Huidige werkdag met like in selectiequery

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThijzMan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 apr 2007
Hallo Helpers,

Allereerst excuses voor de enigszins onduidelijk titel van deze vraag, wist 'm niet beter te beschrijven. Het probleem waarmee ik worstel is het volgende;

Ik heb een grote database waarin in één kolom een verzameling met mensen die aanwezig zijn op bepaalde dagen.
Code:
12345()
12367()
12456()
23456()
34567()

Waarbij de eerste persoon dus aanwezig is van maandag tot en met vrijdag, en de laatse persoon aanwezig is van woensdag tot en met zondag.

Nu ben ik bezig met een selectiequery waarbij ik onder andere selecteer op de mensen die vandaag aanwezig zijn. Het deel van de selectie query heb ik nu als volgt geschreven;
Code:
WHERE ((Personeelsbestand.[weekdagen]) Like "*[B]3[/B]*"))

Hierbij moet ik dagelijks de dag van vandaag veranderen om de juiste resultaten uit query te krijgen. In dit geval is het dus woensdag en heb ik een 3 ingevuld.

Mijn inziens is dit belachelijk omslachtig en hoeft het niet nodig te zijn om elke dag het dagnummer aan te passen. In Access krijg ik met de volgende functie inderdaad de juiste werkdag opgeleverd;
Code:
Weekday(Date();2)

Als ik beide functies combineer zoals hieronder krijg ik echter geen resultaat. Schrijf ik het verkeerd, werkt dit gewoon niet in Access of bestaat er hier een andere oplossing voor?
Code:
WHERE ((Personeelsbestand.[weekdagen]) Like "*Weekday(Date();2)*"

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Probeer het eens zo.

Code:
[Where (personeelsbestand.[weekdagen] ) Like "*" & weekday(date();2) & "*"
Met de 2 & wordt de weekday(date();2) variabel.

Grtz. Jan

Laatst bewerkt:
Ontzettend bedankt! Hoe simpel een oplossing soms wel niet kan zijn :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan