[HTML5] € teken wordt ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElsyV

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2007
Ik heb al veel rondgezocht op internet maar kan niet echt de juiste oplossing vinden.

Ik ga mijn website omzetten naar HTML5 stap voor stap.

In de header staat dit:

HTML:
<!doctype html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">

In de database staat de collatie op: utf8_unicode_ci

Toch wordt alles op de website niet goed weergegeven.
Een € teken wordt een ?
Een hoge komma ' wordt een ? en nog wel meer tekens.

Wat kan ik nog meer doen om dit goed weer te geven.
Ik heb ook al geprobeerd om een stuk tekst opnieuw in de database te plaatsen maar ook dat helpt niet.
Ik type overigens alles rechtstreeks in de database.

Laatst bewerkt:
Ik weet het al.

Als u een gewone doet wordt het zo'n ?.
Als u in de datbase &euro; neerzet moet het een € worden.

Contrleer in je editor of je php bestanden wel als utf-8 zijn opgeslagen. Als dat niet zo is helpt die meta tag ook niet :)

Ik weet het al.

Als u een gewone doet wordt het zo'n ?.
Als u in de datbase neerzet moet het een € worden.

Dit werkt wel maar is nogal omslachtig. Dan moet ik als ik tekst toevoeg alle afwijkende tekens handmatig aan gaan passen.

Contrleer in je editor of je php bestanden wel als utf-8 zijn opgeslagen. Als dat niet zo is helpt die meta tag ook niet :)

Ik gebruik Dreamweaver.
Als ik een nieuwe pagina aanmaak haal ik de <head> en <body> sectie weg omdat dat niet nodig is. (volgens mij)
Dit staat dus alleen op de index.php pagina omdat hier alles wordt geïnclude.
Verder zijn dit de instellingen die ik kan vinden en staan dacht ik goed:
instellingen.JPG

Of bedoel je dat ik oude pagina's even opnieuw aan moet maken omdat ze eerder anders werden opgeslagen. Dus die tekst kopiëren en in een nieuw html5 bestand plakken.

[offtopic]Zeggen jullie aub "je" of "jij" :) [/offtopic]

Laatst bewerkt:
Je schijnt door op ctrl+j te klikken de encoding van een document te kunnen instellen. Ik ben zelf geen DW gebruiker dus ik kan niet controleren of dat inderdaad zo is.

Je schijnt door op ctrl+j te klikken de encoding van een document te kunnen instellen. Ik ben zelf geen DW gebruiker dus ik kan niet controleren of dat inderdaad zo is.

Als ik dit op een pagina doe die ik dus include op de indexpagina dan krijg ik dit te zien:

instellingen-2.JPG

Staat dus goed dacht ik.

Lijkt me ook. Heb je de verbinding met de database ook ingesteld om UTF-8 te gebruiken?

Je moet dit even aan je PHP code toevoegen:

PHP:
mysql_set_charset("UTF8",$link);

Zou je hier een voorbeeld van kunnen geven?

Moet ik dit boven aan de pagina zetten of ergens bij een query?
En waar staat $link voor.

Nadat je verbinding heb gemaakt met de database en een tabel heb geselecteerd. De verbinding sla je dan op in de variabel $link. Succes! :thumb:

Nou, ik moest toch nog even zoeken op internet hoe ik het nu precies moest doen. Php blijft moeilijk voor me.
Maar met dit is het gelukt:

Code:
<?php
$link = mysql_connect('localhost', 'user', 'password');
mysql_set_charset('utf8',$link);
?>

Bedankt!! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan