• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal zoeken? SOM ALS? Andere manier?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mmilo

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2011
Beste helpmij'ers,

Hier de situatie.
Ik moet de consumptie van 3 verschillende producten weergeven. Er is een consumptieschema / kalender waarop de consumptie van alle 3 de producten staan.
Ik heb vier tabbladen. 3 voor de producten en eentje voor het consumptieschema. Nu wil ik op elk producttabblad de consumptie per dag zien.

Ik heb het al met SOM.ALS gedaan maar ik vroeg me af of er een betere manier is..misschien dmv horizontaal zoeken ofzo?

Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Hier nog een voorbeeld...http://www.mijnbestand.nl/Bestand-RQEZGFIDC34O.xls

Groetjes

Wat is er mis met som.als ?
Dat is hier juist bij voorkeur de functie die je moet gebruiken.
Alleen moet je nooit berekeningen over gehele kolommen uitvoeren als je slechts een beperkt gedeelte van de kolommen gebruikt. Typ voor het totaal van 29 november in Sheet1 ergens is rij 3:
Code:
=SOM.ALS(Sheet2!$A$2:$A$100;A3;Sheet2!$C$2:$C$100)
als op sheet2 de gegevens t/m maximaal rij 100 lopen.

Oke..som.als werkt idd prima alleen als ik producten ga toevoegen en verwijderen moet ik steeds alle formules (200+) aanpassen. En ik vroeg me dus af of er een betere manier was om dit te bereiken.

Ik wil dus dat excel op productcode zoekt ipv op kolom.

Laatst bewerkt:
Dat aanpassen hoeft niet hoor; doe het volgende:
Kopieer onderstaande de formule en plak die in Sheet1 in B3:
=SOM.ALS(Sheet2!$A$2:$A$100;$A3;Sheet2!C$2:C$100)
Selecteer B3 en kopieer de formule met de vulgreep naar rechts (tot zover als het aantal producten dat je hebt).
Als rij 3 vanaf B3 geselecteerd staat (tot zover als nodig), kopieer dan vanaf de meeste rechts cel rij 3 met de vulgreep naar beneden t/m de gewenste datum. Zo hoef je aan de formules nets te wijzigen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan