• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

huidige jaar als voorloop in een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Josno

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2007
is het mogelijk om via celeigenschappen of op een andere manier in een cel altijd het huidige jaar en een streepje als voorloper te krijgen zonder dit steeds te moeten invoeren

bijv in cel A1 wil ik graag standaard zien staan 2008- en dan het numeriek getal wat wordt ingevoerd. Het jaar moet dan elk jaar automatisch worden geupdate

Alvast bedankt

JoSno

gebruik dit eens:

=JAAR(VANDAAG())&"-"

combi van formule JAAR() en VANDAAG().
JAAR() extraheert het jaartal uit de datum die de formule VANDAAG() genereert

met & plaats je er nog iets achter, wat je tussen aanhalingstekentjes zet, daar kan in principe alles staan, als het maar tussen die aanhalingstekentjes staat.

Laatst bewerkt:
Neen, dit kan niet.

Hard-coded 2008 erin zetten wel, maar dan moet je volgend jaar alles aanpassen.

Wigi, hij vraagt toch om het HUIDIGE jaar.... dat verandert dus...

met =JAAR(VANDAAG())&"-" als (onderdeel van) een formule ben je toch waar je wilt zijn. Desnoods zet je dit in een verborgen cel, en gebruik je TEKST.SAMVOEGEN om nog een en ander aan elkaar te plakken

Laatst bewerkt:
Ik weet dat het jaar variabel moet zijn, daarom zeg ik ook dat dat niet gaat lukken ;)

Je gaat dat nooit binnen celeigenschappen krijgen.

Althans niet binnen 1 cel. Enige mogelijkheid (omslachtig) is het jaar in een cel berekenen, de gebruiker iets te laten intypen in een andere cel, en dan in een derde cel de 2 aan mekaar zetten.

Wigi

Laatst bewerkt:
nee, daar heb je gelijk in. Jaartal als real-time variabele mét aanvullende text in één cel gaat niet lukken. Zal je dus via-via moeten doen met een hulpcelletje. Misschien niet zo mooi, maar ach.... het werkt

Ik volg deze topic van de zijlijn maar waarom geen macro'tje die de celeigenschappen automatisch aanpast aan het jaartal. Deze zou je kunnen starten bij het openen van het bestand.

Simpel voorbeeld:
Code:
ActiveSheet.Range("A1").NumberFormat = "" & Year(Now()) & " - #"

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Waarom? 1 belangrijk nadeel is dat de code de cellen die die opmaak bevatten, ofwel moet gaan zoeken, ofwel met een lus doorlopen (pfff, lastige zin :D). Geen van de 2 lijkt mij heel interessant imo.

Hmmm, misschien is het werken met Stijlen een alternatief?

Waarom? 1 belangrijk nadeel is dat de code de cellen die die opmaak bevatten, ofwel moet gaan zoeken, ofwel met een lus doorlopen (pfff, lastige zin :D). Geen van de 2 lijkt mij heel interessant imo.

behalve als het steeds dezelfde cellen beslaat, dan kan dan via een event getriggerd worden.

Zit wat in maar ik neem aan dat de betreffende cellen niet lukraak in het werkblad staan.
Als ze bijvoorbeeld in 1 kolom staan is het wel te overzien.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Of een benoemd bereik gebruiken. Dan schuiven ze mee op bij bvb invoegen of verwijderen van rijen.

....het zou afgehandeld kunnen worden met het change_event.... (in dit geval wordt het 'nummer' ingetikt in kolom A)
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Application.EnableEvents = False

If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing And Not IsEmpty(Target.Value) Then
        Target.Value = Format(Date, "yyyy") & "-" & Target.Value
    End If

Application.EnableEvents = True
End Sub
Het lijkt me namelijk niet wenselijk dat het jaar in alle reeds bestaande codegetallen moet veranderen als er een jaartalwisseling plaatsvindt.

Groet, Leo

EDIT: ...en als het alleen maar om het 'zicht' gaat, kan er ipv code of formules ook nog gewerkt worden met de celopmaak....

Laatst bewerkt:
Heren hartelijk bedankt voor jullie reacties

gebruik dit eens:

=JAAR(VANDAAG())&"-"

combi van formule JAAR() en VANDAAG().
JAAR() extraheert het jaartal uit de datum die de formule VANDAAG() genereert

met & plaats je er nog iets achter, wat je tussen aanhalingstekentjes zet, daar kan in principe alles staan, als het maar tussen die aanhalingstekentjes staat.

Maar ik ben er nog niet uit wat de oplossing is

Bedankt voor je reactie

Neen, dit kan niet.

Hard-coded 2008 erin zetten wel, maar dan moet je volgend jaar alles aanpassen.

Sorry voor de late reactie en heel veel mensen hebben al gereageerd.
de celeigenschap had ik als standaard meegegeven "2008-"##### maar inderdaad zal je het bestand elk jaar moeten aanpassen en aangezien onze ordernummers altijd begint met het boekjaar bijv 2008-12345 en volgend jaar 2009-12345. Zou het handig zijn deze handelingen onnodig te maken vandaar maar vraag. Zijn er nog andere mogelijkheden?

Josno

Reactie

Ehhhh....heb je mijn oplossing 2 posts hierboven nog niet bekeken???

Groet, Leo

Ginger,

volgens mij is dit gerelateerd aan een kolom maar niet aan een cel of begrijp ik dat verkeerd?

Josno

Ik vind dit toch niet echt een goede manier van werken hoor, die 2008 in celeigenschappen zetten.

Hoe ga je nu traceren uit welk jaar die facturen (of wat het ook zijn), dateren?

Waarom kan je niet een extra kolom gebruiken? Dat is toch veel simpeler?

dank voor je reactie

Ik vind dit toch niet echt een goede manier van werken hoor, die 2008 in celeigenschappen zetten.

Hoe ga je nu traceren uit welk jaar die facturen (of wat het ook zijn), dateren?

Waarom kan je niet een extra kolom gebruiken? Dat is toch veel simpeler?

Het zijn niet op één volgende reeksen van ordernummers in een werkblad maar één cel wat door de gebruiker met een ordernummer moet worden gevuld wat altijd een voorloper heeft van het (huidige)jaartal ik wil het typen van deze standaard voor de gebruiker achterwege laten zodat hij alleen maar de de overige cijfers hoeft in te typen dus van 2008-12345 alleen maar 12345 en de cel gevuld wordt met 2008-12345

Josno

Ginger,

volgens mij is dit gerelateerd aan een kolom maar niet aan een cel of begrijp ik dat verkeerd?

Josno
Het voorbeeldje is inderdaad gerelateerd aan kolom A. Maar daar zijn natuurlijk diverse veranderingen in aan te brengen. In hoeveel cellen moet deze aanpassing dan gebeuren? En is dit volkomen verspreid over de hele sheet?

Groet, Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan