Hp nc6220 laptop hangt met MediaMonkey & Songbird

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sasa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sasa

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2006
Ik heb een jaartje geleden een laptop tweedehands gekocht, en tot op heden heeft deze mij steeds trouw gedient, maar vandaag werd hij helemaal irresponsive en kon ik hem zelfs (na een harde start) niet opnieuw opstarten...

Het betreft een hp nc6220, deze heeft een 1,73Ghz centrino processor, en was al geüpgrade naar 2GB Ram DDR2. Dit was perfect voor wat ik hem nodig had: Internet, muziek, tekstverwerking en schoolprogramma's. Omdat ik wel een grote muziekcollectie heb (170GB->30.000 tracks) heb ik voor deze hp een nieuwe "Western Digital WD2500BEVE Scorpio Blue 250GB" gekocht. Ik dual boot XP en Linux Mint (gebaseerd op Ubuntu), maar werk dus vooral met XP omdat al mijn schoolprogramma's voor XP zijn.

Nu startte ik vandaag de laptop op (in XP) en zette muziek op - ik gebruik Media Monkey 3, zeer geschikt voor grote collecties - en eerst begon een liedje te haperen. De cursor werd plots ook irresponsive, en de muziek viel uit. Toen ik merkte dat ook Ctrl-Alt-Del niet werkte begon ik toch al narigheid te voelen. Na meerdere malen Ctrl-Alt-Del hoorde ik soms een fractie van het huidige liedje, maar alles "hing" dus. Ik ben even weggegaan in de hoop dat het daarna uitgeraasd zou zijn, maar nee, nog steeds kon ik op geen enkele manier contact krijgen met de laptop.

Na 5sec Power-knop induwen viel het machien uit. Ik heb hem dan opnieuw opgezet, en alles ging goed tot het XP-loading scherm (het microsoft vlaggetje met daaronder de laadbalk). Als dat geweest was werd het scherm plots zwart, en bleef zwart. Na 10 minuten heb ik dan maar besloten opnieuw een harde start te doen. Dan heb ik Linux Mint geboot, en dit ging maar ik kon mijn partities (ik heb een aparte partitie van 200 GB voor muziek en documenten) niet meer mounten. Normaal gaat dit vanzelf...

Ik heb nu eens geprobeerd om mijn muziek (met XP) af te spelen met Songbird, maar hier hetzelfde probleem: cursor hangt en toetsenbord doet niets meer... Met songbird liep alles al vast voordat ik een liedje kon opzetten - ik was de survey aan het doen en dan *crash*. Als ik ctrl-alt-del drukte, kwam de taskmanager na 10 min, maar verder hangt alles.

Dit is dus echt vreemd: een jaar lang heb ik zonder problemen met deze laptop kunnen werken, met muziekjes en alles erop en eraan, en nu loopt hij helemaal vast. Ik denk niet dat de hardware te zwak is: ik heb op zolder nog een vaste pc staan met 1800MHz (AMD sempron 2600+), 512MB ram, en deze draait alle muziek vlotjes.

Ik zal de harde schijf eens checken met HD tune en ik zal eens een memory test doen, maar ik vind het allemaal heel vreemd. Heeft iemand een idee/oplossing?

Alvast erg bedankt!

eerste gedachte...stof.

dat is wel mogelijk - ik had deze laptop vooral mee op mijn kot en ik moet toegeven dat daar veel stof lag. Moet ik hem openvijzen en stofzuigen?
Ik ben juist aan checken met HD tune, en de harddisk is 47°C en de laptop zelf maakt vrij veel lawaai.

ik weet niet goed je bij de ventilatie kunt komen...maar probeer voorzichtig te stofzuigen.
Anders heel voorzichtig kijken of je de bodem plaat eraf kunt krijgen.

Ik heb alles gestofzuigd langs buiten, en gisteren was alles in orde - muziek werkte perfect. Maar vandaag... na 2minuten muziek begon het te haperen en alles is terug vastgelopen.

Ik zal hem dan maar helemaal openvijzen en voorzichtig stofzuigen...

Ik heb alles uiteengevijsd en de heatsink eens uitgekuisd - er zat inderdaad wel wat stof in. Het probleem blijft: de laptop hangt nog steeds bij muziek luisteren. Na wat zoeken met google kwam ik hier.
Overheating lijkt me wel waarschijnlijk, want soms heb ik de indruk dat de fans niet werken, en dan plots wel, overdreven hard. Ook wordt alles vrij snel warm (met HD tune: 49°C)

Ik zal nog eens memtest opzetten om toch zeker te zijn dat het niet mijn memory is dat faalt.

Ik heb alles uiteengevijsd en de heatsink eens uitgekuisd - er zat inderdaad wel wat stof in. Het probleem blijft: de laptop hangt nog steeds bij muziek luisteren. Na wat zoeken met google kwam ik hier.
Overheating lijkt me wel waarschijnlijk, want soms heb ik de indruk dat de fans niet werken, en dan plots wel, overdreven hard. Ook wordt alles vrij snel warm (met HD tune: 49°C)

Ik zal nog eens memtest opzetten om toch zeker te zijn dat het niet mijn memory is dat faalt.

Een laptop kan gemiddeld 80 °C halen. Aangezien dat Linux je HD niet kan mounten lijkt je HD op sterven. Voor alle zekerheid zou ik al je muziek en documenten proberen veilig te stellen. Controlleer op virussen en laat CCleaner er eens overheen gaan.

CCleaner: http://www.ccleaner.com/
Defragmenteer hem ook eens. Ik gebruik altijd Auslogics Disk Defrag
Die kan je hier vinden: http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/download

OK, misschien ligt het niet aan overheating, maar ik heb nu al zeer veel getest en ik vind de oorzaak maar niet. Ondertussen heb ik dit al geprobeerd:

- 10u lang memtest, en deze gaf geen errors
- scan met AVG free - ook 'no infections found'
- de schijf geanalyseerd met de windows defragmenttool: 'Total fragmentation = 0 % '
- alles gecleand met ccleaner

De HD tune error scan gaf:
HD Tune: WDC WD2500BEVE-00WZT Error Scan
Scanned data : 238379 MB
Damaged Blocks : 0.0 %
Elapsed Time : 91:54

Ik ben nu al de hele dag bezig, zonder muziek op, en alles werkte perfect. Ik heb zelfs eens getest dat het niet aan overbelasting ligt, door met een wiskunde-programma pi tot 10^5 cijfers uit te rekenen - dit duurde even, maar liep niet vast!

MAAR, nu juist wanneer ik deze post aan het typen was liep alles terug vast. Programma's die openstonden: HD (inactief), control panel, 2x notepad, windows explorer (op mijn partitie met muziek) en hier google chrome - er stond dus geen muziek op. Vreemd ook, even hing alles dus terug, maar ik heb vijf minuten gewacht en nu werkt alles opnieuw normaal. Wat gebeurt er toch allemaal met mijn laptopje?

Ik heb nu ook juist iets uitgevist: de partities had ik met gparted met Linux Mint gemaakt, en blijkbaar heb ik maar twee partities: 1 met Windows op en 1 extended partitie (hier staat Mint+swap op, maar bevat ook nog 2 andere partities - waaronder één met de muziek.)

Is het misschien mogelijk dat de partitietabel op de een of andere manier beschadigd is?Vroeger heeft alles normaal gewerkt, ik heb er nooit problemen mee gehad.

Ik was op vakantie, dus kon eventjes niet antwoorden. Maar ik zit dus nog steeds met het probleem van vasthangen. Als niets van het vorige (memory test, hd check, virus check...) iets oplevert, waar zou het dan aan kunnen liggen?
Kan het de partition table zijn? Dat zou ook wel vreemd zijn, want met deze partition table heb ik een jaartje kunnen werken zonder problemen - zou de partition table dus ergens beschadigd kunnen zijn? Of zit ik toch met een hardwareprobleem door stof?

Dus het probleem is onstaan nadat je Mint hebt geinstalleert?

Neenee, zeker niet. Ik heb deze laptop dus ongeveer een jaar, en heb dan direct besloten mintlinux te dual booten met XP.
Het probleem van het hangen is echt plots gekomen - na de examens wou ik eens flink wat muziek luisteren, en toen begon eerst het haperen en dan het compleet vasthangen. Ik heb onlangs dus ook uitgevisd dat het niet alleen gebeurt bij muziek luisteren, maar zonder patroon.

Hulp

Hoi,

Zou ik eens mogen kijken naar die laptop?
Ken je het programma pc tools?
Heb je wel eens stil gestaan bij het feit dat bepaalde 'onderdelen' of schakelstromen pas geactiveerd worden bij het 'aanzetten' van muziek?

Neenee, zeker niet. Ik heb deze laptop dus ongeveer een jaar, en heb dan direct besloten mintlinux te dual booten met XP.
Het probleem van het hangen is echt plots gekomen - na de examens wou ik eens flink wat muziek luisteren, en toen begon eerst het haperen en dan het compleet vasthangen. Ik heb onlangs dus ook uitgevisd dat het niet alleen gebeurt bij muziek luisteren, maar zonder patroon.

Welkom,

Het topic stamt uit 2009 en is niet actueel meer.

Reageren daarop heeft geen nut :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan