• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horoscoop berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Feldon

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2006
Dag iedereen
Ik ben Excel aan het leren en om bepaalde formules te kunnen testen heb ik een heel eenvoudig adresboek gemaakt.
Alles werkt, maar ik wil graag een extra’tje toevoegen, nl. iemand zijn horoscoop automatisch toevoegen aan de hand van de geboortedatum. Ik ben er ondertussen al achter welke de codes zijn voor de data die het begin en einde vormen voor een bepaalde periode/sterrenbeeld. En nu zit ik vast. Kan iemand mij hierbij helpen? Ik zou eventueel ook de Chinese horoscoop willen toevoegen.

Ram 21-maart-22-april
Stier 22-april-22-mei
Tweeling 22-mei-22-juni
Kreeft 22-juni-23-juli
Leeuw 23-juli-23-augustus
Maagd 23-augustus-23-september
Weegschaal 23-september-24-oktober
Schorpioen 24-oktober-23-november
Boogschutter 23-november-22-december

Ram 38797 38829
Stier 38829 38859
Tweeling 38859 38890
Kreeft 38890 38921
Leeuw 38921 38952
Maagd 38952 38983
Weegschaal 38983 39014
Schorpioen 39014 39044
Boogschutter 39044 39073

Dag Feldon

zie bijlage om je op weg te zetten. Indien vragen, doe gerust.

Wigi

Bijlagen

Wigi zei:
Dag Feldon

zie bijlage om je op weg te zetten. Indien vragen, doe gerust.

Wigi

Ik denk dat ik niet goed uitgelegd heb wat ik precies nodig had.

In de bijlage vind je mijn 'nog niet volledig uitgewerkte’ adres boek.
De bedoeling is dat het correcte sterrenbeeld op de blad "Adres boek" komt in de cel C16, aan de hand van de informatie in de cel C14.

Met de rest van de formules moet je geen rekening houden, ik ben nog maar +/- 2 weken bezig met Excel. (Lach aub niet met deze student) met de rest of formules

Bijlagen

Feldon

Weet je, je hebt het wel goed uitgelegd én ik heb je ook de juiste aanzet gegeven. Wat ik deed was:

de mogelijke data en horoscopen op een rijtje zetten. De geboortedatum wordt in de eerte kolom opgezocht met behulp van de verticaal zoeken functie. Het zoekt de datum en geeft dan het overeenkomstige sterrenbeeld (het neemt dit uit kolom B). De formule die ik gebruikte, staat bij mij in C12. Jij moet dus een gelijkaardige formule plaatsen in cel C16 blad Adres Boek. Je moet wel de celverwijzingen aanpassen. Ook moet je nog 2 aanpassingen doen aan het blad Astrologie:

- kolom C is niet nodig voor de berekening in de verticaal zoeken. Mag weg eigenlijk.
- je moet de datums van de horoscopen (huidige kolom B bij jou) en de datums (huidige kolom A bij jou) omdraaien. Dit is essentieel, anders wordt bv. 1/12 opgezocht in een kolom met Ram, Stier, Tweeling, enz. en dan zal Excel uiteraard niets vinden.

Lukt het?

Wigi

Je zou het ook zonder hulptabel kunnen oplossen, met één formule:

=VERT.ZOEKEN(DATUM(2000;MAAND(A1);DAG(A1));{36526;"Steenbok"\36546;"Waterman"\36575;"Vissen"\36606;"Ram"\36637;"Stier"\36668;"Tweelingen"\36699;"Kreeft"\36730;"Leeuw"\36762;"Maagd"\36793;"Weegschaal"\36823;"Schorpioen"\36853;"Boogschutter"\36882;"Steenbok"};2)
De geboortedatum staat in dit geval in cel A1

Luc

Luc Heyndrickx zei:
Je zou het ook zonder hulptabel kunnen oplossen, met één formule:

=VERT.ZOEKEN(DATUM(2000;MAAND(A1);DAG(A1));{36526;"Steenbok"\36546;"Waterman"\36575;"Vissen"\36606;"Ram"\36637;"Stier"\36668;"Tweelingen"\36699;"Kreeft"\36730;"Leeuw"\36762;"Maagd"\36793;"Weegschaal"\36823;"Schorpioen"\36853;"Boogschutter"\36882;"Steenbok"};2)
De geboortedatum staat in dit geval in cel A1

Luc

Dank je wel Luc dat is prachtig !

Ik was zojuist klaar met Wigi zijn voorstel en het werkt min of meer.
Maar nu dat ik jou formule gezien heb en gebruikt heb…
Dat was ongelofelijk goed!
Ik dan jullie voor al de hulp.
Ik heb heel veel geleerd door te zien hoe jullie dat doen.
Ik hoop dat ik nu zelf een formule kan maken voor de Chinese Horoscoop.

Nog eens bedank voor al de hulp.

Ik heb mijn best gedaan om de Chinese horoscoop toevoegen
Het werk niet :(

Ik snap niet waarom VERT.ZOEKEN werk alleen met 1 rij gegevens cel E16:F27
En niet als ik laat zoeken in celen E2:N13 ?

Wat doe ik verkeerd ?

Help aub.

Bijlagen

Hallo,

De zoekwaarde in Vert.zoeken mag slechts in de eerste kolom te vinden zijn. Dat is je fout dus. Je zal op een andere manier aan je waardes moeten komen dus. Bijvoorbeeld met deze formule:

=VERT.ZOEKEN(REST(JAAR(A1)-1900;12);{0;"Rat "\1;"Os"\2;"Tijger "\3;"Konijn "\4;"Draak "\5;"Slang "\6;"Paard "\7;"Geit "\8;"Aap "\9;"Haan "\10;"Hond "\11;"Varken "};2)

Luc

Laatst bewerkt:
Het is ongelofelijk hoe je dat opgelost hebt :thumb:

Zal je mij een klein beetje uitleg willen geven over hoe de formule precies werkt om deze te kunnen begrijpen

Nog eens bedank voor je hulp.

Hallo,
Het gaat hem dit keer niet om een matrix-formule.

Om deze formule te snappen, moet je enkele functies goed begrijpen:

=VERT.ZOEKEN(REST(JAAR(A1)-1900;12);{0;"Rat "\1;"Os"\2;"Tijger "\3;"Konijn "\4;"Draak "\5;"Slang "\6;"Paard "\7;"Geit "\8;"Aap "\9;"Haan "\10;"Hond "\11;"Varken "};2)

Eerst hebben we de formule VERT.ZOEKEN.
Een simpele voorstelling is deze:

=VERT.ZOEKEN(Zoekwaarde; Matrix; Kolomindex)

Waarbij je de Zoekwaarde moet vervangen door de te zoeken waarde, Matrix door een tabel, en kolomindex door de kolomindex van de te zoeken corresponderende waarde.

Eerst al even de Matrix:
Ik heb i.p.v. een echte tabel op te geven, deze vervangen door een virtuele voorstelling van een tabel, waarbij de records (Rijen) gescheiden worden door de backslash (\), en de velden (Kolommen) door de puntkomma. Dit alles omgeven door accolades.

In dit geval bestaat de eerste kolom dus uit cijfers van 0 tot 11 (12 mogelijkheden dus)

En nu de zoekwaarde:
In de chinese horoscoop komen de sterrebeelden om de 12 mogelijkheden opnieuw terug.
Herinner je je de 12 mogelijkheden van cijfers?

Nu komt het er op aan om elk jaar te herleiden tot een cijfer van 0 tot 11 (Of van 1 tot 12)
Wanneer ik nu elk jaar zou delen door 12, en het restgetal overhoud, dan krijg ik inderdaad een getal van 0 tot 11.

Enigste probleem dus: Ik moet het juiste getal terugkrijgen.

Wanneer ik van het jaar 1900 aftrek, dan moet ik enkel rekening houden met de laatste 2 cijfers (Tenzij je over de 2000 gaat... maar dat is geen probleem)

Dus 1912 wordt 12... en delen door 12 geeft rest: 0
1913 wordt 13... en delen door 12 geeft rest 1

enz.

Nu zoek ik dit restgetal op in m'n virtuele tabel, en zo krijg ik het juiste sterrenbeeld.

Hopelijk kan je er nu aan uit.

Luc

Laatst bewerkt:
Ik leer hier ongelofelijk bij !
Met een bericht van jou weet ik meer dan ik zelf had kunnen vinden in mijn boeken.
Bedankt voor de tijd die je erin gestoken hebt om zulk een goede uiteenzetting te schrijven.
Super . . .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan