HP Proliant ML150 G5 start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eniotna44

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2012
Hallo,

Ik heb via een kennis een oude HP Proliant ML150 G5 gekregen, leek mij wel leuk om als beginneling hier mee te spelen (Media server, storage, backups etc). Alleen ik start hem voor de eerste keer op en ik krijg 8 beeps en geen scherm, toen ik dit ging google-en vond ik dat het meestal een probleem met het RAM geheugen is alleen ik heb de stickjes erin en eruit gedaan maar nog steeds wil hij niet opstarten. Er branden wel 2 lampjes en dat zijn deze http://imgur.com/dmCh0vP, weet iemand toevallig hoe ik dat kan verhelpen?

BTW: ik ben hier erg nieuw in dus kan domme vragen stellen.

Zet er eens een insteek videokaart in, ik schat in dat het videogeheugen van de on-board videokaart kapot is.
Verklaring waarom ik dat denk: De melding komt van de bios, en dat is een Ami BIOS. En hier staat dat 8 beeps staat voor corrupt videogeheugen. Dat je zelf aangaf dat er helemaal geen beeld kwam (zelfs geen bios scherm of zoiets) lijkt deze veronderstelling te ondersteunen.

Je zult dus een insteek videokaart moeten proberen om te zien of bovenstaande inderdaad het probleem is.

Een ML150 heeft 1 PCI slot en verder formaat x8 PCI-e sloten (zie hier)
Beste lijkt mij om te zoeken naar een PCI videokaart, dus zou ik even een kringloopwinkel binnen te lopen en (als ze die hebben) een PCI videokaart te kopen (per slot, neem ik aan, ga je op de server zelden op de console kijken en al helemaal geen spelletjes op de console doen. :D)
Ook kan het zijn dat iemand nog een stokoude pc heeft liggen met een werkende PCI videokaart er in.

x4 of x8 PCI-e videokaarten zijn er evt. ook, zoals deze, maar dat zou ik (persoonlijk) voor een server overkill vinden. Of je kijkt of je dergelijke PCI-e kaarten tweedehands kunt kopen.

Tijs.

Ok, Tijs was me al vroeg in de nacht net voor, dus daar heb ik weinig aan toe te voegen, maar wel een paar aanvullingen: