• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met de cursus van CorVerm, en ben nu bezig met Excel voor de beginner (6) Functies (2 na laatste afbeelding met onderstaande text). Daar wordt de formule =HORIZ.ZOEKEN() uitgelegd, maar ik vraag mij af of dat wel mogelijk is op deze manier. Voor zover ik weet heb je bij horizontaal zoeken een zoekwaarde; bereik en een (in dit geval) rijnummer nodig. Maar je kunt met deze formule niet een waarde zoeken die in een bepaalde kolom en bepaalde rij voorkomt. Toch??? Hopelijk kan iemand mij hier uit helpen.

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met de cursus van CorVerm, en ben nu bezig met Excel voor de beginner (6) Functies in PDF op Pagina 4/5. Hier staat het in html (2 na laatste afbeelding met onderstaande text). Daar wordt de formule =HORIZ.ZOEKEN() uitgelegd, maar ik vraag mij af of dat wel mogelijk is op deze manier. Voor zover ik weet heb je bij horizontaal zoeken een zoekwaarde; bereik en een (in dit geval) rijnummer nodig. Maar je kunt met deze formule niet een waarde zoeken die in een bepaalde kolom en bepaalde rij voorkomt. Toch??? Hopelijk kan iemand mij hier uit helpen.

Omdat er in cel B17 een getal staat, werkt het gewoon.
Dus het maakt dan niet uit of de 3 in de formule staat of dat er in de formule verwezen wordt naar een cel met (in dit geval) 3.
Of bedoel je iets anders?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Volgens mij bedoel ik iets anders, ik zal proberen om het wat beter uit te leggen:

In de cel E15 moet de waarde 199 komen te staan. Volgens CorVerm krijg ik dat voor elkaar met de formule: =HORIZ.ZOEKEN(B15;D6:G11;B17;ONWAAR). Met B15 als zoekwaarde; D6:G11 als tabelmatrix; en B17 als rij-index_getal .

Maar wat ik nodig heb is volgens mij een zoekwaarde; tabelmatrix; kolom-index_getal en een rij-index_getal . Met deze laatste 2 zou ik dan kunnen bepalen in welke cel deze index-getallen elkaar snijden, en dat zou dan de uitkomst worden (afhankelijk van de benadering). En die vind ik niet. Dus aan deze alinea hoef je weinig waarde te hechten, maar misschien kan je mede hieruit opmaken wat ik bedoel.

Ik heb een Excel-bestand bijgevoegd die je misschien kunt en wilt bestuderen. de irrelevante gegevens en opmaak heb ik weggelaten, ik heb ook nog een bewerkte afbeelding bijgevoegd uit de cursus met wat aanvullende details.

Hoi, ben ik weer. Nadat ik mijn 2de bericht had getypt ging bij mij toch nog een lampje branden over B17 waar je het over had. en dus ben ik aan de slag gegaan, dit voorbeeld is er uitgekomen. 't Is wel iets anders als dat CorVerm had voorgesteld. maar misschien heeft iemand er nog eens wat aan.

Tot slot bedankt voor je inzet.

De functie zoals jij hem hier aangeeft, gaat nooit werken, en wel omdat je Zoekwaarde (B15) een waarde heeft (3) die niet voorkomt in de rij met mogelijke waarden. Die rij bevat namelijk de teksten Periode 1 t/m Periode 3.

Zodra je in B15 Periode 3 invult, zul je zien dat het prima werkt.

Michel

De functie zoals jij hem hier aangeeft, gaat nooit werken, en wel omdat je Zoekwaarde (B15) een waarde heeft (3) die niet voorkomt in de rij met mogelijke waarden. Die rij bevat namelijk de teksten Periode 1 t/m Periode 3.

Zodra je in B15 Periode 3 invult, zul je zien dat het prima werkt.

Michel

Zo kan het ook:
Code:
=HORIZ.ZOEKEN("Periode "&B15;D6:G11;B17;ONWAAR)
Je zou ook bijvoorbeeld een INDEX-functie kunnen gebruiken.

@Gotty.
Bedankt voor de terugkoppeling.
Goed dat je zelf ook hebt geprobeerd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik was bijna vergeten om jullie ook te bedanken voor de hulp :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan