• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

horizontale as grafiek aanpassen volgens grootte getalwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

wuzzie13

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2015
Beste

Ik heb het probleem dat ik bij het maken van een grafiek mijn horizontale waarden niet lineair kan aanpassen. Het gaat om het profiel van een parcours, waarbij ik hoogteverschillen heb (y-as, kolom A) en afstanden (x-as, kolom B). Ik zal het probleem van de waarden vereenvoudigd schetsen.

A1: 125,50 B1: 0,00
A2: 187,75 B2: 1.37
A3: 143,56 B3: 4,23
A4: 177,24 B4: 5,54
A5: 125,50 B5: 7,46

Ik zou een grafiek willen maken, waarbij rekening wordt gehouden met de afstand. Dus een x-as die bvb intervallen heeft om de 0,50. Dwz dat de grafiek rekening houdt met de grootte van de waarden in kolom B. Hoe krijg ik dit voor mekaar? Als ik de grafiek maak met bovengenoemde waarden, krijg ik de intervallen B1-B5 steeds met gelijke afstand, terwijl de afstand tussen B1-B2 toch kleiner is dan B2-B3.

Alvast bedankt voor jullie antwoord

Beste Wuzzie13, welkom op dit forum!

Allereerst is het altijd handig om een voorbeeld bestandje te uploaden. Dan weet iedereen hoe je het graag wilt hebben en waar je probleem ligt.
Zover ik je probleem nu kan begrijpen maak je een lineaire grafiek. Je kan hierin geen waarde op de x-as invoeren lager dan 1.

Je kan daarom wellicht voor een spreidingsdiagram kiezen en een lijn trekken tussen de punten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan