HTPC from ''Scrap''

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dillondarko

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Hoi,

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik bezig aan een HTPC van allerlei losse spulletjes die ik nog had liggen.

Het idee
M'n ouders kijken nogal vaak series, die lenen ze vaak van goede vrienden/kenissen. Ik zei dat dat veel makkelijker kon met een HTPC, deze had immers alle afleveringen op de HD staan en hoef je niet je bed uit voor de volgende film. Dat zagen ze wel zitten, dus ik ging wat nazoek doen.

De hardware

De hardware was niet moeilijk om aan te komen, ik heb immers al een aantal dozen vol werkende, maar verouderde hardware. Je weet hoe dat gaat, je haalt bruikbare spullen uit een overleden PC en die bewaar je voor later. Ook krijg je wel eens gewoon wat, kan altijd handig zijn. Deze hardware gaat de basis van de HTPC vormen:

• ASUS A7V880, deze heeft al een blikseminslag overleefd, en zelfs een fikkende CPU! Goed dingetje dus.
  • AMD Athlon XP-M 2400+, overgebleven uit een Packard Hell laptop met dode backlight. Lekker zuinig type, lage temps en klokt automatisch terug.
  • 1GB DDR-400 G.E.I.L., al een tijdje geleden gekocht voor een ander project, later is dat weer afgebroken.
  • Western Digital 160GB IDE HD, had ik nog over. Erg stil, en echt veel opslag heb ik toch niet nodig.

De behuizing
De behuizing ben ik van plan zelf te gaan maken, ik heb geen mooie design-kasten staand dus moet het maar anders. In de garage hier ligt nog een lading MDF, daar bouwen we een mooi kastje van. Uiteraard met de nodige geleiding, ik wil immers geen fikkie in huis.

Ik zal kijken of ik even in Google SketchUp of een ander programma het beoogde ontwerp kan laten zien.

Bediening op afstand
En ook dat is erg handig voor een HTPC. Ik ga morgen even shoppen voor een simpele afstandsbediening en een ontvangertje. Ik kijk wel even wat de leukste oplossing is.

PVR
Een HTPC kun je erg goed uitbreiden. En als je dan toch bezig bent met het bouwen ervan, waarom dan niet direct een TV-kaart erin? Je krijgt dan functies zoals Timeshift, het opnemen van TV-programma's en je kunt live TV pauzeren (al is dit niet helemaal waar natuurlijk, de live-beelden worden opgenomen en met enige vertraging weergegeven).

Software
De software die ik wil gaan gebruiken is waarschijnlijk WinLIRC i.c.m. Girber, aangezien daar veel goede reacties over te vinden waren. Ik kan echter nog niet oordelen, ik moet natuurlijk eerst de nodige hardware hebben.

Dit topic zal ik voortdurend updaten, misschien erg leuk om te lezen. En wie weet breng ik anderen wel op ideeën, ik hoor het vanzelf wel. Als er nog vragen zijn: posten die hap.

De eerste pics komen ook morgen, gewoon even geduld hebben.

Girber zegt me niet veel
Welke media software ga je gebruiken?

De software die mij tot nog toe het meest in de smaak viel was MediaPortal. Ik kijk momenteel wel rond naar eventueel een leuke Linux distributie, ik sta voor alles open. Tips & Tricks kun je gerust posten.

Enige criteria: Moet voldoende (breedbeeld) skins hebben, moet NL zijn (al dan niet via taalpakket), moet PVR-ondersteuning bieden en zal toch echt moeten werken met mijn hardware.

@Ellasar: Girber is een progje om gegevens van bijvoorbeeld WinLIRC om te zetten daar daadwerkelijke acties, ook in andere programma's die geen remote-functies hebben ingebouwd. Het schijnt goed te werken, dus proberen zal geen kwaad kunnen.

ik ben zeer tevreden over media portal met een paar extra plugins (moving pictures en mptv-series zijn een must have.)

voor remote mp gebruik ik op dit moment salling clicker(trail) op mn pda maar ff girber en winlirc tjekken

Laatst bewerkt:
Ik heb me verder nog niet (ver) verdiept in MediaPortal, dat is het probleem nog. Morgen even wat plugins gaan zoeken dan, bedankt voor de tip.

Even een update: Ik heb een hele zooi binnen, zoals hier is te lezen.

Ik zal alleen even een mailtje doen naar @Harry Snor, eens kijken of hij weet waarom dat S478 bordje geen beeld wil geven. Want als dat werkt, gaat dat waarschijnlijk als leuke HTPC gebruikt worden.

Afstandsbediening + ontvanger, bekabeling en TV-kaart zijn dus in de pocket.

Volgende update komt snel.

Het verhaal gaat verder.

Ik moest afgelopen weekend erachter komen dat mijn IR ontvanger niet volledig onder XP wordt ondersteund. Het leek te kunnen met een speciale ''BeanBag module'', Echter heeft dat niet geholpen.

Ik had een dubbel probleem: de TV-kaart zou niet werken op Vista, er waren geen drivertjes voor. Maar op XP zou mijn IR ontvanger voor de afstandsbediening niet werken.

Ik dus zoeken naar een omweg voor de TV-kaart. En wat denk je: Pinnacle PCTV 110i drivers voor Windows Vista 32-Bits, gewoon op de support pagina. De volgende stap, Vista installeren dus.

De beoogde software was MediaPortal, na de installatie alles getest en jawel, alles deed het. De TV-kaart moest wel via een speciale plugin, niet de meest handige oplossing maar het lukte wel. Toen bleek het geluid in MediaPortal zwaar bagger. Codecs wisselen was een no-go, maar het gekke eraan: buiten MediaPortal om had ik kristalhelder geluid.

Dat werd dus zoeken naar andere software om de HTPC te besturen. MediaPortal is immers niet de enige op dit gebied dus ik zou veel kans van slagen hebben. Tijdens mijn zoektocht kreeg ik een ingeving: test eens of de built-in Windows Media Center voldoet.

Windows Media Center gestart, netjes verwelkomd met een wizard, even doorgelopen en uiteindelijk (jawel): super geluid, niets op aan te merken. En het mooiste: Live-TV native integratie voor mijn kaart. Het gekke is, ik miste helemaal geen functies uit MediaPortal, en alles beek prima te werken Out of The Box.

Voor het gemak heb ik even een herinstallatie aangezet om met een schone lei te beginnen.

Zometeen komen er wat pics, zal ze even maken voor de geïnteresseerden.

EDIT: Zit je altijd met zo'n lege camera... Ik maak ze morgen wel, heb ik ook daglicht.

Laatst bewerkt:
Oei, veel tijd verstreken. Tijd voor een update dus.

TV-kaart getest in de pc, beeldkwaliteit was prima maar erg schokkend en de CPU gaf vrolijk continu 100% aan. Dat wordt een snellere processor.

Nou heb ik samen met de TV-kaart nog wat extra spul mee gekregen van Harry, waaronder een P4 3,06GHz HT met een S478 bordje. Er waren een hoop pinnen van de CPU krom, takkewerk om dat recht te krijgen. Eindelijk, gelukt. Er bleken wel een pinnetje of 5 al afgebroken te zijn, ook een tegenvaller. Opgelost door een stukje koperdraad in de socketgaatjes te leggen, iets wat in de praktijk prima helpt. Dus gedaan, CPU + koeling erop, mobo vrijgelegd, RAM erin, stroom erop... Pinnetjes kortgesloten om de pc aan te krijgen, en gaan. Geen piepjes, geen beeld, fans op de 100%. Alle voor mij mogelijke onderdelen vervangen, hetzelfde verhaal. Dan zal de processor of het moederbord al eerder het loodje gelegd hebben. Het geeft niet, het is immers maar gekregen spul. Dus maar weer aan de kant gelegd.

Toen kreeg de server even voorrang, dat Compaq gevalletje (te vinden in m'n profiel, systeem --> Server). Dat draait inmiddels perfect, weinig warmte en toch prima te doen voor de beoogde taken. Torrents, print/scan/fileserver, hij draait het allemaal. En al zou je ernaast slapen, geen hoorbaar geluid.

Afijn, de HTPC moest dus iets snellere hardware krijgen. Laat ik nou net (zo rond een uur of 10) een belletje krijgen: Kennis heeft 2 pc's met inhoud gedumpt bij m'n opa en oma. Wie weet zit er leuks tussen...:)

Het HTPC project ligt dus even stil, waarschijnlijk vanmiddag niet meer. Updates zodra de PC's binnen zijn (dit keer met pics)!

Laatst bewerkt:
TV-kaart getest in de pc, beeldkwaliteit was prima maar erg schokkend en de CPU gaf vrolijk continu 100% aan.

Wat voor tv kaart is het? Ik gok op een software matige MPEG en/decoder. die leunen ontzettend op je CPU om de berekeningen uit te voeren. Je kunt ipv een andere CPU ook kijken voor een andere tv kaart (eentje met hardware en/decodering) Ik weet namelijk niet wat duurder is, een cpu (al dan niet icm een ander mobo etc etc etc) of een TV kaart.

EDIT: "Pinnacle RAVE analoge TV-kaart" Yup ik ken het kaartje. betreft een softwarematige variant. en leunt erg op je CPU (kheb hem zelf ook :))

Laatst bewerkt:
Dat merkte ik dus al. Ik wacht even tot de 2 pc's binnen zijn. Ik heb geen flauw idee wat er voor hardware in die kasten zit, maar ik ben benieuwd. Wie weet een mooi bruikbaar setje.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan