• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij afronden

Status
Niet open voor verdere reacties.

PMNIPP

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2020
Beste Forum leden.

Ik zit met het volgende probleem.
Wij hebben een bestand met veel verkoopprijzen.
Deze prijzen zijn berekend via een magre. Dus zijn gewoon willekurig achter de komma.

Nu willen wij de cijfers achter de komma hebben afgerond onder de 0,50 naar 0,50 en boven de 0,50 naar 0,90 cent.

Ik heb de volgende formule in elkaar gevogeld echter krijg ik het niet voor elkaar af te ronden naar de 50 en 90 cent

=ALS((E137-GEHEEL(E137))>0,5;AFRONDEN.NAAR.BOVEN(E137;0,9)-0,5;AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(E137;0,5))

Wat doe ik fout?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Groet Patrick

Bijlagen

Laatst bewerkt:
fout gebruik van de parameters van de funktie :

AFRONDEN.NAAR.BOVEN(E137;0,9)-0,5

De tweede parameter van de funktie geeft niet een of andere bovengrens aan, maar het aantal decimalen waarop moet afgerond worden !

AFRONDEN.NAAR.BOVEN(E137;0)-0,1

zou er dus toe leiden dat eerst naar boven wordt afgerond tot op een geheel getal en dan kan je er 0,1 afhalen...

In E2

Code:
=ALS(--RECHTS(D2;2)<=50;VERVANGEN(D2;VIND.SPEC(",";D2)+1;2;50);VERVANGEN(D2;VIND.SPEC(",";D2)+1;2;90))

of
Code:
=AFRONDEN.BOVEN(D2;ALS(--RECHTS(D2;2)<=50;AFRONDEN.BOVEN(D2;0,5)+0,1;1))-0,1

Laatst bewerkt:
Of anders zoiets:
Code:
=GEHEEL(D2)+0,5*(REST(D2;1)>0)+0,4*(REST(D2;1)>0,5)

Bedankt JVeer,

Was dus eigenlijk met m'n eigen code al verkeerd gestart.

Heb de tweede code die u gaf toegepast en deze werkt na behoren.

Zou u alleen de code kunnen toelichten zodat ik deze beter kan begrijpen.
ik zie niet of snap niet welke gedeeltes aangeven om op de ,50 en ,90 uit te komen en hoe deze bijv ook weer te veranderen naar bij ,95 enz

De simpele formule uit #4 voldoet niet?

ook nog een.
Code:
=TEKST(GEHEEL(D2);"#,90")-(0,4*(REST(D2;1)<0,5))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan