• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij formule index/vergelijken + tekst.samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hela1966

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2009
Beste forumleden,

Ik zoek hulp bij het integreren van 2 formules.

Graag zou ik de uitkomst van de formule index/vergelijken willen samenvoegen in 1 cel met een scheidingsteken.
(Tjonge, op een duidelijke manier formuleren is op zich al best lastig)

Daarom maar een voorbeeld bestandje met wat nepdata bijgevoegd, waarbij ik de volgende formules wil samenvoegen:

Code:
=IFERROR(INDEX($D$4:$D$9;MATCH($I4&J$3;$B$4:$B$9&$C$4:$C$9;0));"")

en

Code:
=TEXTJOIN(" / ";;J4:K4)

Voor de volledigheid:

in de kolom SNACKS zou per klant (regel) alle groepen moeten staan die voorkomen met roepnaam "SNACKS" en dat in 1 cel.

Graag wil ik dat met een formule doen en niet met een draaitabel of VBA.

Kan iemand me verder helpen?

Bijlagen

Waarom wil je cat6 van land 3 niet bij de gewenste resultaten ?

In P6 de matrixformule:

PHP:
=INDEX(D$1:D9;LARGE((B1:B9=B7)*(E1:E9=P3)*ROW(1:9);1);1) & " / " & INDEX(D$1:D9;LARGE((B1:B9=B7)*(E1:E9=P3)*ROW(1:9);2);1) &" / " &  INDEX(D$1:D9;LARGE((B1:B9=B7)*(E1:E9=P3)*ROW(1:9);3);1)

Laatst bewerkt:
Dank je SNB,

Die formule werkt! Maar (ja daar issie die "maar" weer) de originele tabel bevat vele regels en kolommen.
Met deze formule zou ik alle "rows" moeten benoemen toch? Lege waardes worden nu ook weergeven waardoor het resultaat kan zijn : cat2 / / cat6 / cat 7 / /

Daarom was ik op zoek gegaan naar een mogelijkheid om index/vergelijken te gebruiken met tekstjoin (weet de nl naam even niet meer)
en heb daarvoor deze uitleg gevolgd https://www.youtube.com/watch?v=n2bXThXskxg&t=936s

Hiermee is het ook mogelijk om lege velden weg te laten (ignore empty cells)

Het lukt me alleen niet om de formule werkend toe te passen, kun je me daarmee helpen?

Voor de leesbaarheid heb ik de data wat aangepast en op sheet2 vermeld, ik hecht het bestand aan.

Bijlagen

Ik vermoed dat je denkt dat je geen VBA gebruikt, maar volgens mij is die textjoin een User defined function, die volledig uit VBA bestaat.
zie de bijlage met UDF F_snb()

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kijk eens of je mijn UDF voldoende vindt. Ik werk met Excel 2010.
Die textjoin doet niet veel anders dan de & in mijn eerste suggestie.
Het probleem zit er meer in om van een matrix-resultaat een string te maken met een Excelfunktie.

Ga ik doen, het werkt als een tierelier in elk geval.

Ik laat deze topic even open omdat ik nog moet puzzelen om de formule op diverse plaatsen correct te implementeren.

Je hoort van me!

Dank je wel weer!

Gr
Hela

Dag SNB,

Ik heb je oplossing kunnen gebruiken op diverse plaatsen in mijn bestanden. Het werkt echt prima.

Heeeeeel erg bedankt voor het meedenken en je oplossing!

Groet,

Hela

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan