hp scanner 3530c met Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marie1

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2002
ik heb de software volgens de regeltjes geinstalleerd (stekkertjes eruit etc)
en de aanvullende software voor vista van de hp site gehaald
maar als ik via de snelkoppeling of de gewone koppeling de scanner wil starten krijg ik een foutmelding

deze foutmelding had ik bij XP ook al (eerder bij ME ging het wel goed)
In XP kon ik dan wel gewoon de scanner starten via de knop op het apparaat.
maar als ik dat bij Vista doe dan krijg ik de melding dat het apparaat verkeerd aangesloten is.
Dit is echter niet zo.
De standaard scannersoftware van Vista weet het apparaat nl wel gewoon te vinden.

Weet iemand hier een oplossing voor?
De standaardscannersoftware is me veel te beperkt (kent alleen tif en heeft niet de mogelijkheid om stukjes eruit te knippen)

Laat ik maar beginnen met te vragen of je een driver voor Vista hebt of voor een ander besturingssysteem en welke dan? Heb je een XP Driver dan zou je het setup programma moeten proberen uit te voeren in XP compatabiliteitsmodus. Je kunt dat vinden in het contextmenu van het bestand. Hierna ga je naar de map van het geïnstalleerde stuurprogramma en daar stel je ook bij ieder uitvoerbaar bestand de compatabiliteitsmodus in.

eeeeeh driver???
eeeeeh compatabiliteitsmodus???
contextmenu???

ikke leek :o

kun je me uitleggen wat je bedoelt?

Natuurlijk Marie 1. Vraag maar.
Ik moet wél zeggen, dat een cursus volgen soms makkelijker is en ook dat op internet voldoende te vinden is voor zelfstudie. Zoek je bijvoorbeeld op "driver" en "wat is een" met Google (een zoekmachine op internet) dan vindt je daar links naar uitgebreide uitleg.

Drivers (ook wel eens stuurprogramma's genoemd) zijn kleine programma's die uw besturingssysteem (Windows) in staat stelt om te communiceren met de hardware in uw computer. Deze programma's worden na, op de juiste manier, geïnstalleerd te zijn, gebruikt door de computer zelf.

Stuurprogramma's zijn (vaak eenvoudige) hulpprogramma's. in sommige gevallen zorgen die net als de driver voor de aansturing van een apparaat. Meestal werkt een apparaat ook wel goed zonder stuurprogramma. Je hebt dan minder mogelijkheden en instellingen.

Compitabel betekent: ook kunnen werken onder andere omstandigheden. Er komt bijvoorbeeld een nieuwe computer maar onderdelen van de oude passen in de nieuwe. Zo kan Windows met een nieuwe versie komen (XP na ME en Vista na XP) maar toch blijven werken met oude programma's en drivers. Helaas is dit laatste vaak niet zo. De computer kan wel doen alsof de Windows versie een eerdere is. Dat heet de Compatibiliteit Modus. De compatibiliteit kan je bij ieder programma handmatig instellen door er rechts op te klikken, er verschijnt dan een menu. Zo een menu is steeds anders, klik maar eens rechts op het bureaublad en je ziet een andere verschijnen. Daarom heet zo een menu het Contextmenu. Compatibiliteit zie je in het contextmenu van een programma staan op een tabblad bij de keuze Eigenschappen.

Voor Vista heb je niet alleen stuurprogramma's en aanvullende software nodig die geschikt zijn voor Vista maar ook een driver voor Vista. Deze moet je ook zoeken op de HP site. Soms bestaat die niet voor Vista en HP wil die ook niet meer maken. In dat geval moet je de driver downloaden van XP en deze, zoals door mij al geschreven werd, uitvoeren in XP Compatibiliteitsmodus.

Heb je een driver geïnstalleerd waarvan HP stelt dat deze geschikt is voor Vista? Het is belangrijk om te weten. Ik merkte aan jou verhaal dat dit wel eens niet het geval zou kunnen zijn (je hebt het nog over ME) en oudere HP scanners hebben vaak geen ondersteuning meer voor Vista. Of je hebt er gewoon niet aan gedacht om een Vista driver te downloaden. Dit willen we dus gewoon even zeker weten.

ooooke
compatable ken ik wel, lol,
maar ik herkende het nederlandse woord dus niet.
mijn woordenschat qua computers stamt uit een ander tijdperk en een andere taal, dat maakt het soms lastig om mensen die recente computertaal spreken te begrijpen. (ik was in mijn jonge jaren Cad-tekenaar)

kort maar krachtig
ik heb in januari een compleet nieuwe computer met Vista eral op gekocht
omdat mijn oude besje ernstig ter ziele was na 8,5 jaar intensief gebruik.
dus er staan geen oude herinneringen op deze computer
alleen de randapparatuur is dus ouder.

over drivers installeren heb ik inderdaad dus nog nooit gehoord.

Laatst bewerkt:
ik vind het toch wel jammer dat je nu niet meer reageert
enige wat ik wijzer ben geworden is dat ik drivers nodig heb.
voor de rest is het me nog steeds abracadabra.

Nee maar natuurlijk Marie1, De driver kan je -hier- downloaden. Het is een Vista driver, dus dat valt mee maar het slechte nieuws is dat er duidelijk staat dat er beperkte functionaliteit is. Je kent Vista en de op de pagina genoemde programma's beter als ik en je moet dus zelf beoordelen of je er genoeg aan hebt. In de tekst staat ook hoe je moet handelen om het te installeren.

Anders zou ik toch nog even proberen om de XP driver te installeren onder Vista met de Compaibiliteitsmodus. Ik zag dat er voor XP niet echt nog een externe driver nodig is (Windows herkent de scanner) maar er een stuurprogramma geleverd wordt dat HP Photo and Imaging Software heet. Verder staat er nog een interessante patch in de lijst. Het is experimenteren maar in dat geval de driver weghalen (ik heb geen Vista en weet niet van hoe of wat) en het gedownloade setup programma in de XP compatibiliteitsmodus uitvoeren, daarna in alle gemaakte mappen de programma's (uitvoerbare bestanden) in XP compatibiliteitsmodus veranderen. Ook dan geldt, dat wel eens niet alle functies beschikbaar zouden kunnen zijn zoals inderdaad misschien het gebruik van de knoppen op de scanner.

Haal dus de geïnstalleerde software even weer weg door het te deïnstalleren. Bij XP kan dat vaak in het Startmenu of bij Software. Ook in XP, zie je bij Apparaatbeheer (als het apparaat daar in de lijst staat) mogelijkheden om de geïnstalleerde driver weg te halen (rechts klikken of bij Eigenschappen op de tabbladen).

ow lol dit is dus de software die ik geinstalleerd heb nádat ik de software van de bij mijn scanner horende cd geinstalleerd had.
het moet dus andersom.
ga ik ff mee goochelen ergens dit weekend
bedankt alvast

sorrie dat ik zo lang niet reageerde
ook het in de juiste volgorde installeren van drivers en software leid niet tot de gewenste oplossing

ik blijf foutmeldingen krijgen
de software zou niet volledig geinstalleerd zijn (wat ie wel is)
icoontje op bureaublad doet het niet of geeft een foutmelding
ook via starten gebeurd er niets
en probeer ik het via de knoppen op de scanner dan geeft ie aan dat de scanner niet aangesloten is. (wat ie wel is anders zou ie het via vista immers ook niet doen)
wel kan ik copieren met de hp software via de knop op het apparaat zelf

ik ben een beetje wanhopig nu
heb al gezocht naar een programmatje dat tif naar jpg om kan zetten zodat ik mijn fotos toch in andere programaas zoals paint kan bewerken, maar ook dat vind ik niet

Voor conversie kan je gebruik maken van het bekende gratis programma IrfanView http://www.irfanview.net/ Je moet een plugin downloaden voor de Nederlandse taal. Je kunt een afbeeldingsbestand openen en "Opslaan Als" of gebruik maken van "Groepsconversie," beide in het Bestand menu.

Zou je niet gebruik kunnen maken van nog andere software, bijvoorbeeld Photoshop om daar afbeeldingen te importeren van de scanner? Vraag op het forum eens naar interessante programma's om mee te scannen die onder Vista werken want je zit natuurlijk niet vast aan standaard scannersoftware van Vista.of een meegeleverd programma van HP. Andere programma's herkennen jou scanner waarschijnlijk ook maar ik weet niet of een ander programma ook een gedeelte van de afbeelding zou kunnen scannen zoals bij het stuurprogramma zo handig is.

Moi Marie1,
Vandaag heb ik een oude Canon scanner geïnstalleerd die niet onder XP werkt. Het driver en utilities programma is hooguit voor Windows 2000. De driver installeerde zich zonder problemen maar het stuurprogramma deed helemaal niets als ik het aanklikte, ook niet in compatibiliteitsmodus met Win 2000. Ik opende IrfanView en koos in het menu Bestand "Scan/Groepsscannen... en hierin opent het stuurprogramma zich wél! Ik kan dan dus toch alle opties gebruiken zoals de bedoeling is (ook een deel van de afbeelding scannen). Probeer eens of IrfanView, dat ik je al aanraadde om te gebruiken voor de tif''s, dat ook voor jou doet als je het stuurprogramma van de scanner nog op de schijf hebt staan natuurlijk.

hoi bedankt
ik ga het proberen

sorrie dat ik nog niet eerder reageerde
het is hier een beetje gekken huis
(ontploffende frituurpan, instortende wc brillen, gsm die de geest gaf, nieuwe gsm met 150 paginas uitleg door te worstelen, oude buurman in paniek omdat zijn computer iets anders doet dan ie wil, andere computer met hem gaan kopen, die het bij thuiskomst niet bleek te doen, weer terug, weer naar huis, lukt nu wel maar die man weet helemaal nix van die dingen dus uren bezig geweest om van alles en nog wat aan beveiliging en zo te loaden, instortende wc brillen, dakraam dat de geest gaf, klusjesman die van de aardbodem verdween maar gelukkig weer gevonden is, en een buurhond die iedereen al 3 weken uit z'n slaap blaft:shocked:)

ga zodra ik een gaatje heb weer even met mijn eigen computer aan de puzzel
je hoort van me

Met schaamte op de kaken moet ik bekennen dat ik door omstandigheden nooit meer met de oplossing van deze vraag bezig ben geweest.

Inmiddels is de oplossing er wel.
ipv scannen via de scannersoftware kun je ook scannen via het programma paint.
daarbij is het wel mogelijk om de scan om te zetten naar JPG.
heel eenvoudig via: bestand - van scanner of camera.

ook kreeg ik net van iemand de tip om het gratis programma photofilter te downloaden.
Lijkt op paint maar heeft meer mogenlijkheden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan