• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij 'downdrillen' in draaitabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vvanasperen

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2009
Goedemorgen,

Ik heb een dataset opgehaald en dit in een draaitabel gezet. Nu gaat het 'downdrillen' niet helemaal zoals ik zou willen en ik snap niet zo goed hoe ik dat kan fixen. Ter illustratie een voorbeeld van het probleem. Ik heb een rij met maand en twee kolommen aantal en aantal met support. In maand mei staat er aantal = 20 en aantal met support = 5. Wat ik wil is dat als ik op de 5 'downdrill' dat dan alleen die 5 records zichtbaar worden, maar nu worden alle 20 rijen getoond. Hoe zit dit? Ik neem aan dat er een mogelijkheid is om alleen die 5 records te laten zien, maar ik kom er in Excel en op internet niet uit. In het echt gaat het om meer kolommen, maar het gaat me dus om het principe van hoe het werkt. Hulp wordt dan ook ontzettend op prijs gesteld. Alvast bedankt.

Groeten Vincent

@Timshel: Dat is inderdaad het resultaat wat ik wil hebben. Kun je me ook uitleggen waarom die extra kolom (en filter) nodig is? Komt dat door de lege waardes bij aantal_apples en naam_appels?

Op je voorbeeld is wel wat aan te merken.
1. Je brongegevens zijn "vervuild", want er zitten non-transacties in. Ik heb nog nooit een klant gezien die nul Jonagold gekocht heeft, of nul van niks. Zorg er altijd voor dat je bron gegevens "schoon" zijn voordat je er mee gaat rekenen.
2. Dat aantal_appels links staat uitgelijnd is misleidend, dan lijkt het tekst.
3. Je berekent in de draaitabel "aantal appels" maar de draaiatbel berekent de som. Dat is misleidend.

Tip: begin even simpel. Kijk naar je bron: 15 rijen, totaal 20 appels.
Begin opnieuw. Sleep maand naar rijfilter en aantal_appels naar waarden. Klopt het?
Maak van de Aantal functie en Som. Klopt het?
Etc.

Ja, het voorbeeld is niet optimaal. Ik heb hier in het echt ook te maken met prospects. Dus "klanten" die nog geen "appels" hebben afgenomen, maar deze "klanten" moeten wel in het totaalbestand terugkomen, qua telling. Daar gaat het dan ook mis.

Dat is inderdaad het resultaat wat ik wil hebben. Kun je me ook uitleggen waarom die extra kolom (en filter) nodig is? Komt dat door de lege waardes bij aantal_apples en naam_appels?

De extra kolom bepaalt of een transactie volledig is. In het voorbeeld moet de velden 'aantal appels' en 'naam appels' gevuld zijn, anders zijn ze niet relevant en worden ze in de draaitabel buiten beschouwing gelaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan