HP Proliant ML150 G5 start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eniotna44

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2012
Hallo,

Ik heb via een kennis een oude HP Proliant ML150 G5 gekregen, leek mij wel leuk om als beginneling hier mee te spelen (Media server, storage, backups etc). Alleen ik start hem voor de eerste keer op en ik krijg 8 beeps en geen scherm, toen ik dit ging google-en vond ik dat het meestal een probleem met het RAM geheugen is alleen ik heb de stickjes erin en eruit gedaan maar nog steeds wil hij niet opstarten. Er branden wel 2 lampjes en dat zijn deze http://imgur.com/dmCh0vP, weet iemand toevallig hoe ik dat kan verhelpen?

BTW: ik ben hier erg nieuw in dus kan domme vragen stellen.

Zet er eens een insteek videokaart in, ik schat in dat het videogeheugen van de on-board videokaart kapot is.
Verklaring waarom ik dat denk: De melding komt van de bios, en dat is een Ami BIOS. En hier staat dat 8 beeps staat voor corrupt videogeheugen. Dat je zelf aangaf dat er helemaal geen beeld kwam (zelfs geen bios scherm of zoiets) lijkt deze veronderstelling te ondersteunen.

Je zult dus een insteek videokaart moeten proberen om te zien of bovenstaande inderdaad het probleem is.

Een ML150 heeft 1 PCI slot en verder formaat x8 PCI-e sloten (zie hier)
Beste lijkt mij om te zoeken naar een PCI videokaart, dus zou ik even een kringloopwinkel binnen te lopen en (als ze die hebben) een PCI videokaart te kopen (per slot, neem ik aan, ga je op de server zelden op de console kijken en al helemaal geen spelletjes op de console doen. :D)
Ook kan het zijn dat iemand nog een stokoude pc heeft liggen met een werkende PCI videokaart er in.

x4 of x8 PCI-e videokaarten zijn er evt. ook, zoals deze, maar dat zou ik (persoonlijk) voor een server overkill vinden. Of je kijkt of je dergelijke PCI-e kaarten tweedehands kunt kopen.

Tijs.

Ok, Tijs was me al vroeg in de nacht net voor, dus daar heb ik weinig aan toe te voegen, maar wel een paar aanvullingen:

Ten eerste heb ik zelf een werkende 2 generaties oudere Proliant.

De 8x BIOS-beeps worden niet vermeld in de HP documentatie. Wel onder AmiBIOS:
BIOS Beep Codes

When a computer is first turned on, or rebooted, its BIOS performs a power-on self test (POST) to test the system's hardware, checking to make sure that all of the system's hardware components are working properly. Under normal circumstances, the POST will display an error message; however, if the BIOS detects an error before it can access the video card, or if there is a problem with the video card, it will produce a series of beeps, and the pattern of the beeps indicates what kind of problem the BIOS has detected.
Because there are many brands of BIOS, there are no standard beep codes for every BIOS. The two most-used brands are AMI (American Megatrends International) and Phoenix. Below are listed the beep codes for AMI systems:
  • 8 beeps
    Video memory error. The BIOS cannot write to the frame buffer memory on the video card.
  • 1 long beep, 8 short
    Display test failure.
  • Continuous beeping
    A problem with the memory or video.

Bovenstaande POST Error Code Beeps staan NIET in de Service- and Maintanance Manual van HP, wel staat er een probleemoplossing-stroomdiagram, op pag. 70 van de Nederlandstalige PDF, zoek anders in de bladwijzers naar Stroomdiagram:

http://h20565.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-c00457863

Andere oplossing die ik ben tegen gekomen, behalve Video & Ram, is het compleet resetten van de CMOS. Hoe staat ook in de Gebruikershandleiding. Inventariseer dan eerst wel zover mogelijk alle hardware, want daarmee gaan alle BIOS-instellingen verloren.

Als inderdaad het videogeheugen kapot is, dus een bios reset naar standaardwaarden niet helpt en het met een insteek videokaart wel werkt, dan vraag ik me wel af waarom iemand je een kado geeft waar (blijkbaar zonder het erbij te vermelden) iets kapot aan is...

Overigens, mocht het je lukken om op korte termijn een (goedkope) compatible videokaart te vinden, dan zou ik de bios reset naar standaardwaarden uitstellen totdat je het met die videokaart erin getest hebt. Persoonlijk verwacht ik namelijk niet zoveel van die bios reset (in jouw geval), gegeven de symptomen die je beschrijft en de eenduidige verklaring van de piepjes die je hoort.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik probeer het zodra ik thuis ben, het was geen kado maar ze wouden hem weg doen en ik vond het wel leuk voor openmediavault of ubuntu

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, lees even toch de door HP Manuals door, ( her- ) registreer eventueel je Proliant. Ik ben het verder met Tijs eens, ik heb de BIOS nagekeken, & er zit geen instelling in die een On-Board of ... PCI-Extern ondersteund, m.a.w: Externe Grafische Kaart doet het, of niet, & als de On-Board er geen zin in heeft...

Wat betreft het BIOS-Reset gedeelte: Nogmaals, ik heb het nagekeken op een 2 generaties oudere Proliant, & volgens mij is het niet mogelijk om via de BIOS de On-Board of de PCI standaard in te stellen.
AGP zit er niet bij...

Dus zou ik inderdaad verwachten dat het plaatsen van een insteek videokaart meteen de functie overneemt van de on-board, dus (hopelijk) je probleem verhelpt.
Is 'gezond' ook, want zonder werkende video kun je niets in de bios aanpassen. [Lijkt me sterk dat je via iLO bios-instellingen kunt doen zonder werkende video. :D]

Tijs.

Hebben jullie tips voor een noob om meer hierover te leren zoals boeken site video's? Off topic.

Hangt er ook vanaf wat je nu in het systeem hebt zitten. Ik noem even een paar zaken:
a. Hoeveel fysieke harddisks zitten er in? En hebben die allemaal dezelfde grootte? [Dit voor evt. RAID configuratie]
b. Heb je ook een iLO module er in zitten? [HP ProLiant 100 G5 Lights-Out 100c Remote Management Card] Die is namelijk optioneel. [Dit voor beheer op afstand.]
c. Heb je een HP Smart Array E200/128 BBWC SATA/SAS Controller module er in zitten (in plaats van de HP Embedded SATA RAID Controller)? Die is namelijk optioneel. [Dit voor het inrichten van RAID-sets]
d. Hoeveel intern geheugen heb je voor deze server? [Voor het bepalen van wat je met de server wilt doen ook kan qua hoeveelheid intern geheugen.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zet er eens een insteek videokaart in, ik schat in dat het videogeheugen van de on-board videokaart kapot is.
Verklaring waarom ik dat denk: De melding komt van de bios, en dat is een Ami BIOS. En hier staat dat 8 beeps staat voor corrupt videogeheugen. Dat je zelf aangaf dat er helemaal geen beeld kwam (zelfs geen bios scherm of zoiets) lijkt deze veronderstelling te ondersteunen.

Je zult dus een insteek videokaart moeten proberen om te zien of bovenstaande inderdaad het probleem is.

Een ML150 heeft 1 PCI slot en verder formaat x8 PCI-e sloten (zie hier)
Beste lijkt mij om te zoeken naar een PCI videokaart, dus zou ik even een kringloopwinkel binnen te lopen en (als ze die hebben) een PCI videokaart te kopen (per slot, neem ik aan, ga je op de server zelden op de console kijken en al helemaal geen spelletjes op de console doen. :D)
Ook kan het zijn dat iemand nog een stokoude pc heeft liggen met een werkende PCI videokaart er in.

x4 of x8 PCI-e videokaarten zijn er evt. ook, zoals deze, maar dat zou ik (persoonlijk) voor een server overkill vinden. Of je kijkt of je dergelijke PCI-e kaarten tweedehands kunt kopen.

Tijs.

Volgens mij kom ik er nu achter dat er geen videokaart in zit, ik dacht dat de SAS raid controller een videokaart was... Sorry voor het misverstand, moet ik nu dus ergens een videokaart vandaan halen en zo ja, wat voor 1?

Ok, euhhh, euhhh...

Ok, ten eerste zit er zelfs op mijn 2 generaties oudere ML 150 een monitor-aansluiting. Die doet het, of niet...

Ga eerst eens de door ons, Nederlandstalige, gebruikershandleidingen helemaal lezen. Trek dan de kap eraf, & maak je bekend met alle beschreven onderdelen.
Zie aan de hand van de foutopsporingsdiagrammen hoever je komt.

Stel aan de hand daarvan je overblijvende vragen op, & kom dan terug.

Welke Nederlandstalige gebruikershandleiding?...

Ik ben hem van plan om als NAS te gebruiken en misschien ooit kijken of een minecraft server er voor de grap op kan, welke video kaart raden jullie aan en dan PCI of PCI-e?

Edit: Ik had deze kaart nog ergens liggen http://www.gpureview.com/GeForce-MX4000-card-130.html, als ik hem in het PCI-e slot doe start hij nog steeds niet op. Waar kan dit aan liggen

Laatst bewerkt:
Je linkt een AGP kaart. Als het inderdaad een AGP kaart is dan kun je die niet gebruiken: Alleen PCI en PCI-e komen in aanmerking.

Tijs.

Oh sorry, welke kaart raad je aan om te kopen voor NAS en misschien ooit MC server proberen.

Zolang je niet ook minecraft gaat SPELEN op de server is elke pci of x8, x4 of x1 pci-e videokaart goed genoeg, zolang het full factor kaarten zijn (dus volledige hoogte, niet halve hoogte (small factor / SFF)) want de systeemkast is niet small factor.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan