Hulp bij een onderdeel automatisch maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
leren is een doorlopend proces. Daar is als het goed is geen einde aan. Elke keer kom je een stapje hoger. Elke keer bereik je meer. Je krijgt dan ook andere mensen om je heen die ook op jou niveau werken.
Ik wil dus niet zien wat je aan het leren bent(boeken/websites). maar ik wil graag wat zien van wat je al gemaakt hebt. Iets wat je nu kan. Iets wat werkt. Mag een basis zijn, maar dan heb je wel bewezen dat je de eerste stap hebt gezet.
Als alternatief kan je wat van je aantekeningen laten zien. We kunnen namelijk een hoop afleiden van de dingen die je noteert. Wat noteer je? wat vind je belangrijk? wat mis je? Geef ons de kans om je een beetje te sturen/goede richting uit te helpen.
Je hebt hier een hoop mensen met een hoop kennis maar je lijkt die kans mis te lopen omdat je de verkeerde vragen steld. Los van programmeren moet je ook leren wat fout zoeken is. Wat is mijn probleem? Wat heb ik wel? Wat heb ik niet? Details. Je snapt natuurlijk dat als je hier zet: "het doet het niet". Dat niemand je kan helpen.
Succes.
M.

@david: ik denk dat zij niet het verschil weet tussen een GET en een POST. Als ik les geef dan begin ik altijd bij het begin. Zo werken de (microsoft) seminars/cursussen ook. Eerst : wat zijn de tools die tot onze beschikking staan en dan : hoe pas ik ze toe. Ik heb veel geleerd door het zien van code van andere en dan proberen te begrijpen wat elke regel doet. Als ik een regel niet begreep zette ik mijn tanden erin.
Ik werk nu met dynamische classe en in meerdere talen. En ook ik ben met een leeg kladblok begonnen.

Het programmeur vak sterft een beetje uit. 80% van de webdesigners maakt een website in joomla of wordpress en zegt dat ze kunnen programmeren. zucht.
Als iemand interesse in het vak heeft moedig ik dat graag aan.
Ik ontmoet graag mensen die een site kunnen neerzetten zonder joomla, wordpress en jquery en het erg toch leuk uitziet.
Mijn ras sterft uit.
M.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ontmoet graag mensen die een site kunnen neerzetten zonder joomla, wordpress en jquery en het erg toch leuk uitziet.
Mijn ras sterft uit.
M.
Mogen we elkaar dan de hand schudden. Ikzelf heb namelijk vele jaren geleden uit eigen hand een CMS geschreven en ben deze nog steeds aan het ontwikkelen. Je bent er nooit klaar mee.

@david: mail me. Je weet niet waar het goed voor is. Ik kom om in het werk.
M.

Update: Dank crash. Ik heb de PM optie aan gezet.

Laatst bewerkt:
Ja, maar voordat ik iets maak wil ik eerst even wat leren.. :P
Wat ik nu geleerd heb is over variabelen.
dus zoiets:

Code:
<?php
$prijs_ranch = €45.000,-;
$aantal = 1;
$totaal = $prijs_ranch * $aantal;

echo "De totaalprijs is: " . $totaal;
?>

sorry dat dit op het script op de website lijkt, maar ik kan dit nu eenmaal niet anders typen omdat ik het net zo geleerd heb zeg maar.

oke. goed om eindelijk wat te zien. Gelijk een stukje uitleg. Bij variabele hebben we verschillende smaken. Afhankelijk van de smaak kan je er een bepaald soort data in zetten. Een int(integer) kan bevoorbeeld alleen maar hele getallen bewaren. Dus als je pi (3.1415.....) wil opslaan is int geen goed idee. Daar is dan weer een float voor . Een smaak die dus heel goed is in rekenen en zo. Een veel gebruikte is de string. dit is niks anders dan een veld waar je "tekens" tegen elkaar aanplakt.
PHP maakt de keuze zelf voor je maar dan moet je wel weten hoe php dit doet.
Als je dus een var aanmaakt dan zal php naar de inhoud kijken en een keuze maken

ik zal je een voorbeeld geven:
$a =1; //php kiest nu voor integer

vb.2:
$a=0.11111111111111; //php zal nu een float kiezen

vb3:
$a="yasmin"; //php ziet om de tekst de "" staan en weet meteen dat het een sting is.

vb4:
$a=1; //a=1
$b=2; //b=2
$c=$a+$b; //c=3

$a="1"; //a=1
$b="2"; //b=2
$c=$a.$b; //c=12 (hij plakt de 1 en 2 tegen elkaar omdat hij niet rekent maar ze als tekst ziet en dus tegen elkaar plakt.

vb4:
$a = 5 + "10 Little Piggies"; // eerst was het een int maar er komt een string bij. php negeert de tekst en pakt alleen de 10 en telt die op bij de 5. Wordt dus: $a is integer (15)

ik zie dat jouw $prijs_ranch een euro teken en streepje heeft. Is het dan een string of is het een int.
Je wilt gaan rekenen, dus zou ik een int kiezen. het euro teken kunnen we er later tegen aanplakken als we het in beeld willen zetten (<p>€ $totaal ,-</p>)
M.

P.s. : http://php.net/manual/en/language.types.type-juggling.php

Laatst bewerkt:
oooo..!
oke
dankje!
ik ga het even opschrijven.. :)
dan ga ik weer even verder leren :)

Nu ben ik bezig met GET methode..
ik blijf dit gewoon niet snappen dit tesktstukje:
GET-methode

Het voornaamste gebruik van GET is het gebruik van informatie in de url van de webpagina. Let wel op bij het gebruik van deze methode dat gebruikers de url naar behoren kunnen aanpassen, dus het is niet geschikt voor beveiligings-gegevens met door te sturen.
URL: webmasterstart.nl/index.php?dag=5&m... opgegeven datum weer te geven op het scherm.

Laatst bewerkt:
Wat snap je dan niet eraan?

Wat er nu gebeurt is dat je de inhoud (5 dus) uit je URL van &dag=5 opslaat in een variabele $dag.
En deze variabele geef je uiteindelijk mee aan je echo, zodat het nummer van de dag wordt getoond. Snap je?

Op zich ben ik zelf geen voorstander van bestaande waardes opnieuw opslaan in een nieuwe variabele. Je kan dan net zo goed dit doen:
Code:
 <?php
echo "De opgegeven datum is " . $_GET['dag'] . " - " . $_GET['maand'] . " -  " . $_GET['jaar'];
?>
Uiteraard zal je een foutmelding krijgen als je dit via index.php oproept (zonder extra waardes in de URL), want de waardes bestaan niet.
Dan kan je prima dit doet:

Code:
 <?php
if (isset($_GET['dag'], $_GET['maand'], $_GET['jaar'])) {
  echo "De opgegeven datum is " . $_GET['dag'] . " -  " . $_GET['maand'] . " -  " . $_GET['jaar'];
} else {
  echo "Er is geen waarde in de URL opgegeven.";
}
?>

Ik vind het dapper dat je dingen wil vragen, maar vertel graag ook waar je op vast loopt en wat je niet begrijpt.

Laatst bewerkt:
ik snap het deel van hoe dat in de url komt niet..
Bedankt dat je me nog eens duidelijker uitlegt, nu snap ik het nog beter :)

De gebruiker klikt het van een link aan of het komt uit een formulier met GET als method.

ik snap het nog niet echt.. sorry..
mischien makkelijker uitleggen of gaat dat niet?

Wat snap je dan niet?
Kan je jouw vraag dan iets duidelijker stellen en omschrijven?
Heb je het script al uitgetest?

Laatst bewerkt:
sorry.. ehh..
de Url snap ik nog niet, de werking en hoe die daar precies komt..
ik snap het gewoon niet goed.. :P
het script van GET nog niet, ben nog leren :P

Dat leg ik uit.
- of de hele URL met GET waardes staan in een link die de bezoeker aanklikt.
- Of ze worden er automatisch naar verwezen via een formulier welke met GET als 'method' afgehandeld word.
- Of ze vullen hem zelf handmatig in in de URLbalk.
Duidelijk zo?

Test het script eens uit, dan weet je hoe het werkt.

Laatst bewerkt:
Dat leg ik uit.
- of de hele URL met GET waardes staan in een link die de bezoeker aanklikt.
- Of ze worden er automatisch naar verwezen via een formulier welke met GET als 'method' afgehandeld word.
- Of ze vullen hem zelf handmatig in in de URLbalk.
Duidelijk zo?

Test het script eens uit, dan weet je hoe het werkt.

o zo oke, dankje :)
Oke ik durf alleen nog niet te testen omdat ik hem nog niet helemaal snap.. :P
Ik snap het wat je zei, maar als je nou handmatig moet invullen in de balk dan hebben de mensen die dat niet weten er toch niks aan?
en deze GET script zit niet altijd bij een formulier...
En dat deel van link, hoe komt dat dat het in de link staat als je hem niet zelf doet, niet invult, niet wijzigt via script

Overbrug de stap van durfen, en test het uit.
Dan weet je precies hoe het werkt.

Opdracht:
1) roep de URL eens aan in de url-balk, zowel met als zonder GET waardes
2) maak een linkje met de url met GET waardes
3) probeer een GET formulier te maken.

Maak deze opdrachten en ik denk dat het dan wel duidelijk is.
Laat ze ook eens zien aan ons.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan