• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij Enquete achtige functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieterburen

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2008
Berichten
37
Ik ben bezig met een vragenlijst voor Productontwikkeling. Vraag 1 bepaalt voor de invuller welk gedeelte hij moet gebruiken. Zie bijgevoegd bestand

In het bijgevoegde bestand zie je de vraag: Soort aanvraag. Antwoord is dan een dropdown met de keuze tussen Assortiment of klantspecial. Wat ik wil is dat wanneer men kiest voor Assortiment het gebied onder de zwarte balk verborgen wordt. En wanneer men kiest voor Klantspecial het gedeelte boven de zwarte balk verborgen wordt ( behalve vraag 1)

Is er een manier, liefst zonder Macro, waarmee ik dit kan toepassen.Bekijk bijlage Opzet Product Sheet_test.xlsx
 
Het gaat niet lukken zonder VBA.
Je kan nog met witte tekst werken in VO maar dan blijven de dropdowns werkbaar en de hele opmaak blijft ook zichtbaar.
Daarom heb ik toch maar een voorstel in VBA gedaan en zie maar of je dat wil of niet.

Succes, Cobbe
 
Alvast bedankt voor je opzet. Ik hoopte dat het kon zonder vba. Alleen kan ik de macro niet nakijken om te zien wat je doet. op welke manier kan ik dat zien?
 
Via Alt-F11 kom je in de VBE en zie je deze code staan in een werkbladevent.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If [C2] = "Klant special" Then     'als C2=Kl spec dan
    Rows("4:42").EntireRow.Hidden = True    'rijen 4-42 verbergen en
    Rows("46:100").EntireRow.Hidden = False   ' rijen 46-100 tonen
End If
     'en hier hetzelfde maar dan omgekeerd
If [C2] = "Assortiment" Then
    Rows("46:100").EntireRow.Hidden = True
    Rows("4:42").EntireRow.Hidden = False
End If
End Sub

Succes, Cobbe
 
Twee vragen:

If [C2] = "Assortiment" Then . Voor assortiment komt onze bedrijfsnaam. Heb ik in het voorbeeld even verwijderd. Wanneer ik deze ervoor zit precies zoals de manier zoals in veld C2, en ik dit opsla, is bij het opnieuw openen de toevoeging weer verdwenen. Snap daar de logica niet van. Ik sla het bestand wederom op als Excel-werkmap met Macro's.

Vraag 2: Kan ik de macro ook alleen van toepassing laten zijn op een blad binnen de file. Bestand gaat uit meerdere bladen bestaan, dus ook op de andere bladen zullen soortgelijke macro;s komen. Nu zie ik in de formule namelijk geen verwijzing naar het blad staan.
 
zonder macro zou je kunnen werken met voorwaardelijke opmaak die dan die rijen gewoon zwart maakt zie bijlage
 

Bijlagen

  • Opzet%20Product%20Sheet_test(1).xlsx
    17,6 KB · Weergaven: 14
Dat is idd ook een mogelijkheid. Laatste vraag:

Nu maak je de cellen zwart. Kan je in de =Als functie niet een dubbele funtie toevoegen die zegt =ALS(C2="Assortiment";"=hide row C7 t/m C44";"") Even letterlijk vertaald, of blijft dit alleen mogelijk met een vba

in ieder geval alvast bedankt voor je hulp
 
dan is het vba, voorwaardelijke opmaak kan niets doen aan de rijhoogte
 
Heb de code aangepast voor specefiek tabblad 'orrientatie'

Je kunt de te selecteren waarden toch aanpassen in tabblad 'Data' B3 en B4

Succes,Cobbe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan