Hosting providers

Gouwepeer

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2025
Besturingssysteem
Ubuntu 22.04
Office versie
LibreOffice
Ik zag in dit topic een paar hostingproviders (Cloud86 en Antagonist) voorbij komen dus misschien heeft het een toegevoegde waarde om hier een topic met ervaringen met hostingproviders te starten. Voor forumleden die een eigen website willen maken kan het dan relevante informatie zijn om hun keuze te kunnen maken.

Voor de meeste (niet professionele/commerciële) sites zal Shared Hosting de voorkeur hebben. Dit is de voordeligste hosting waarbij jouw pakket op een server staat waar ook pakketten van anderen op staan. De snelheid van jouw site kan dan door andere sites beïnvloed worden.

Bij het bekijken van het aanbod van alles hostingproviders zal je ook zien dat elk pakket een aantal cpu cores te bieden heeft. Dit kan een leuk getal zijn maar zegt eigenlijk niets. 4 hoogwaardige cpu cores kunnen immers meer rekenkracht geven dan 6 oudere budget cpu cores. Op papier staat dit aantal dus leuk maar meer dan dat is het niet. Daarnaast zijn de aantal opgegeven cores en ram geheugen vaak ook gemiddeld beschikbaar en niet voor jouw pakket zelf gereserveerd. Een zware site van iemand anders op dezelfde server kan extra rekenkracht en werkgeheugen in beslag nemen. Antagonist is met hun containerized hosting uniek op dit punt. Zij reserveren namelijk wel een vaste cpu en ram voor jouw pakket. Je zal daar dus minder cpu kernen en ram geheugen per pakket zien, maar die zijn wel gegarandeerd beschikbaar.

Elke hostingprovider rekent hun eigen prijzen voor hosting. Vaak heb je ook een extra kosting voor het eerste jaar. Bekijk goed wat de prijs zonder korting is. Overstappen kan altijd, maar zet dan voor de zekerheid "Automatisch Verlengen" voor de zekerheid uit.

Een domeinnaam kan los van de hosting worden aangeschaft. Deze kan dus bij een andere aanbieder worden afgenomen en via de dns instellingen aan jouw pakket elders worden gekoppeld. Let hierbij ook weer op de prijs voor het eerste jaar en de prijs bij verlenging. Automatisch verlengen uitschakelen kan soms handig zijn. Verhuizen naar een andere aanbieder is vaak zo gedaan, mits op tijd.

Zelf heb ik ervaring met meerdere hosters. Enkele daarvan zijn van te lang geleden om daar iets relevants over te kunnen zeggen aangezien dat van voor de SSD en Let's Encrypt tijdperk is geweest.

Mijn ervaringen van de afgelopen 5 jaar:
Bij Antagonist ben ik sinds 16 januari 2017 klant. Bij mijn weten is dat de enige die containerized hosting aanbied, een shared hosting met enkele voordelen van een VPS. Het voordeel hierbij is dat je een eigen stukje cpu core en een eigen stukje ram krijgt gereserveerd die alleen voor jouw pakket beschikbaar is. Dit geeft extra stabiliteit.
Een extra optie die ik alleen hierbij ken is dat in de PHP instellingen ook de "disable_functions" aangepast kunnen worden. Dit zijn opties die vanwege veiligheid zijn uitgeschakeld op de gehele server. Maar omdat iedereen een eigen container heeft kan je bepaalde opties bij Antagonist alsnog inschakelen.
Verder heeft Antagonist ook meerdere back-ups per dag die je zelf indien nodig terug kan zetten. Je beschikt daarbij altijd over een back-up van slechts enkele uurtjes oud.
Patchman is ook een mooie aanvulling, waarbij jouw bestanden automatisch worden gescand op dubieuze stukjes code.
Hier hangt dan weer wel een prijskaartje aan. Antagonist is niet echt goedkoop, maar daar krijg je wel stabiliteit voor terug.

Vimexx is een budget hoster, en dat vind je in bepaalde zaken ook weer terug. Nu heb ik daar op dit moment geen hostingpakket meer, maar tot vorig jaar heb ik die wel gehad. De verouderde user interface (UI) was een voorbeeld van dat het erg budget is. Vragen op tickets werden in mijn geval niet snel beantwoord. Op het forum daar staan genoeg klachten zonder echte oplossingen. Info op hun homepage over o.a. anonieme houders en Best Beoordeeld is behoorlijk achterhaald. Voor velen kan het echter een prima hoster zijn, zeker voor die prijs.

Op site.nl heb ik een 200 GB pakket. Wat niveau betreft zit het daar tussen Vimexx en Antagonist in, niet erg budget, maar ook niet erg premium. Je krijgt daar aardig wat waar voor je geld. Voor wie op zoek is naar een hoster die niet al te duur is kan dat een prima optie zijn.

Bij hostnet heb ik geen hostingpakket. Wel heb ik daar domeinnamen geregistreerd voor een belachelijk lage prijs, die alleen voor het eerste jaar geldt. Ik heb Automatisch Verlengen daarbij ook gelijk uitgeschakeld omdat je daarna wel de hoofdprijs gaat betalen.

Vraag: je hebt domeinnamen geregistreerd voor weinig (doet Antagonist ook trouwens, heb net een verhuizing gedaan met een aangekocht domeinnaam voor weinig), maar je zet verlening uit. Wat heb je dan aan dat domeinnaam? Eenjarig gebruiken? Raar.

Mijn ervaringen, de eerste twee zijn van jaren geleden:

* Strato.
In het begin leuk, ik begon ook net, wist ik veel. Maar niet lang daarna kwam ik tot inzicht dat Strato niet dat was wat ze in die tijd toen zeiden dat ze waren. Plus, alles veranderde, het gebeuren rondom WordPress was toen nog niet zo heel goed, maar het was daar gewoon een zooitje.

* Versio.
Goedkoop, en in het begin best iets behulpzaam, maar niet al te veel. Veel domeinnamen daar gehad en misschien 2 websites.
Maar ook toen kwam ik nog meer tot inzicht, nadat opeens de prijzen heel hoog werden en van service totaal geen sprake meer was.

* Antagonist.
Daarna naar Antagonist en nooit meer weggegaan. Ook niet toen de resellerspakketten wel heel duur werden. Want ja, ik betaal liever voor meer service en geen gedoe, dan goedkoop zonder service.
Ik heb hier mijn eigen websites op en die van 8 klanten, waarvan er 4 zelf onderhoud plegen. De overige laten dat door mij doen tegen een maandprijs.
Verder maak ik van allen back-ups en wat nodig is, doe ik. Hulp buiten hun eigen onderhoud kan, maar tegen een uurtarief.

Al met al maar 3 ervaringen, waarvan de laatste de beste. En daar blijf ik voorlopig nog wel een aantal jaren!

Wat heb je dan aan dat domeinnaam? Eenjarig gebruiken? Raar.
Net voor het verlopen een verhuiscode aanvragen en ergens anders als nieuwe klant registreren, maar dat doe ik niet met alle domeinnamen. Ik heb enkele domeinnamen die naar een specifieke categorie op mijn forum linken, soms om te kijken of dat domeinnaam verkeer oplevert. Ik heb ook domeinnamen waar ik eigenlijk te weinig mee doe. Dan is €0,10 voor een domeinnaam voor een jaar niet iets om wakker van te liggen.

Eigenlijk best slim, nooit zelf aan gedacht. Heb veel domeinnamen die doorlinken naar mijn websites. Ik zou dat in principe dus ook kunnen doen, scheelt enorm veel geld. Maar, moet je wel een hosting vinden die het goedkoop kan doen voor 1 jaar en waar je door mag linken voor niets.

Over het algemeen kan je bij (zo ver mij bekend) nagenoeg alle hosters domeinnamen registreren zonder hostingpakket en deze redirecten naar elk zelf in te stellen url. Ook kan je een domeinnaam zonder redirect registreren en in jouw pakket op Antagonist aan een virtueel in te stellen domein koppelen. Dan kan je daar waar jij de domeinnaam hebt geregistreerd de DNS aanpassen aan de waardes van Antagonist om het domeinnaam zodoende aan het pakket te koppelen.

Een voorbeeld van een redirect van een domeinnaam geregistreerd bij Vimexx en doorgestuurd naar mijn forum op Antagonist:
Schermafdruk van 2025-08-09 19-51-25.png

Hetzelfde truukje bij Site.nl:
Schermafdruk van 2025-08-09 19-53-46.png
En een voorbeeld van een domeinnaam bij Site.nl die via DNS naar Antagonist verwijst. Deze heb ik bij Antagonist zelf dan weer als redirect ingesteld.
Schermafdruk van 2025-08-09 19-59-17.png

Welk pakket heb jij zelf bij Anta?

Op de website "Webhosting Vergelijken: Beste Hosting Providers in Nederland" van het bedrijf "ReferMedia B.V." staat "Onze top 10 hosting van dit moment". Dat kan helpen bij een vergelijking.

De vennootschap is naar eigen zeggen

(...) een innovatief bedrijf dat zich richt op digitale marketingoplossingen en klantbetrokkenheid. ReferMedia helpt online zichtbaarheid te vergroten en doelgericht publiek te bereiken.

Bron: "ReferMedia B.V."

Een aantal providers verwijzen naar die site.

En een iets ander lijstje:

Ook weer net iets anders:

Wat de beste hostingprovider is zal voor iedereen net even anders zijn. De één wilt gewoon 1 Wordpress site, de ander 10 websites met 10 domeinnamen, weer een ander wilt een phpBB forum met 1000 actieve bezoekers hosten. Weer een ander een simpele handgetypte site waarbij de prijs belangrijker is dan snelheid.
Het mooie van een forum zoals dit (ten opzichte van een site met reviews) is dat je aan elkaar kan vragen hoe bepaalde zaken werken.

Terug
Bovenaan Onderaan