Huis PC, budget 550 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

MMeer92

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
11
Hallo helpmij.nl,

Ik ben door mijn vader, die een klein ICT-bedrijfje beheerd, gevraagd om voor een jonge klant een pc samen te stellen voor (oorspronkelijk) een bedrag van 450 euro, maar dit bedrag staat niet vast. Ik ga er daarom van uit dat dit met ongeveer 100 euro kan worden uitgebreid.

De klant had alvast wat belangrijke onderdelen op het oog en hier heb ik dan ook rekening mee gehouden. Hij wil een pc van goede kwaliteit die enkele jaren mee gaat en waar hij ook goed toekomstige games mee kan spelen. Ik ben begonnen bij Azerty, aangezien Salland tegenwoordig een veel kleiner assortiment schijnt te hebben dan anderhalf jaar geleden, toen ik mijn pc bestelde.

Hoe ver ben ik tot zover gekomen:

Behuizing: Cooler Master Elite 330 30,82
Moederbord: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, AM3 82,66
Processor: AMD Phenom II X2 550 Black Edition, 3.1GHz 87,75
Geheugen: Kingston ValueRAM 2GB DDR3 1066MHz 34,76 x2, dus 4GB!
HDD: Samsung Spinpoint F1 640GB, 7200rpm 56,50
Voeding: Cooler Master Real Power M520, 520 Watt 69,86
Grafische kaart: Sapphire RADEON HD4870, 512MB 125,51

TOTAAL BEDRAG 522,62


De DVD-brander ontbreekt nog en hij heeft ook nog gevraagd naar een goede monitor voor onder de 200 euro. De markt is overspoelt met monitors en hier heb ik dus ook geen oog voor. Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Ik heb al goed gekeken naar deze onderdelen, en voor een goedkope maar krachtige huis/game pc lijkt mij dit al een goede keuze. Ik wil jullie echter graag nog even vragen om te kijken of er nog andere onderdelen in dezelfde prijsklasse zijn die beter in dit systeem passen. Andere op- of aanmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.

Hartelijk dank voor jullie hulp,

Marten van der Meer
 
Persoonlijk vind ik dit een kwalitatief goed en uitgebalanceerd systeem voor dit beperkte bedrag.
Een besturingssysteem ontbreekt, evenals toetsenbord en muis, maar dat zal de bedoeling zijn.
Wel een aardige budget overschrijding.
Hopelijk heeft de opdrachtgever daar geen bezwaar tegen.

een suggestie voor een goed monitor voor onder de €200
Iiyama Prolite B2206
(Test winnaar van de Chip monitor test sept 2009)

mvg Leo
 
Laatst bewerkt:
De videokaart ziet er wel een beetje sterk uit voor een gewone huis pc. Denk dat je dan beter een 4770 kunt nemen. Tenzij de klant games gaat spelen uiteraard.. Uiteraard kan een sterke videokaart zeker geen kwaad, maar het maakt met dit budget wel dat er bezuinigd moet worden op andere onderdelen, en het is de vraag of dat wel de juiste keuze is.

Voor de rest ziet het er goed uit. Als je de videokaart downgrade naar een 4770 of 4830 kun je er misschien een AMD Phenom II X3 720 in zetten.

Wat je hier hopelijk uit op kunt maken is dat het van groot belang is wat de klant gaat doen met deze pc. Is het games spelen ben je met deze configuratie wel goed, zijn het geen games is een 4770 / 4830 goed en kun je de processor naar bovengenoemde upgraden.

Edit: laat maar, niet goed gelezen.
Ik sluit me aan bij leofact.
 
Laatst bewerkt:
Tjah.. je kunt de klok er bijna op gelijk zetten, je weet sowieso van tevoren al dat onze vriend ET (;)) met een beter systeem komt :p
 
ik heb een naam hoog te houden... :cool:

Maar goed: met dit soort systemen zijn het altijd keuzes die je maakt. Er is zoveel mogelijk. Neem de voeding. Voor dit systeem zwaar genoeg. Maar wat als er een veel zwaardere videokaart in komt. Is het dan nog genoeg?

Overigens kan je nog dichter bij de 450 euro komen:
http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...198681]=1&product[100663]=1&product[208958]=1

Je zal in de praktijk het verschil niet merken.
 
Een pc, zeker in dit segment is een kwestie van keuzes, zoals marsmannetje al terecht opmerkt
Verder is het over het algemeen erg onverstandig om hem tegen te spreken. toch wil ik het volgende even kwijt.

Persoonlijk ben ik meer "gecharmeerd" van de bouw kwaliteit van het gigabytebord.
Sneller is het verder niet. Dus wat dat betreft kan de MSI (of Asus) prima.
Verder zou ik voor de 550 gaan.
Toch een stukje sneller geklokt en zonder kunstgrepen nog hoger te klokken.
Dat zou voor mij tegen het (beperkte) voordeel van een derde core opwegen.
Voeding en geheugen zijn prima voorstellen.
 
In oude spellen is de x2-processor sneller. In nieuwe zal de 710 steeds vaker beter zijn. Uit onderzoek blijkt dat je beter voor een x3 kan kiezen, dan voor een dual core.
Ik ben persoonlijk ook gigabyte-fan, maar ja: liever een betere processor dan een beter moederbord.

En mij altijd tegenspreken hoor... ik zeg ook wel eens minder doordachte dingen.
 
Laatst bewerkt:
Dat doe ik dan ook maar in dit geval, want ik hab andere andere info over de x2 550 gelezen.
Daarin kan deze zelfs op tegen de x3 720. Zie deze crysis benchmark (crysis omdat dit al gebruikt maakt van meerdere cores)
Het zelfde geldt voor de pcmark 05
Bij cinebench is het beeld wel licht in het voordeel van de 710.
Wanneer er dus veel video bewerkt wordt e.d is er weer een andere afweging.
 
Duidelijke benchmark's

Ook duidelijk hoe lastig het is om uit te zoeken welke processor het beste is.
Onduidelijke nummering, tegen sprekende benchmarks
Het maandblad Chip (door mij niet online te vinden) plaatst de x3 550 boven de 720 in het maandelijks prestie overzicht.
Normaal toch ook een aardige aanduiding. Nu misschien niet?

Amd (en intel) blijft zo wel leuk allerlei verschillende processors verkopen.
 

Heel erg bedankt voor jullie hulp, ik heb er heel veel aan gehad. De bedoeling is inderdaad om voor zo weinig mogelijk geld een beetje een leuke pc voor thuis samen te stellen. De HD4870 heeft de grootste prioriteit voor de klant, al weet ik natuurlijk heel best dat je niet blind moet gaan staren op de GPU, want alle andere onderdelen zijn net zo belangrijk.

Ik wil graag even reageren op marsmannetje zijn alternatief. De prijsdaling is zo'n 12 euro, maar ik zie dat er zelfs nog een extra fan uit kon. Ook bedankt voor de PowerColor HD4870. Deze is een stuk goedkoper dan de variant van Sapphire.
Nou ga ik er van uit dat ik deze fan aan de voorkant moet monteren. Maar misschien bedoelde je het ook wel als een alternatief van de standaard fan aan de achterzijde. Kun je dit uitleggen?

Het geheugen is een goede vooruitgang en de processor zal inderdaad in de toekomst voordeel opleveren. Betreffende het MSI moederbord heb ik echter nog enige twijfel. De performance van dit bordje is vrij laag vergeleken met enkele duurdere AM3 moederborden. Hoe veel je dit in de echte wereld gaat merken weet ik niet, maar als er in dit systeem een 4870 wordt geplaatst zou ik het zonde vinden als het moederbord hier in de weg zit. Review: http://www.trustedreviews.com/motherboards/review/2009/07/30/MSI-770-C45---Socket-AM3-Motherboard/p4

Ook qua voeding heb ik nog wat twijfels. Ik weet dat het aantal benodigde wattages van een systeem soms belachelijk overschat wordt, maar voor dit systeem is het misschient toch beter om een wat ruimere marge aan te nemen. Het blijft een budget systeem. Misschien wil de klant over enkele jaren wel upgraden, maar dan zit hij vast aan die voeding.

Verder ben ik tevreden met de aanbevelingen. Ik ben van plan om jullie hier nog een dag mee lastig te vallen, dan zal ik het uiteindelijke systeem zaterdag aan de klant voorleggen. Mochten er dan nog problemen zijn, dan is er altijd nog de mogelijkheid om hier weer op terug te komen.
 
Tja. Je hebt aan 400W nu genoeg. Maar je kan inderdaad ook iets zwaarder gaan. Alleen voor een beetje goede voeding die zwaarder is 400W betaal je al snel 20-25 euro meer.
Dat is bijna 50% meer.
Dan kan je beter zeggen: laat maar zitten die zwaardere voeding: ik neem op de koop toe dat ik bij een toekomstige videokaartupgrade ook een nieuwe voeding moet kopen. Het is een moeilijke keuze. Laat de klant zelf beslissen, dan kan die zelf bepalen wat hij wil.

Ik bedoelde het als extra fan aan de voorkant. Het is niet perse nodig, maar ik adviseer het toch wel vaak.
 
Heb je dan ook nog een alternatief voor het moederbord? Of is de performance van dit bord genoeg? Die gelinkte review laat echter zien dat het een stuk minder is dan de concurrenten, maar die kosten volgens mij dan ook 50 euro meer.

EDIT: Ik heb even wat reviews doorgelezen, maar in de benchmark presteert de Gigabyte MA770T-UD3P toch beduidend beter. Deze kost dan wel 12 euro meer, maar ik denk dat het budget dit goed toelaat en dat dit bord zowel qua prestaties als qua uitstraling beter in dit systeem past. Zijn jullie het hiermee eens? Zie ook deze links: http://www.trustedreviews.com/motherboards/review/2009/07/30/MSI-770-C45---Socket-AM3-Motherboard/p4 en http://www.cpu3d.com/review/7715-8/...-motherboard/benchmarks-futuremark-suite.html Let vooral op de 3DMark Vantage scores.
 
Laatst bewerkt:
Nog even de laatste check, dan kan ik zaterdag het systeem voorleggen.

http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...ct[63315]=1&product[43143]=1&product[72197]=1

Dus tot zover gelijk aan het eerste alternatief van marsmannetje, alleen het moederbord is vervangen door een duurder maar beter presterend bord.

Twee vraagjes nog: hoe zit het met de verpakking en garantie van de PowerColor HD4870 ten opzichte van de concurrentie en zal ik voor de X3 710 gaan of toch voor de X2 550?
 
Ziet er goed uit.

Bij een pc van deze prijsklasse kun je niet verwachten dat de ze helemaal op de toekomst is afgestemd en dan past de verder prima Corsair voeding daar goed bij.

Uit de benchmarks van Marsmannetje kun je opmaken dat de x3 710 in veel gevallen de snelste is. (De prestatie index van Chip lijkt in dit geval gewoon niet te kloppen)
De X2 550 BE mag en kan daarentegen zonder bezwaar hoger geklokt worden.
Welke je uiteindelijk neemt is natuurlijk een keuze, maar de X3 710 ligt dan toch het meest voor de hand.
 
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=227019

Als ik lees dat dit moederbord prima overclockt, dan twijfel ik wel over de eerder gevonden review.
Ik heb nog nooit gehoord dat er zulke grote verschillen zitten tussen moederborden.

Vaak ontstaan de grootste verschillen nog wel met overclocken.

Het is een onduidelijke review waarop het msi-bord nu op veroordeeld wordt.

Als ik naar deze test kijk:
http://www.bit-tech.net/hardware/motherboards/2009/08/04/gigabyte-ga-ma785gmt-ud2h-review/4

Dan zie ik dat het msi-bord netjes mee komt met een 785G-moederbord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan