar niet alles wordt meegenomen.
Kunt u mij zeggen hoe ik de formule moet aanpassen? en waar het schort.

=ALS(B10="";"";VERT.ZOEKEN(B10;Blad1!B2:J19;2;0))

Controleer of je overal je formules hebt doorgetrokken. Kolom A in blad1 loopt niet geheel naar onder.

De zoekfuncties in het factuuroverzicht lopen allemaal maar tot regel 6.

Even puntjes op de i zetten.

Waarom geen gebruik maken van de tabel.
gedefinieerd naam "bedrijfsnaam"=Tabel1[Bedrijfsnaam]
in B11
PHP:
=ALS(B10="";"";VERT.ZOEKEN(B10;Tabel1;2;0))

In de datavalidatie moet je geen zelfgemaakt naambereik gebruiken als je een tabel hebt.

in datavalidsatie kun je gewoon de "klassieke" celreferentie gebruiken =Blad1!$B$2:$B$19. Omdat dit bereik overeenkomt met al je dataregels van de tabel (excl koptekst) zal Excel automatisch de laatste cel B19 aanpassen naar B20 of B18 als er een adres wordt toegevoegd of verwijderd.

Ik kan dat niet middels een voorbeeldbestandje bewijzen, maar verander in je bestand de verwijzing maar en zie wat er met de datavalidatielijst gebeurd als je een bedrijfsnaam toevoegt.

En zoals Albert ook aangeeft in B11 en B12 moet je in vert.zoeken juist wel die Tabel1[bedrijfsnaam] verwijzing gebruiken om het data bereik dynamisch te maken.

Het kan een beetje verwarrend lijken in het begin. Het ding is dat datavalidatie nog niet de Tabel[bedrijfsnaam] verwijzing accepteert maar wel zo slim is om te zien dat B2:B19 een tabel gegevensbereik is.
terwijl je in celfomules juist wel de tabel referenties moet gebruiken om hem dynamisch te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan