hulp bij aankoop

Status
Niet open voor verdere reacties.

tamara30

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2012
nieuwe laptop moet min. deze spec. hebben, mijn dochter zou er toch 4 jaar mee vooruit moeten, is voor start hogeschool september
moet windows zijn
processor: minimum i5 processor
intern geheugen: 8GB
harde schijf: 500GB (campus Kortrijk: 750 GB aanbevolen)
een resolutie 1366x768 (of hoger)
minimum 15 inch monitor (netbooks volstaan niet), 17 inch aanbevolen voor industriële wetenschappen en technologie, campus Kortrijk.
mogelijkheid van DirectX 11
WIFI b/g/n/a, bij voorkeur een draadloze netwerkkaart die 802.11 ac ondersteunt. Laptops met enkel b/g/n WIFI-standaard worden niet meer aangeraden.
Ethernet netwerkpoort

thuis wordt hij vooral ook gebruikt om films mee te bekijken en te gamen

iemand aanraders of afraders?

Bijna alles is duidelijk, maar 2 dingetjes bepalen toch een beetje welke 'kant' het advies op zal gaan :
wélke games worden er zoal gespeeld (de zwaarste) en wat is het budget?

budget rond de 1000 euro, games moet ik eens navragen bij dochter

Ik begrijp dit Dell advies (zonder te weten om welke games het -precies- gaat), niet helemaal?

Een videokaart uit de onderste regionen van de zogenaamde Class-3 videokaarten en een hdd die slechts met 5400 RPM ronddraait in het tijdperk van SSD's, met een budget van rond de €1000,--. Dat kan m.i. anders?

Zonder te weten om welke games het gaat, zou ik in het SSD tijdperk dan mogelijk handiger de volgende machine, die ook binnen het budget blijft, adviseren : Klik

De in de machine zittende I7 processor is uit kwartaal 2 van 2015 dus ook niet echt een 'verouderd' type.

E.e.a. los van het feit of iemand Asus, HP, Dell, MSI of Acer liefhebber is.

Laatst bewerkt:
als het geen zware games zijn, dan zou ik eerder kiezen voor een laptop uit de professionele serie van HP (ProBook/EliteBook) of Lenovo (ThinkPad). Deze laptops hebben namelijk een betere bouwkwaliteit dan de meeste consumentenlaptops, en dat is wel belangrijk als je de laptop dagelijks meeneemt.

@tamara : die vereisen geen zware processor en videokaart, wat dat betreft wordt het een vrij simpele exercitie.
@Tamara : er zijn heel erg veel laptops die aan eisen (kunnen) voldoen. Ik stel het volgende voor. Links op de pagina die onder de blauwe klik staat, kun je budget, processor i7, schermdiagonaal etc. aanklikken. Doe dat eens en kies er vervolgens een stuk of 3 uit. (Bijv. de machines met een i7 processor, 17" beeldscherm, SSD en 8 of 16 gig intern geheugen) en post de 3 machines in je volgende bericht. Wij vertellen je dan welke de mogelijk beste keuze is. Klik
@dennisdennis12 : denk je niet dat ook gamers de gamingmachines van Dell, Asus en Msi overal mee naartoe slepen?

Laatst bewerkt:
Voor mij zou die afvallen en wel omwille van het feit dat er geen SSD inzit.

@gast0225 als TS die prima vindt, dan is een SSD geen vereiste, toch?

Ja, hoezo, ik begrijp je niet echt? Wat is niet duidelijk / of voor andere uitleg vatbaar aan het onderdeeltje "Voor mij" in mijn vorige bericht? Die 2 woorden impliceren dat wanneer TS gelukkig meent te gaan worden met die machine, ze het zeker moet doen, maar dat (daar gaat 'ie weer) VOOR MIJ deze af zou vallen.

Daarnaast, met een beetje gezond verstand en misschien een klein beetje kennis van wat er in de hardware wereld te koop is, koop je anno 2016 toch geen machine meer zonder SSD, zéker niet als je wat goed rondkijkt en slim koopt, dan is een machine met een SSD veelal nauwelijks duurder dan ééntje zonder SSD.

Laatst bewerkt:
Ik zou zeker ook geen laptop meer kopen zonder een SSD, dat snelheidsverschil is zo groot dat je dat echt niet wilt. Bij word, internet e.d. is een nieuwe intel Pentium met ssd nog zelf sneller dan een core i7 met een gewone HDD.

@gast0225
Het verschil tussen de bouwkwaliteit van een gamelaptop en een goede professionele laptop is echt heel groot. Consumentenlaptops gebruiken vaak plastic frame´s en de wat duurdere professionele laptop´s gebruiken regelmatig magnesium frame´s die een stuk steviger zijn.

Bij een laptop die je dagelijks meeneemt, zou ik dus echt wel letten op een goede bouwkwaliteit, en ook een goede accuduur, want vaak heb je niet overal elektriciteit beschikbaar.

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens, maar daarom gaf ik je ter overweging die 'gamersmachines' mee. Ik behoor niet tot die club, maar wat ik ervan gehoord en gezien heb, slepen gamers hun machines van hot naar her en als ik de dan de gamelaptopjes van Dell / Asus / Msi bekijk, je weet ongetwijfeld welke ik bedoel, dan hebben die zo links en rechts ook wel het nodige te verduren. Als deze dan géén goede bouwkwaliteit zouden hebben, dan waren ze op het w w w inmiddels allang afgebrand.

Daarnaast, meisjes zijn van huis uit (statistisch) wat minder ruw dan jongetjes, dus ik verwacht dat de gemiddelde consumentenlaptop van een fatsoenlijk merk, een vrouwelijke student wel zal kunnen 'hebben'.........?

Laatst bewerkt:
wat ik nu dus al gelezen heb, wil dus zeker die ssd, en ook dat het een stevige is, moet dagelijks mee, liefst daarom ook lichtgewicht

Toeval of niet, maar je hebt ze in bericht 16 in de volgorde geplaatst waarin ik ze je zou aanbevelen. (De Asus heeft iig de allernieuwste generatie Skylake processor aan boord). Nu rest je nog even zoeken waar 'ie in jouw buurt het voordeligst is.

Uit nieuwsgierigheid : heb je in dat andere topic de gratis proefversie van Office gedownload?

Laatst bewerkt:
ja gedownload, dank voor de tip en zeker voor die van de kredietkaart

Tip : laat dochter na ontvangst van de laptop zo snel mogelijk de map "Mijn documenten" verplaatsen van de SSD (C-schijf) naar de conventionele hdd : Klik

De SSD in de Asus is weliswaar 128 gig, maar die heeft ze in no time vol, zeker als de map "Mijn documenten" officieel op C staat, dus handiger is om Windows zo te configureren dat "Mijn documenten" naar de "andere" schijf gaat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan