HP Color Laserjet 5M op windows 7 x86

Status
Niet open voor verdere reacties.

kerkhoffgjwm

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 sep 2010
Dag allen,

Ik heb een printer HP Color Laserjet 5M aangesloten op een pc met windows 7 x86 (32-bits). Deze is aangesloten op de LPT1 poort. Het eerste punt is dat de pc bij printers en apparaten deze ziet als onbekend apparaat. Daarnaast kent windows 7 wel een driver voor de postscriptuitvoering van deze printer (5/5M PS). Bij de installatie van deze driver gaat het datalampje kort branden, echter na de melding onjuiste job gaat deze weer uit. Er komt dan geen papier uit de printer. Mijn printer is dan ook een PCL5. Windows 7 kent ook een familydriver voor color laserjet PCL5. Bij installatie hiervan krijg ik wel een print, echter zonder opmaak. De letters staan door elkaar.

Herkent iemand dit probleem en, nog belangrijker, heeft iemand van jullie hier ook een oplossing voor.

Alvast mijn hartelijke dank voor jullie reactie.

a. Als het enigszins mogelijk is (en het zit ingebouwd) gebruik de printer dan als netwerkprinter. Communiceert (samen met USB) over het netwerk véél sneller dan een printerkabel.
b. Kan me zo voorstellen dat je eens met een nieuwe printerkabel kunt gaan testen, en dan eentje nemen met alle aders gesoldeerd (veel goedkope printerkabels zijn maar gedeeltelijk 'gesoldeerd', zeg maar).
c. In de handleiding zal staan hoe de printerpoort moet worden aangegeven/aangestuurd in de BIOS van je computer: Als ECP, EPP, ECP + EPP, Bidirectioneel etc. Wellicht gaat het daar mis.

Meer tips heb ik zo snel niet: Elke Color Laserjet waar ik mee te maken heb gehad waren aangesloten op netwerken, dus niet via printerkabel.

Succes,

Tijs.

Dag Tijs,

Bedankt voor je reactie. De printer stamt al uit 1995 en kent dus nog geen usb-poort. De printer deed het tot heden perfect op een andere pc met windows xp. Ik gebruik dezelfde printerkabel (LPT-LPT) op de nieuwe pc. Ook de biosinstellingen van beide pc's zijn gelijk (EPC+PPC). Ik weet dan ook niet hoe ik deze printer als netwerkprinter moet aansluiten. Kabels van LPT naar USB ken ik overigens niet. Met wat surfen zie ik dat ze er wel zijn, maar dat het lang niet altijd werkt.

Hmm... Ok, kijk dan in Apparaatbeheer bij de sectie Poorten (COM & LPT), waar je LPT poort genoemd moet zijn. Kijk of je dáár afwijkende (probleem-)instellingen tegenkomt in de Eigenschappen van die LPT poort.

Meer tips heb ik zo snel niet.

Tijs.

De printer werkt in Windows 7 (en Vista) alleen met Postscript en een netwerkkaart.
In Vista zit nog een driver ingebouwd, in Windows 7 was het zoeken.
En wilde dan steeds letter (kleien A4) drukken.

Heeft jouw printer een netwerkkaart? (Jetdirect)
Zit dan achter, helemaal rechts, vaak met verschillende aansluitingen, waaronder een UTP.

Heeft jouw printer een Postscriptmodule?

Zo niet, dan kom je niet verder. Als je belangstelling hebt; ik heb beide liggen.

Theunis.

Lijkt mij dat aansturen van die printer mogelijk zou moeten zijn met de HP Color Laserjet 5500 PCL5 driver die gewoon met Windows 7 wordt meegeleverd. PCL5 = PCL5, nietwaar?
Anders zou ik verwachten dat de HP Universal Print Driver een oplossing moet bieden, ook al wordt de Color Laserjet 5 niet expliciet genoemd als ondersteund: Zie deze link, ook voor de link naar de HP Universal Print Driver.

Succes,

tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan