• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp bij forecast model

Status
Niet open voor verdere reacties.

markkelner

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2016
Ik ben bezig met het maken van een forecastmodel om een goede jaarprognose te kunnen maken maar ik loop daarbij een beetje vast met mijn Excel kennis. Hopelijk is er hier iemand die mij verder op weg kan helpen?

De verplichtingen worden in het tabblad "jaarverplichting" telkens handmatig geüpdatet.
De betaalde facturen worden in het tabblad "betaalde facturen" telkens handmatig geüpdatet.

Binnen het werkblad "jaarprognose" worden de betaalde facturen per periode opgehaald vanuit het andere werkblad via index vergelijken functie). Middels het gele dropdown veld wil ik binnen het model kunnen kiezen welke methode er gebruik wordt om de lege cellen (dus periode waar nog geen factuur voor is betaald) automatisch te laten vullen.

deze keuze opties zijn:

obv restantjaarverplichting (jaarverplichting - betaalde facturen en het restantbedrag dan evenredig verdelen over de nog niet gefactureerde perioden)
obv het bedrag van de laatst gefactureerde periode (bedrag van de laatste factuur periode kopiëren voor alle nog niet gefactureerde perioden)
obv gemiddeld factuur bedrag van de reeds betaalde facturen (gemiddeld bedrag van de gefactureerde perioden kopiëren naar alle nog niet gefactureerde perioden)

Het model moet ook overweg kunnen met de feit dat er bijv. geen facturen voor de maanden jan-febr zijn ontvangen maar wel voor de maanden mrt tm juli. De maanden aug tm dec moet het model in dit geval dan zelf forecasten obv formules.

ps ik ben niet bekend met VBA
Bekijk bijlage Voorbeeld methodiek model.xlsx

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan