Htaccess en daarin order deny, allow

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Hallo vrienden,

Bij het bouwen van mijn websites ging ik als volgt te werk: In de map Testomgeving van mijn eigen computer maakte ik eerst alle bestanden voor de websites klaar. Via 'localhost' kon ik dan mijn ontwerpen bekijken, want ik had Apache, PHP en MySQL geïnstalleerd op mijn eigen computer. Als een ontwerp naar mijn zin was, kon ik de desbetreffende bestanden uploaden naar één van mijn echte websites via een FTP-programma. Dit werkte uitstekend.

In die map Testomgeving maakte ik een map Boekhandel, voor mijn boekhandels-website. En daarin maakte ik weer een map met de naam Beheer. Daarin kwamen dan alle bestanden voor het beheer van de website, die niet toegankelijk mochten zijn voor iedereen, behalve voor mijzelf als webmaster.

Daarom plaatste ik in die map Beheer een bestand met de naam .htaccess. En daarin plaatste ik de code:

order allow,deny
allow from 12.345.67.890 (Dit is verzonnen. In werkelijkheid stond daar mijn IP-adres)

Jarenlang scheen dit goed te werken.

Maar sinds kort heb ik nu een nieuwe computer in gebruik. In plaats van Apache, PHP en MySQL afzonderlijk te installeren, heb ik nu gekozen voor XAMPP, omdat al die programma's daar al in zitten. Helaas werkt het .htaccess-bestand nu niet meer goed (in de testomgeving via localhost). Als webmaster word ik nu zelf geblokkeerd. Vermoedelijk is dat toe te schrijven aan verhoogde veiligheidsmaatregelen. Maar ik kan er maar niet achter komen hoe ik dit op kan lossen.

Eigenlijk is de code hierboven nogal kort door de bocht. Mijns inziens behoort het iets vollediger te zijn, namelijk:

order deny, allow
deny from all
allow from 12.345.67.890

Maar hiermee heb ik hetzelfde probleem: Als webmaster word ik nu zelf geblokkeerd. In Mozilla Firefox is deze blokkade volledig. In de Internet Explorer is deze blokkade gedeeltelijk: Eerst word ik geblokkeerd. En als ik dan op de terugknop van de browser klik, en daarna op de vooruitknop, dan kom ik alsnog op de pagina, die ik wilde bezoeken. Maar dat is natuurlijk niet zoals het moet. Ik moet meteen op de juiste pagina komen. Bovendien moet het in andere browsers ook goed werken.

Ik ben al uren op internet aan het zoeken naar een oplossing, maar tot nu toe heb ik die nog niet gevonden. Misschien kunnen jullie helpen.
Misschien heeft het te maken met een ongelukkige configuratie van XAMPP. Maar ook over de configuratie van XAMPP kon ik nog geen voldoende uitgebreide en duidelijke informatie vinden. Htaccess behoort trouwens in iedere standaard-configuratie goed te werken, ongeacht of men werkt met Apache en PHP, of met andere soortgelijke programma's.

..

order allow,deny
allow from 12.345.67.890 (Dit is verzonnen. In werkelijkheid stond daar mijn IP-adres)

..

Eigenlijk is de code hierboven nogal kort door de bocht. Mijns inziens behoort het iets vollediger te zijn, namelijk:

order deny, allow
deny from all
allow from 12.345.67.890

..

Je hebt een spatie tussen "deny," en "allow", en schijnbaar vindt Apache dat niet zo leuk (zie: http://stackoverflow.com/a/4400412/1271566). Maar dat is uiteraard niet het grote probleem. Het gaat erom dat jij je lokale machine benaderd met een andere IP, namelijk 127.0.0.1, dan je publieke ip (12.34.56.78 bijv.). Voeg daarom 127.0.0.1 toe aan de lijst met toegestane IP's, zoals hier:

Code:
order deny,allow
deny from all
allow from 12.34.56.78, 127.0.0.1

Succes ^^

Bedankt voor deze tip! Helaas werkt het nog niet. Ik krijg met de nieuwe formule nog steeds de melding: "Toegang verboden!"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan