• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontale lijn excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

pro pizza

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2007
Hey, ik heb voor excel een grafiek nodig voor mijn cijfers, die heb ik inmiddels ingevoegd, alleen nu wil ik een horizontale lijn in mijn grafiek hebben op 5,5 omdat daar de scheiding is tussen voldoende en onvoldoende, weet iemand wat ik meot doen?

Als je met de rechtermuisknop op een (geselecteerde groep) cellen klikt, voor 'Celeigenschappen' kiest en dan op het tabblad 'Rand' klikt, dan kun je daar voor de cellen aangeven of je een rand rondom die cel wilt en wat voor een rand. Zo kun je dus ook een horizontale lijn maken.

Een andere mogelijkheid is een lijn invoegen via de werkbalk Tekenen, maar dat is wat minder 'professioneel' vind ik zelf.

Euhm... het is de bedoeling dat die horizontale lijn in de grafiek komt, niet een groep cellen;)

Ow ja, haha, nu lees ik het pas :D

Je zou een reeks kunnen toevoegen waarbij voor iedere x-waarde de y-waarde (dus de toetsscore) 5,5 is. Deze geef je dan als een lijn weer, waarmee je een horizontale lijn krijgt ter hoogte van score = 5,5.

En hoe doei k zoiets, ik heb wel een beetje verstand van excel, maar nou ook weer niet zoveel.

Het hangt ook een beetje af van de manier waarop je brongegevens 'georganiseerd' staan. Heb je misschien een voorbeeldbestandje?

Simpel gezegd lijkt het op het volgende:
Dit zijn je brongegevens (met rij- en kolomkoppen)

A B C (deze kolom kun je evt. verbergen)
1 Leerling P 5 5,5
2 Leerling Q 8 5,5
3 Leerling R 7 5,5
enz.

Daarvan maak je een grafiek (bijvoorbeeld een kolomgrafiek). Dan klik je met de rechtermuisknop op de kolommen die betrekking hebben op de 5,5, dus hier op kolom C. In het menu kies je voor het grafiektype. Op de selectie kun je nu een ander grafiektype toepassen, bijvoorbeeld een lijn.

Hier is een screenshot
Daar in de grafiek moet op de lijn 5,5 een rode lijn komen

Bijlagen

• grafiek_nederlands_excel.GIF
    grafiek_nederlands_excel.GIF
    28,7 KB · Weergaven: 2.528
Je zou het volgende kunnen doen:

Maak in kolom D een kolom waarbij in iedere rij 5,5 staat (dus in D3, D4, D5). Als je kolom D meeneemt in de brongegevens voor de grafiek, dan komen er dus bij ieder nummer op de x-as (horizontale as) kolommen tot 5,5. In plaats van kolommen wil je echter een lijn. Daartoe kun je op een van de kolommen die tot 5,5 gaat met de rechtermuisknop klikken, en dan kiezen voor 'Grafiektype...'. Hier kun je een grafiektype kiezen wat van toepassing moet zijn op de reeks die volgt uit kolom D. In jouw geval zou dat een lijngrafiek zijn.

Ik denk echter dat er wel een mooiere oplossing te vinden moet zijn, want nu komt je reeks met overal 5,5 als waarde ook in de legenda...

de lijn loopt niet door tot de zijkant van de formule, wat moet ik doen!

Als je kijkt op het werkblad nederlands, dan zie je daar een grafiek, in die grafiek wil ik de rode lijkn hebben, maar ik weet niet hoe:(:confused:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan