• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal zoeken naar meerdere bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillemijnPraxis

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2013
Hallo,

Weet iemand hoe ik horizontaal zoeken zo kan instellen dat het zoekt naar meerdere bestanden? Dus als het in het 1e bestand niet wordt gevonden dat dan verder wordt gezocht in een volgend bestand, net zolang tot het gevonden is (max 4 bestanden?)

We werken nl met 4 collega's samen en hebben 1 hoofdbestand. Dat hoofdbestand moet zijn info halen uit onze persoonlijke bestanden. Deze 4 bestanden staan allemaal in dezelfde hoofdmap en hebben ook allemaal dezelfde indeling. Enige verschil is dus de naam van het bestand.
De functie is nu (zoekend naar 1 bestand) =HORIZ.ZOEKEN(D4;'[tracker WH.xls]WH dashboard'!$O$7:$CU$277;58;0)

Het moet dus ook gaan zoeken naar de persoonlijke bestanden van mijn collega's (bestandsnamen van de andere 3 bestanden: tracker GK / tracker MK /tracker DvdB )

Ik hoor graag, zou heel fijn zijn!

Je kunt bovenstaande zoek functie opnemen in een ALS...DAN functie.

Als het zoekresultaat uit bestand 1 niet leeg is, dan laat je dat resultaat zien. En als het wel leeg is, laat je het resultaat van het andere bestand zien.

Tip: ook al kan je de totale formule in één cel zetten, raad ik je aan om het aanvankelijk te splitsen: dus aparte cellen voor de resultaten van de verschillende zoek opdrachten en vervolgens een cel met een ALS..DAN functie die het juiste resultaat weergeeft. Als je hier eenmaal uit bent, kan je de formule in één cel samenvatten.

Hoi,

Ik heb er e.e.a. mee geprobeerd alleen het is nog niet gelukt helaas..... Ben ook niet heel erg thuis in de ALS DAN.....
Iemand nog andere dingen? Of iets meer uitleg over hoe die ALS DAN er dan uit zou moeten zien?

Willemijn,
druk, terwijl Excel ge-opend is, op de F1-toets en typ als zoekwoord: ALS.
Dan wordt het allemaal uitstekend uitgelegd.
ALS is zowat de eenvoudigste functie die Excel kent.

Bekijk bijlage Test.xls

Bedankt voor de tips, ik ben al een heel stuk verder denk ik, maar krijg toch nog #NB als ik mijn formule instel....

In de bijlage heb ik een voorbeeld van het betreffende bestand. Het 1e tabblad moet de info halen uit de overige tabbladen op basis van kolom A4, proj nr.

Ik heb er al de horizontaal zoeken ingevuld (zie de formules in kolommen F 3,4,5 en 6 ...... )

Maar die zijn maar zoekend naar 1 tabblad......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan