HP DVD-RAM GH80N Probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

YostiM

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2012
Hallo allemaal,

Sinds enkele dagen werkt mijn CD/DVD drive niet meer op mijn HP Pavilion HPE. Geen enkel probleem mee gehad de laatste tijd, maar na het branden van een DVD met Nero 8 liep de pc vast en sindsdien reageert de drive nergens meer op. Als ik een schijf erin doe, leest/herkent hij deze niet en als ik vervolgens E: dubbel klik in "deze computer" loopt het venster vast.

De CD/DVD drive wordt wel gewoon herkend in Apparaatbeheer en daar wordt aangegeven dat het apparaat (hp DVD-RAM GH80N) goed werkt. Stuurprogramma is ook up-to-date. Ik heb al meerdere type DVDtjes geprobeerd inmiddels, maar geen van allen worden ze gelezen.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en hoe ik het op kan lossen?

Nee, heb ik nog niet gedaan. Het is nu alleen al meerdere dagen geleden en ik heb sowieso wel wat andere wijzigingen aangebracht in het systeem die ik 1, 2, 3 niet meer weet te achterhalen. Ben bang dat ik die dan dus ook weer kwijt ben...

Helaas, geen resultaat. Als ik een schijfje erin doe, hoor ik hem nog wel een klein beetje geluid maken, maar vervolgens valt het gewoon stil. Ik vind het zo vreemd dat apparaatbeheer e.d. dus allemaal aangeven dat er niets aan de hand is, maar dat het allemaal niet werkt. :confused:

Nog andere suggesties...?

Zou via uitvoeren/zoeken en eventvwr eerst in de logboeken bi systeem kijken of er wat over staat.
Overigens zul je niets zien in apparaatbeheer als de controller in de cd/dvd speler wel werkt, als er achter iets loos is wordt dat niet gezien.

Of dit proberen, afkoppelen, opstarten, in apparaatbeheer verborgen apparaten weergeven aanvinken, alles wat lichtgrijs wordt weergegeven deïnstalleren, uit zetten, drive weer aankoppelen en booten, windows de drive laten installeren mocht de drive niet zelf het heeft begeven, wat ook nog zou kunnen.

Kan het zijn dat het iets met het register te maken heeft? Ik kreeg net een foutmelding bij het opstarten van iTunes dat de aansturing van het branden van CD/DVDs niet meer werkt door ontbrekende registerverwijzingen en dat er mogelijk andere brandsoftware is geinstalleerd. Dat laatste klopt, want ik heb Nero 12 op mijn pc staan. De eerste fouten zijn wel ontstaan toen ik aan het branden was in Nero 12: na de voltooiing van een gebrande DVD, hield hij er vervolgens mee op. Is dit nog informatie waar iets uit gehaald kan worden?

Loskoppelen van de drive heb ik nog niet geprobeerd trouwens, maar ik vind het toch altijd een beetje spannend om met de hardware te gaan klooien...

Het probleem is helaas nog steeds niet opgelost. Ik heb verder nog niets gedaan met de hardware (ben dan toch weer bang dat ik iets kapot ga maken...). De foutmelding van iTunes is er nog steeds, de CD/DVD speler reageert nog altijd niet op schijfjes en Windows geeft nog steeds aan dat er geen problemen zijn. Niemand enig idee wat ik nog kan doen? Of is het echt een kwestie van de speler zelf vervangen?

Het lastige is ook dat ik verder helemaal geen foutcodes krijg. Ook deze tool waarnaar je linkt lost het probleem helaas niet op. Tijdens de scan geeft hij aan dat de drive leeg is of dat er een medium in zit dat niet leesbaar is. Terwijl ik zowel een lege als een volle CD erin heb gehad. Vervolgens geeft de tool trouwens wel aan dat er een probleem is... maar deze kan niet opgelost worden. Als ik vervolgens de informatie wil verzenden voor meer tips, krijg ik een foutmelding dat het verzenden mislukt is. :confused:

Het komt er dus steeds op neer dat de CD/DVD brander gewoon geen schijfjes meer kan lezen. Hij bromt nog wel wat als ik er een schijfje in doe, maar daar blijft het ook bij. Windows herkent geen probleem, zegt dat alles goed werkt. Dus misschien is er dan toch hardwarematig iets kapot dat met het lezen van de schijfjes te maken heeft?

Wat je kunt proberen, die dvd drive afkoppelen, rebooten en dan een reg cleaner gebruiken, Eusing doet het wel goed, PC uitzetten en de drive weer aankoppelen en opstarten.
http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm

Ook al in de logboeken gekeken of je er iets over kunt vinden?

Overigens kosten die drives geen drol meer, zou dan wel de huidige eerst in een andere PC proberen, weet je het zeker dat het daar aan ligt.

Heb ik inmiddels ook geprobeerd. Helaas: hetzelfde resultaat. Geen resultaat dus. ;)

Uiteindelijk toch maar besloten om een andere drive te halen. Voor drie tientjes een gelijkwaardige drive gekocht en die erin gezet. Werkt weer prima, zojuist ook weer het eerste CDtje gebrand. Daar heb ik dat geld dan graag voor over, want ik kan nu in ieder geval weer gewoon aan de slag!

Overigens hoorde ik van de eigenaar van de computerwinkel waar ik was wel dat dit kennelijk vaker voorkomt bij HP producten. Vooral laptops en CD drives die kennelijk al na een jaar kapot gaan, dus niet al te sterk materiaal van HP. Deze drive was gemaakt in december van 2011, ik heb deze pc in april gekocht van dit jaar. Dat is wel erg snel natuurlijk. Conclusie: koop geen HP branders.

Bedankt voor alle tips in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan