Huffman codering & GIF compressie

Status
Niet open voor verdere reacties.

heatgore

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2008
Ik weet niet precies waar ik het moet posten, maarja, ik lees aan de reacties wel of het goed staat :P (en of het eigenlijk wel op dit forum hoort!)

Is GIF compressie iets anders dan de Huffmancodering op een afbeelding toepassen?

Wikipedia kan soms handig zijn.

Blijkbaar gebruikt gif LZW (een lossless-compressie!) nadat de kleuren tot 256 zijn gereduceerd, evt met een aangepast kleurenpalet..

ik heb het dus even opgezocht, en ik dacht dat het iets was van:
De GIF compressie past de kwaliteit van de foto aan. De Huffman-codering verandert alleen de code :D Ik weet niet of dit goed is maarja

Errr, je zit een beetje met 2 dingen door elkaar.

Een compressie-algoritme, zoals bv. Huffman of LZW, encodeerd data zo dat het kleiner wordt (of dat is in ieder geval de bedoeling). Dit kan dus van alles zijn, plaatje, textbestand, etcetera.

GIF-bestanden zijn dus plaatjes. Als je iets als gif opslaat zal het programma waarmee je dat doet (paint of photoshop bijvoorbeeld) het plaatje zo opslaan, dat het in het gif-formaat is. Dit is dus geen compressie, maar gewoon de afspraak over gif-bestanden. Een soort indeling van het bestand, zodat alle foto-bewerk programma's met GIF-ondersteuning het kunnen openen.

Overgens gebruikt GIF wel het LZW-algoritme. Zie wiki:
GIF images are compressed using the Lempel-Ziv-Welch (LZW) lossless data compression technique to reduce the file size without degrading the visual quality.

Kortgezegd: GIF is geen compressie-algoritme, maar een bestandsoort. Het gebruikt echter wel het LZW algoritme.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan