Housecall vindt virus, Norton niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

robgw

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2003
Ik heb de online housecall virusscan gebruikt.
Deze vond een virus: WORM_YAHA.G De plaats was: C:\_RESTORE\TEMP\A0021616.CPY

Ik weet niet wat ik moet doen, heb toen mijn Norton Virsuscanner erover gedaan. Die vond dit virus niet!! Hoe kan dit? Wat moet ik nu doen en hoe kan ik dit virus verwijderen?

Misschein een beetje domme vragen, maar heb hier ook absoluut geen verstand van en hoop dat jullie kunnen helpen!!

groetjes Rob

Download Stinger en laat die nog eens speuren.

Is het niet zo dat de meeste virusscanners alleen kunnen scannen in files die zichtbaar zijn en ook niet altijd in gezipte files scannen?

Probeer het eens.
Ga in de verkenner, klik op extra/mapopties/weergave.
Alles wat van het systeem is wordt verborgen.
Maak dat nu zichtbaar.
Dan zie je ook de map restore. Ik dacht ergens op de C:\ (als je daar Windows op hebt)
Ik zou er zelf niet in gaan rommelen maar laat nog eens scannen bij Housecall.

Alles wat in die map zit komt volgens mij na de volgende keer afsluiten weer net zo mee. Scan ook eens in de veilige modus. Dan zijn een hoop dingen niet actief.

Laatst bewerkt:
Ik heb eens bij Symatec rondgeneusd en ik kan daar helemaal geen G variant vinden van het Yaha virus??
Waarschijnlijk is die er dan ook niet!! Ik verkies persoonlijk Norton boven Housecall en vermoed dat je niet geinfecteerd bent. Norton heeft de neiging om "virussen" die geen schade toe brengen ook niet als zodanig te indentificeren.
Scan voor de gein ook eens online bij Symantec:

http://security.symantec.com/sscv6/home.asp?j=1&langid=ie&venid=sym&plfid=23&pkj=GJFIRENGLZOLUEAJLYO

Je kan ook bij Bitdefender scannen:

http://www.bitdefender.com/scan/licence.php

Laat ons eens weten wat daar uitkomt!!

Norton Antivirus scant nie in de Restore map. Als je je systeemherstel uitzet , opnieuw opstart en weer aanzet ben je het virus waarschijnlijk kwijt. Je bent dan echter ook al je herstelpunten kwijt.

Waarom scannen met System Restore uit: "Als de computer geïnfecteerd is met een virus, is het mogelijk dat er zich een veiligheidskopie van het virus in de map _RESTORE of System volume informatie bevindt. Standaard voorkomt Windows dat andere programma's System Restore kunnen wijzigen. Daarom zal iedere poging van Norton AntiVirus om een bestand te repareren op niets uitlopen. Om dit te voorkomen moet u System Restore deactiveren en de computer opnieuw opstarten. De inhoud van de map _RESTORE of System volume informatie wordt verwijderd. U moet dan een volledige systeemanalyse uitvoeren."

Kan virussen in de map _RESTORE of in de map System Volume informatie niet repareren, in quarantaine plaatsen of verwijderen.

Ik heb die scans met bitdefender en symantec uitgevoerd en heb geen virus meer gevonden. kan ook komen doordat ik dat virus met behulp van dat programma Stinger heb verwijderd...

Ik heb nu bij Norton gewijzigd dat hij System Restore niet meer overslaat met scannen.. Is dat verstandig??

Ik wist niet eens dat je dat kon wijzigen in Norton :D
Gisteren had ik hetzelfde met een momma worm in restore. Norton vertelde me niets. AVG wel. Mijn achting voor Norton is dus flink gedaald.AVG kon er echter niets aan doen. Je moet dus zowiezo altijd doen wat boven al is verteld.

Hou er wel rekening mee dat ze bij Norton en Symantec niet in gezipte files scannen en virussen in restore kunnen ze alleen constateren.

Ik ga vanaf nu dus maar naast Norton mijn pc ook scannen met een andere virusscanner. ksn nooit kwaad lijkt me. En gelukkig is nu dat virus van yaha in Restore, verwijderd met behulp van Stinger dat iemand me hier aanraadde. Dus het probleem is op zich opgelost!!! Dankjulliewel!

Even ter aanvulling. In NAV kan je opgeven welke bestanden worden overgeslagen. Standaard staat daar restore ingevuld. Zip-bestanden scant Norton wel degelijk. Als je NAV ook de restore bestanden laat scannen doetie dat gewoon.

Het is niet verstandig twe virusscanners op je PC te hebben. Online scannen kan als aanvulling natuurlijk wel.

OKe dus het is geen probleem als ik Norton de restore-bestanden wel laat scannen? En ik wist niet dat je beter geen twee scanners op je pc kon hebben staan. Heb namelijk nu zowel AVG als Norton erop staan. waarom kan dat niet naast elkaar dan?

Wa ik er van weet is dat sommige antivirus programmaá zelf ook bestanden gebruiken die veel op virussen lijken. Daardoor gaan ze elkaar als virus zien en werken elkaar tegen. Dat komt je beveiliging niet ten goede.

Je kan dus NAV gerust je restoremap laten scannen, oplossen kan NAV er niets. Signaleren natuurlijk wel.

Even ter aanvulling. In NAV kan je opgeven welke bestanden worden overgeslagen. Standaard staat daar restore ingevuld. Zip-bestanden scant Norton wel degelijk. Als je NAV ook de restore bestanden laat scannen doetie dat gewoon.

Symantec Online scant NIET in gezipte bestanden.
In Norton moet je het zelf aangeven dat je dit wilt.
Wat die restormap meescannen betreft. Ik neem terug wat ik hierboven schreef. Door Rob zijn opmerking ben ik eens gaan kijken. Inderdaad die restoremap stond als uitgezonderd. Wel een beetje veel verbeelding van Norton want dan hadden zowel AVG als Norton dit virus eerder moeten signaleren.
Of wipt zo'n virus direct naar restore? Geen idee eigenlijk. Ik zit hier ook om te leren ;)

100% zeker weet ik het niet, maar als je kijkt bij hoeveel virussen je om ze te verwijderen restore (systeemherstel dus) uit moet zetten lijkt het er wel op dat ze direct in restore terecht komen. De makers van virussen weten natuurlijk ook heel goed dat geen enkel virus programma daar wat kan doen.

Het gebruik van twee virus scanners vertraagd je systeem en kunnen elkaar in de weg gaan zitten waardoor Windhoos kan vastlopen.

OKe dat is duidelijk. Ik kan dus beter alleen Norton gebruiken en AVGvirusscan eraf gooien? Elisa, als ik he goed lees heb jij deze twee toch ook samen gebruikt? Heb jij er geen problemen mee dan?

Wat betreft die restore-map. Als ik de opmerking van Gezina hierboven lees (en ook haar link) dan begrijp ik dat je de inhoud van de restore map kunt verwijderen? De map is dan leeg en het virus is dan ook weg? Maar wat is dan het nut van de map restore?? En is het virus dan ook echt verdwenen? Want de oplossing zou dan wel makkelijk zijn door steeds die restore map te legen.. Zeker als NAV het vrus uit die map zelf niet kan verwijderen..

Hm, ik gebruik Norton al een hele tijd maar op het moment zou ik dan Norton er af gooien.
Trouwens..............ik heb nergens last van dus waarom zou ik. Ik had last van een trojan voor 2 maanden en ik heb liever wat extra zekerheid en dat heeft me zeker vruchten afgeworpen.

Restoremap, zijn dat niet de mappen van systeemherstel? In ieder geval haalt Windows daar de gegevens van om dingen te uninstallen dacht ik.
Ik hoor graag iets beters ;-)

Windows maakt indien systeemherstel geactiveerd (automatisch een systeemherstel aanmaken) is regelmatig een "back-up" van je systeem zodat je bij problemen terug kunt gaan naar de laatst bekende systeemconfiguratie die nog goed werkte.
Deze "back-up's" worden opgeslagen in de map Restore(systeemherstel).
Is er in de tussentijd een virus op je computer gekomen die niet direct gedetecteerd wordt en windows maakt een nieuwe systeemherstelpunt aan dan zal het virus zich ook in de map van dat systeemherstelpunt bevinden.
Door systeemherstel uit te schakelen wordt de map restore leeggemaakt, en dus ook het virus verwijderd.
Je bent dan echter ook al je vorige systeemherstelpunten kwijt.

Als het zo is dat windows daar de uninstall-gegevens uithaalt, dan is het dus niet handig de map te legen zoals op de site van symantec staat? maar die systeemherstelpunten hoe belangrijk zijn die dan? (of is dat een hele domme vraag:) )

Systeem herstel is ideeal als de boel plotseling op zijn kop ligt. Je niet meer normaal kunt inloggen e.d.
Dan kun je, voordat je windows ingaat, in de veilige modus, kiezen voor een andere datum. Zeg maar een plaatje van register en belangrijke instellingen. Ik vind het ideaal. (Laatst geinstalleerde progjes staan nog wel in de programma map maar moeten WEL opnieuw geinstalleerd worden)
Stel dat je geen herstelpunten hebt, dan heb je mooi het nakijken op zo'n moment. Jouw systeem kan niet terug in de tijd. Als je het teveel ruimte in vind nemen kun je wel minder ruimte toekennen.

Heb je wel XP? Met 98 gaat het n.l. dmv een ander register terugzetten.

Als het een Antivirus programma lukt daar te verwijderen zou dat mooi zijn maar volgens mij worden deze mappen te goed beschermd door Windows. Je moet ze wel allemaal weggooien.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan