hulp bij aanschaf netbook

Status
Niet open voor verdere reacties.

fs1979

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
13
hoi,

Voor mijn vriendin wil ik een netbook kopen. Het enige waarvoor ze hem wilt gebruiken is internetten, email en af en toe online spelletjes spelen. De prijs die ik in gedachte heb ligt tussen de €250 en €300. Enige vereiste is windows 7 OS en min 1Gb geheugen. Er zijn aardige complete sytemen maar welk merk is aan te bevelen? Welk merk is betrouwbaar en heeft goede netbooks? Asus, Acer, Toshiba, HP, Dell, MSI, of heeft iemand nog een ander goed merk?
Alvast bedankt voor de reactie(s)
en maakt het uit of je een LED of TFT scherm (10'') heb?
 
Laatst bewerkt:
Een netbook is minder krachtig dan een laptop. daarom zou ik altijd voor XP kiezen, dat heeft toch altijd minder resources nodig dan Win7.

Ik heb nu ervaring met twee netbooks (natuurlijk beide met Win XP :), de mini 110c van Compaq en de Eee PC van ASUS. Beide doen het goed, De Compaq heeft een 10,4 inch scherm en de ASUS een 11,4 inch, net iets groter dus.
Beide hebben een perfect toetsenbord. De Compaq die ik heb heeft een 3 cel battery en dat had ik achteraf liever een 6 cell voor gehad, want nu doet ie max 2,5 uur op een volle batterij. De ASUS doet 6 uur met een volle batterij.
Weet ook dat beide geen CD/DVD-drive hebben, dus een externe DvD-drive is niet onbelangrijk.
Laatste advies: daar beide netbooks (en ik denk alle netbooks) de Win XP installatie ingebakken hebben in hun HD kan je maar beter NIET de HD-indeling aanpassen met een partition manager. Mijn ervaring is dat je dan niet alleen de bestaande windos installatie om zeep helpt, maar ook geen Windows install facilitiet meer hebt. Alblijven dus!
De ASUS heeft een windows herstel CD bijgeleverd, bij Compaq moet je er zelf een aanmaken.
 
Laatst bewerkt:
Een netbook is minder krachtig dan een laptop. daarom zou ik altijd voor XP kiezen, dat heeft toch altijd minder resources nodig dan Win7 .....

Laatste advies: daar beide netbooks (en ik denk alle netbooks) de Win XP installatie ingebakken hebben in hun HD ......

@Srpchulp,

Ik denk dat je verhaal maar zeer ten dele opgaat.
Lees het artikel in Comp!totaal achter mijn link !!!!

Conclusie
Netbooks die zijn voorzien van de combinatie Intel Atom en Intel GMA 950 hebben wat ons betreft geen toekomst meer. Ook een 10,1inch-scherm vinden we net te klein om lekker op te werken, zeker als we de 11,6inch-schermen op de Samsung N510 en Packard Bell dot m/a ernaast zetten. Een dergelijk scherm zien we het liefst wel gecombineerd met een grafische chip die HD-video kan decoderen. Een Intel GMA 950 blijkt daar net als de ATI X1270 niet toe in staat. Wat ons betreft is de combinatie van een Atom-processor met een NVIDIA ION grafische chip een goede keuze: HD-video wordt probleemloos afgespeeld en ook Windows 7 werkt soepel. Datzelfde geldt trouwens ook voor de Intel GMA 4500MHD in de MSI Wind U200. De MSI Wind U200 biedt net even meer dan de Samsung N510 en heeft standaard 2 GB geheugen. Vandaar dat we de MSI Wind U200 uitroepen tot winnaar. Vindt u HD-decodering niet belangrijk, dan is de Packard Bell dot m/a een aanrader vanwege zijn fijne scherm, 2 GB geheugen en prima behuizing.

Kleine problemen Windows 7
Het installeren van Windows 7 op de netbooks in deze test verliep over het algemeen goed. Toch liepen we hier en daar tegen kleine probleempjes aan. Zo werd in sommige gevallen de draadloze netwerkkaart of de grafische kaart niet herkend. Toch bleek Windows 7 in alle gevallen wel degelijk de juiste drivers aan boord te hebben. Wanneer we die we handmatig uit de lijst kiezen, werkt alle hardware probleemloos. Een ander probleem was de werking van de FN-toetscombinaties. Onhandig, want bij bijvoorbeeld de Samsung N140 konden we hierdoor de helderheid van het scherm niet aanpassen. Het installeren van eigen applicaties van de fabrikant lost deze problemen op. Vaak was een specifieke Windows 7-versie nog niet beschikbaar, maar bleek de Vista-variant ook te werken. Geef in Google bijvoorbeeld een zoekopdracht als Samsung netbook Windows 7 function keys. In het geval van Samsung is de oplossing het installeren van Easy Display Manager. Ook andere fabrikanten bieden dergelijke tools aan, die u via de supportpagina’s of Google op het spoor komt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan