• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

huidige datum via een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoaoFrancisco

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2012
Beste,

Hoe kan je via een formule de datum van vandaag plaatsen in een cel. Wel te verstaan een vaste datum die niet de volgende dag wijzigt in de datum van die dag.
Ik weet dat het kan met de toetsen, Ctrl + punt.

Alvast bedankt voor je gewaardeerde hulp,

João

Joao,

Waarom dan met een formule?
Als de datum niet mag wijzigen, kan je evengoed de datum als vaste waarde intikken.

De sneltoets daarvoor is: Ctrl + ;

Lambert

Beste Lambert,

Bedankt voor je super snelle reactie maar die sneltoets combinatie zou ik graag willen omzetten in een formule.

Heb er niet aan gedacht erbij te vermelden dat ik de formule wil gebruiken met de functie "ALS".
Voorbeeld: =ALS(B2>0;VANDAAG();"")
Ik heb de indruk dat functie vandaag() zal dienen omgezet te worden in Tekst of iets dergelijks maar ik weet niet hoe???

Groetjes, João

Laatst bewerkt:
João,

Misschien dat deze oplossing voor jou werkt: create-a-timestamp-in-excel-with-formulas/
het vergt wel wat aanpassingen in je iterative calculation (weet niet de NL vertaling) en heeft invloed op je kringverwijzingen. Wat eventueel de gevolgen zijn voor andere bestanden en berekeningen weet ik niet.

Anders moet je je oplossing zoeken in VBA.

Lambert

Beste Lambert,

Nogmaals bedankt voor al je moeite maar bovenstaande doet het ook niet.
Ik was op zoek om de datum via een functie te kunnen plaatsen in een formule. Spijtig dat het niet kan. Ik blijf nog wel eventjes zoeken.

Groetjes, João

UDF

In macromodule
Code:
Function F_snb()
   F_snb=date
End function

In werkblad
PHP:
=If(B2>0;F_snb;"")

Dan staat de funktie niet in een macromodule.

of vertaal de formule naar het Nederlands.

Laatst bewerkt:
Beste snb,

Helaas lukt het me niet. In #7 heb een voorbeeld bestandje bijgevoegd.

groetjes, João

Een formule is een variabel gegeven. Je zal dus een keuze moeten maken tussen een vaste waarde of een formule met een functie die zal mee veranderen als de sheet wordt herberekend.

@snb, Jouw functie zal toch óók bij herberekenen opnieuw worden aangeroepen? Als dat dan de volgende dag is, is toch die datum óók aangepast? Of heb ik dit mis?

Zet deze code in ThisWorkbook:
Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
Dim cl As Range
For Each cl In Sheets("Blad1").Range("D2:D5")
 If IsDate(cl) Then cl = cl.Value
Next
End Sub
en gebruik dan deze formule:
Code:
=ALS(B2>0;VANDAAG();"")

Deze zet de fomule om in de berekende waarde bij opslaan van het bestand.

Beste Cobbe,

Alvast super bedankt om me te helpen. Heb alles ingebracht in het oorspronkelijke bestand. Ik hoop dat ik alles juist gedaan heb, want van VBA code heb ik niet veel kaas gegeten.
Morgen, 20/01 laat ik via deze weg weten of alles werkt zoals ik het in mijn gedachten heb.

Vriendelijke groeten,

João

Beste Geniën,

Fantastisch, Alles werkt zoals het beoogde. Heb de code van Cobbe gebruikt en het is me blijkbaar ook gelukt deze op de juiste plaats te zetten. ( voor een VBA-leek).

Iedereen die heeft meegedacht over "mijn probleempje" hartelijk bedankt voor je tijd en inzet. Voor jullie zijn er blijkbaar geen problemen.

Vriendelijke groeten,

João

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan