• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Hulp bij doorverwijzende formule die een 0 weergeeft ipv ""

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ponyoo007

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2014
Hoi Allen,

Zie de formule in de bijlage.
Ik vul waardes in de groene cellen in. B6 t/m B11 en B15.

De formule in B12 lijkt te kloppen. Deze telt B6 t/m B11 op en vult alleen gegevens in als ik iets invul in B6 t/m B11.

Nu wil ik in B18 ook een formule hebben.
Deze formule moet het volgende uitvoeren: B12-B15.

Ik heb van alles geprobeerd (mede met hulp van ChatGPT), maar ik krijg niet het gewenste resultaat.

De formule die er nu staat werkt wel, alleen wil ik niet dat hij een 0 weergeeft, maar dat hij "" weergeeft.
Andere formules die ik heb geprobeerd liepen verkeerd als er alleen een waarde in B15 staat. Dan gaf hij een foutmelding in B18.
Maar als B15 een 3 bevat en B12 blijft leeg, dan moet B18 ook -3 weergeven.

Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt :)

Bijlagen

B12 is niet leeg, er staat een formule in. Je formule in B18 voert dus altijd het "onware" deel van de ALS functie uit.

Probeer deze eens:
Code:
=ALS(EN(B12="";B15="");"";SOM(B12;-B15))

Of houd het simpel en onderdruk de weergave van een nul door de volgende celopmaak toe te passen:
Code:
0;-0;;@

Bijlagen

Maar als het aantal geleverd gelijk is aan het aantal besteld wil je wel een 0.... Tenminste zo heb ik TS begrepen.

Had ik overheen gelezen, dan is jouw oplossing prima!
Maar zo zou het ook kunnen:
In B12 dan wel de celopmaak, in B18 niet, maar daar wel de formule
Code:
=ALS(B12+B15=0;"";B12-B15)

Bedankt! Ik heb nu de formule van AlexCEL toegepast en die werkt.
Nu wil ik alleen ook met een blad 2 werken die steeds een gedeelte uit blad 1 optelt.
En in de toekomst ga ik dit uitbouwen naar 52 bladen welke dan steeds 1 blad terug iets optelt met het huidige blad.

In de bijlage vinden jullie weer een voorbeeld.
De bedoeling is dat bij Blad 2 B18 het volgende uitvoert: Blad1 B18 + Blad2 B12 - Blad2 B15.
En daarna dan weer dezelfde regels dat het kan voorkomen dat blad1 B18, Blad2 B12 of Blad2 B15 leeg kunnen zijn en dat hij dan wel de rest van de formule uitvoert.
Als bijvoorbeeld 1 van de 3 of 2 van de 3 wel een waarde bevatten moet hij de formule uitvoeren.
Als alles "" is moet hij ook "" weergeven.

Daarnaast moet blad 3 weer hetzelfde doen, maar dan verwijzen naar blad 2, etc. etc.
Ik probeerde de huidige formule wat uit te bouwen maar krijg vaak ### terug.

Alvast bedankt als jullie ernaar willen kijken :)

Bijlagen

Weet je zeker dat je met een kaartenbak wilt werken?

Veel beter (en simpeler) is het je gegevens in 1 database te noteren en daar uit te halen wat je wilt laten zien. Heb je maar 2 tabbladen nodig: 1 met gegevens, 1 voor presentatie gegevens.

Dat ruikt naar een werkblad per week, helemaal eens met AlexCEL, kolommetje of rijtje met weeknummer erbij en alles kan op één werkblad, veel simpeler met onderhoud en rapporteren.

Helemaal eens, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik ga het zo inrichten.

Bedankt voor jullie hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan