Hulp bij bouwen database..

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcUtrecht

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2007
Hallo, ik ben een tijdje bezig een database te bouwen (of bedenken), maar ik kom er niet uit. Ben ook geen Access expert (dat blijkt..)

Ik wou een database maken van alle Romeinse ruines die ik gezien heb, met natuurlijk het land en stad erbij, en of ik het gezien heb, en er in geweest ben.

Ik kwam tot het volgende:
Tabel Landen.
Tabel steden (met de Latijnse naam erachter). Deze is gekoppeld aan landen
Tabel Ruines- deze is gekoppeld aan de steden.
Verder wat hulp tabellen (soort ruines, staat van de ruines).
En een tabel Reizen. Ik wil namelijk per vakantiereis aan kunnen geven welke landen ik kwam, welke steden ik daar bezocht en welke ruines ik zag. Het kan dus zijn dat ik in het Colosseum in 2003 niet geweest ben (maar wel gezien), maar ik dat ik er in 2006 wel in geweest ben.
Het liefst zou ik dit ook nog per reis willen invoeren (formulier). Waarschijnlijk moeten er dan 3 geneste subformulieren zijn (landen - steden - ruines). Maar het lastige is weer dat het vinkje 'gezien' of 'bezocht' bij de trip moet staan, niet bij de ruine, zie bovenstaand voorbeeld.

Ik kom er echt niet meer uit. Kan iemand me vertellen hoe dit verder moet??

Post je mdb even (zippen, niet rarren!).
Dan kunnen we er even naar kijken en je wat tips geven.

Zie bijlage.
Eigenlijk zou ik ook nog een link tussen de tabellen city en object maken, maar dan loopt het helemaal mis denk ik..

Bijlagen

Zoals het nu lijkt is je tabel Tab_City een gegevens tabel. Om hier nu een aparte tabel van te maken ontgaat mij. Volgens mij kun je beter het veld NameLatin aan je tabel Tab_Visit toevoegen. Dat scheelt weer 1 tabel, geeft hetzelfde effect en geen extra werk. Koppel de Tab_Landen aan de tabel Tab_Visit.

In je Tab_Status heb je een veld nummer. Het nut hiervan ontgaat me op dit moment, maar het kan zijn dat ik met het voorbeeld nog geen totaal overzicht heb. Vraag je in ieder geval af wat het nut van een nummer veld in deze tabel heeft.

Gebruik gereserveerde namen in access niet als veldnamen. Je kunt hiermee problemen krijgen in je vba code. Gereserveerde namen zijn oa Naam (Name), Datum (Date). Bijgaand een voorbeeldje hoe mijn tabbellen structuur er uit zou zien. Kijk naar het verschil van de koppeling tussen de reizen en objecten tabellen.

Aan een reis van jouw kun je maar 1 object koppelen en dat lijkt me niet de bedoeling. Indien je meer wilt weten over het koppelen van tabellen, kijk dan eens naar de onderstaande links.

http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm

http://www.sip.be/cursus/access/inhoud.htm

Je hebt nu nog 2 gegevens tabellen (Reizen en Objecten), waaruit je mijns inziens alles kunt halen in welke samenstelling dan ook.

mvg
Charles

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank voor de hulp!
Toch gaat het niet helemaal goed nu denk ik.
Die tabel 'city' was bedoeld om de 1op1 relatie van stedennaam en latijnse naam te maken. Daarnaast wil ik per reis aangeven welke land(en), daarbinnen welke stad(steden) en daarbinnen weer welke ruines ik gezien heb of bezocht heb. Wat ik zie of bezoek hangt dus samen met al deze lagen. Ik kan ruine A dus op trip 1 wel zien maar niet bezoeken, op trip B wel bezoeken, etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan