• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal zoeken met meerdere uitkomsten in lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

japdonk

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2012
Goedemorgen,

Ik wil voor mijn werk graag een database maken met alle transportkosten van A naar B met een bepaalde transporteur.
Er zijn dus 3 keuzes:
1. Van
2. Transporteur
3. Naar

Aan elke combinatie hangt een tabel met kosten.

Ik ben al een eindje, maar heb 1 probleem: ik krijg het niet voor elkaar om horizontaal te zoeken met meerdere uitkomsten.
D.w.z. als 1. veranderd, veranderd 2 naar andere opties, en daarop geeft 3 weer andere opties.

Ik heb een versimpelde versie in het bestand gezet.

Ik hoop dat ik duidelijk ben :p en iemand me op weg kan helpen!

Alvast bedankt

Bijlagen

Omdat je van niet met een cijfer kan beginnen in naambereiken heb ik maar ff 6 = zes en 29 = negentw, je zou natuurlijk wel C6 en C29 ofzo kunnen gebruiken...

Heb je hier wat aan?

Bijlagen

Dat helpt een beetje, maar het is toch wel van belang dat de cijfers gewoon hetzelfde blijven,

Hoe heb je dit nou precies gedaan?

Ik heb een getrapte validatie gemaakt. De benoemde bereiken benaderd Excel indirect via de gegevensvalidatie (heel moeilijk uitgelegd).
Makkelijker is als je eerst een kijkje neemt onder formules > naambeheer en vervolgens in de validatie cellen de gegevensvalidatie bekijkt. Dan valt het wel op zijn plaatsje denk ik...

Die naambereiken zijn belangrijk als het op getrapte validatie komt en beginnen met een cijfer pikt Excel niet. Moet altijd met een letter gebeuren...

Het werkt wel, maar door de hoeveelheid gegevens die ik heb, wil ik eigenlijk het liefste vert.zoeken of evt. horiz.zoeken gebruiken.
Dan hoef ik alleen mijn database te maken, anders moet ik voor elke rit een naam gaan definieren, en dat wordt onbegonnen werk.

Wat ik in mijn hoofd heb is dat hij bijvoorbeeld bij de uitrollijst van transporteur gaat zoeken in de lijst naar wat ik heb aangegeven bij "van".
Dus als ik zeg bij "van": 6, zoekt hij in een database naar waarde 6, en dan de transporteurs die daarachter staan geeft hij in een uitrolmenu.

Kies ik dan vervolgens bij "naar": transporteur "642000", dan zoekt hij in een andere database (waar ik achter de combinatie 06 | 642000, een aantal bestemmingen invoer) naar de bestemmingen waar die transporteur vanaf "6" op rijdt.

kies is daar bijvoorbeeld "29", dan geeft hij de naam van de prijstabel van de combinatie 6 | 642000 | 29.
De prijstabellen heb ik al staan in een ander bestand, ik kan daarna dus door middel van een macro direct naar die tabel.

Het liefste gebruik is dus vert.zoeken.

Denk je dat dat onmogelijk is?

Ik had in eerste instantie geprobeerd de formule van vert.zoeken bij de gegevensvalitatie in te vullen maar die pakt hij niet.

Ok, ik heb het nu anders gedaan, ik heb een apart vlak gemaakt waarin hij een als "van" veranderd, de carriers daar opzoekt, en die lijst gebruik in in mijn gegevens validatie, zo ook bij de "naar".

Het werkt nu en ben er blij om, maar,

mijn enige probleem nu is, dat hij in mijn gegevensvalidatie ook de cellen meeneemt waar "0" staat. En hij negeert niet de lege cellen zoals ik aangegeven heb.

vraag dus:
is het mogenlijk een getal te negeren in de gegevens validatie en waarom negeert hij de lege cellen niet?

Bekijk bijlage Freight systeem Database.xlsx

ow haha, toch bedankt, maar op de manier die ik nu heb lukt het ook en kan ik mijn gegevens heel makkelijk allemaal invoeren.
kwestie van kopieren nu nog,

Het enige "probleem" is dus dat de gegevensvalidatie nu ook de nullen weergeeft, en die wil ik nog weghebben.

Toch alvast erg bedankt.

Ach...
G3 =
Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN($C$4;Carrier!$A$2:$N$8;2;ONWAAR)="";"";VERT.ZOEKEN($C$4;Carrier!$A$2:$N$8;2;ONWAAR))

super heel erg bedankt, ik heb in ieder geval weer wat geleerd van dat naambeheer, komt vast nog eens van pas!

Geheid dat het nog eens langs komt ;)

Graag gedaan en succes verder met je bestand!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan