HP computer tot leven wekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

klepzeikers

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2001
Heb hier een HP staan (pentium 2) een kayak xu deze wil niet meer opstarten. Geen idee welke win er op staat. Fans draaien wel harde schijf hoor je ook (lichtje brand ook).
Monitor staat in standby en daar geeft hij ook geen signaal naartoe.
Nu vraag ik mij af of ervoor hp producten ook een speciaal forum is.
Of is er hier een bolleboos:D

Allemaal weer engels,had gehoopt dat er ook een nederlands forum was.
Wat zou ik anders eens zelf kunnen proberen ?

Laatst bewerkt:
Je krijgt geen beeld, dus als eerste maar eens een andere videokaart proberen.

Geplaatst door klepzeikers
Allemaal weer engels,had gehoopt dat er ook een nederlands forum was.

Zou misschien je videokaart stuk zijn?

Sorry als dit een stomme opmerking is hoor.
Of je beeldscherm niet in orde...?

Op de kaart waar de monitor kabel op aangesloten is zitten twee aansluitingen op, mis ik hier nog een aansluiting ofzo ?
Op een andere pc heb ik een vaste aansluiting in de pc voor het beeldscherm.

Laatst bewerkt:
Nee hoor, op mijn video kaart zitten ook 2 aansluitingen. Het was ergens voor maar ben vergeten voor wat.

Goed, dit probleem kan vele oorzaken hebben, je weet zeker dat je hdd het wel doet ?

Het kan je videokaart zijn (of 2e aansluiting indien dual, dus verkeerd aangesloten)
Het kan zijn dat je mainboard stuk is en nog wel signaal geeft naar bepaalde onderdelen.
Het kan je cpu zijn, maar meestal gaat dan je hdd ook niet aan.
Het kan een geheugenprobleem zijn, de meeste pc's geven geen beeld als er geen werkend geheugen in zit.
Het kan de monitor zijn, zodat je dus geen beeld krijgt maar dat eigenlijk alles verder werkt.
Het kan een pci (of isa als je die nog hebt) kaart zijn die een conflict geeft omdat ie stuk is.

Kortom van alles is mogelijk.

De belangrijkste vraag is eigenlijk of je pc ook piept zodra je hem aanzet (kijk wel even of de pc speaker is aangesloten)

Aan de hand van deze bios piepjes kan je achterhalen wat het probleem kan zijn. Helaas piept niet elke pc als er iets niet goed is, dit bv als je mainboard stuk is.

Wat je kan doen als ie niet piept is om zoveel mogelijk onnodige hardware te verwijderen.
Je zorgt dus dat er in je pc alleen nog een mainboard, cpu en 1 bankje geheugen en een videokaart zit.
Start de pc op en kijk wat er gebeurd, werkt hij niet dan kan je proberen om als je een 2e geheugenbankje hebt liggen die te verwisselen met degene die erin zit ook even een ander geheugenslot proberen kan een oplossing bieden. Doet ie nog steeds niet dan is zeer waarschijnlijk 1 van de onderdelen in de pc stuk, welke kom je dan alleen achter door ze stuk voor stuk te vervangen.
Werkt hij wel na het bovenstaande dan ga je stuk voor stuk de onderdelen terugplaatsen, en opnieuw opstarten. Zeer waarschijnlijk zal hij het op een gegeven moment bij het plaatsen van hardware niet meer doen, dat is dan het hardwareelement dat een conflict gaf cq stuk is.

LET OP:

Voor je al deze moeite gaat doen is het verstandig om eerst alle kaarten kabels en andere zooi even goed aan te drukken, losse kabels kunnen bij uitzondering ook een dergelijk probleem veroorzaken.

Sommige type Kayak hebben ook een klein led display voor op de pc waar je tijdens het opstarten de status kunt volgen (de mijne tenminste wel) . Misschien staat daar iets op.

Hij geeft geen piepjes.
Bij opstarten brand het lichtje van de cd even op, diskette station geeft geen lichtje.
Op de led display zie je alleen een lichtje voor de harde schijf en die brand.
Maar wat zijn die computers vol gebouwd zeg , als je daar alleen al een geheugenreepje uit wilt halen dan moet je de hele pc bijna uit mekaar trekken.
Kan het ook niet gewoon zo zijn dat het batterijtje op het moederbord op is.Want dit ding komt volgens mij ergens uit 1998,of heeft dit geen invloed op het opstarten van de pc.

Zeker ! Dat KAN absoluut de oplossing zijn, zonder bios batterij start je pc ook niet op.

Heb alles eruitgehaald ( diskette/cdrom ), alleen opgestart met videokaart zoals je voorstelde, probleem is nog het zelfde.
Dus als de batterij helemaal op zou zijn dat start de pc ook niet op ?
Dacht zelf dat de pc dan wel opstarte , alleen de tijd en dat soort dingen zou dan niet meer correct werken.
Is nog zo`n batterij die gesoldeerd is.

Ik ben bang dat het je CPU is. Bij een BIOS fout zou hij dat nl al aangeven.
Maar ik denk dat er een misverstand was over mijn opmerking betreffende led display :D
Ik bedoelde een LCD display. Oudere Kayak's (waaronder mijn P2-450) hebben een LCD display waar tijdens het opstarten alle info opgezet wordt. Als alles goed opgestart is verschijnt er een smiley .
Zelfs als mijn pc niets meer doet en niet piept, kan ik op de LCD nog foutcodes aflezen.
Maar uit jou opmerking begrijp ik dat het niet op die kayak zit :)

Even een andere vraag : heeft hij ooit wel gewerkt of heb je hem defect gekregen ? Het kan nl ook zijn dat er een andere (snellere/tragere) cpu ingezet is en bij de Kayak moet je dan allerlei jumpers verzetten anders blijft hij ook dood. (eigen ervaring btw :) )

Hieronder een foto van mijn model kayak met display:
29_1.JPG

Laatst bewerkt:
Deze heeft jammer genoeg niet zo`n mooi display als bij jou,is een gewone toren.
Het zijn 2 dezelfde die ik hier heb.
Computer 1 heeft al als donor gewerkt voor de andere denk ik,harde schijf,diskette,cdrom,geheugen was er al uit gehaald.Heb computer 1 geprobeerd te starten met onderdelen uit comp 2,maar bij opstarten ging gelijk na 2 seconden de power er af,voeding ook omgezet met zelfde resultaat.
Computer 1 is dus volgens mij in het verleden al overleden.
Dus alles weer naar computer 2 gezet,alles aangedrukt,maar het zelfde resultaat.
Boven in de kast naast het blok van de stroomvoorziening zitten wel een 10 tal jumpers naast mekaar(system board switches staat er bij ).
Zou ik hier nog wat in moeten rommelen volgens jou.
Deze pc zijn gekregen,heb er zelf nooit meegewerkt

Met een echt lege bios batterij starten VEEL (dus niet alle) PC's niet meer op, brand wel lampje op je mainboard en als je hem aanzet gaat VAAK (dus niet altijd) alleen de fan van je voeding draaien.

Zo'n gesoldeerde batterij kan je wel vervangen hoor, maar is idd wat lastiger, vandaar dat ik je allereest aanrade om je systeem uit elkaar te slopen :D :thumb:

Heb alles geslopt in de pc zoals je voorstelde maar het resultaat blijft het zelfde.:confused:
Dacht mijn eigen harde schijf eens aan te sluiten in die hp comp,maar nu blijkt dat er ook een andere aansluiting zit in die hp computer.
De hp harde schijf heeft een vrouwtje aansluiting(zoals ik dat dan noem gaatjes dus) en mijn andere harde chijf heeft pennetjes(mannetje).
Dus je merkt wel ik kan niks proberen verder,zelfs het diskette station heeft een eigen aansluiting die niet past op een andere diskette station.
HP heeft geloof ik voor al zijn producten een net iets afwijkende samenstelling.
Nog een ander idee voor mij of zeg je hier is niks meer aan te doen.:)

Wat je dus nog zou kunnen proberenb is om die batterij te vervangen, of als je ze3lf niet handig bent laten vervangen, daarnaast zou je kunnen proberen om bv, met verloopstekkertjes de drives aan te sluiten. Ik ga er echter van uit dat je drives niet het probleem zijn.

Ik las in een eerder bericht iets van dat je 2 van deze pc's had samengevoegd, dat betekend dat je nog een cpu zou hebben uit de andere pc, als dit zo is zou ik die eens op dit mainboard zetten, of bv het mainboard omwisselen.

Alles geprobeerd.
Reserve mobo was al naar de mallemoer.
Andere mobo is volgens mij dus ook kaduk.
Heb vanmiddag afscheid genomen van beide pc`s.
In ieder geval bedankt voor de support.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan