• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij geavanceerde Balans formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MBoy7

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 aug 2013
Mijn naam is Maurice en met mijn eenmanszaak verwerk ik mijn administratie in excel.
Dit werkt fijn maar zit nu met een klein probleempje.
Zelf ben ik niet zo ervaren in Excel als het gaat om functies en formules.
Ik weet een beetje de basis functies en formules.

Nu loop ik tegen het volgende aan.
In mijn eigen gemaakte schema (zie afbeelding/zie bijlage) ben ik nu bezig met een balans schema.

-Afbeelding 1 (sheet/tabblad 1), heb ik mijn basis schema met waar alle informatie in staat.
Zoals je kan zien heb ik 4 items als voorbeeld ingevuld.
Cel G-H (samengevoegd) 28,29,30,31 - staat de juist categorie die bij de items horen.
De categorie cellen zijn aan de hand van een "=Kiezen" functie in gesteld en moet samen hangen met het balans schema (afbeelding 2, sheet/tabblad 2)
Bij cel F28,29,30,31 heb ik 2 leveranciers staan en die met een kleur aangegeven.
In Cel P28,29,30,31 staat het bedrag ex. BTW en in Cel T28,29,30,31 staan de bedragen inclusief BTW.

Nu ben ik opzoek naar een systeem/formule die het volgende kan doen:
Als in Cel G/H 28, de categorie "Kleine inventaris" komt te staan, moet hij het bedrag inclusief BTW (Cel T28) "kopiëren" en op het 2e tablat in Cel L4 plaatsen.
Zodra in Cel G/H 30 (tabblad 1) weer de categorie "kleine inventaris" komt te staan, moet hij Cel T30 "kopiëren", en in het 2e tabblad in Cel L4 bij op tellen.
En dit moet hij zo door blijven doen, waar de categorie "kleine inventaris" komt te staan.

In de afbeelding heb ik het nu handmatig ingevoerd en zie je dus dat Cel T28 en T30 in tabblad 1, bij elkaar op worden geteld en de uitkomst in tabblad 2 in Cel L4 wordt neer gezet.

Wanneer die T30 niet meer bij de categorie "Kleine Inventaris" hoort, maar bijvoorbeeld bij "Loon" moet hij automatisch het bedrag in tabblad 2 ervan aftrekken en deze automatisch bij Cel M4 optellen, waar de categorie "Loon" voorstaat.

Ik hoop dat hier een formule is die dit kan doen, zonder dat ik allemaal extra cellen erbij moet zetten.
De afbeelding heb ik bij gedaan om het verhaal wat te verduidelijken.

Zoals ik al vertelde ik niet heel veel verstand van functies binnen Excel
Dus graag je antwoord zo eenvoudig mogelijk uitleggen a.u.b. of een afbeelding erbij plaatsen.

Alvast bedankt,
Maurice :)

Afbeelding.jpg

Maurice,

lijkt mij misschien mogelijk met een somproduct formule.

Kan je een bestandje plaatsen ?
Met plaatjes is het lastig werken.

Hallo Gerard,

Hierbij een voorbeeld bestand je.
In sheet 2 heb ik de gele en blauwe bedragen handmatig opgeteld en ze handmatig in gevuld bij de goede categorieën.
Dit zou fijn zijn als dit dus allemaal gelinkt is en automatisch gaat.

Groeten,
Maurice

Bekijk bijlage VB-Excel.xlsx

Maurice,

Dit lukt idd met een somproduct formule.

Code:
=SOMPRODUCT((UITG!$G$7:$G$54='UIT-BALANS'!J4)*(UITG!$T$7:$T$54))

Bijlagen

En als je ook nog rekening moet houden met het kwartaal (Dat staat immers in de koppen van de kolommen) kun je dit gebruiken.

Bijlagen

@popipipo

Leuke oplossing voor het kwartaal. :thumb::thumb:

Bedankt voor jullie formules! :D

Als "half leek" moet ik zelf nog even uitvogelen hoe de formule in elkaar zit.
Maar dat het werkt is al super :thumb:

Hallo @gelens en @popipipo,

Een paardagen geleden heb ik mijn probleem uitgelegd (zie helemaal boven).
Jullie gaven mij een formule "=SOMPRODUCT((UITG!$G$7:$G$54='UIT-BALANS'!J4)*(UITG!$T$7:$T$54))", die werkte. Alleen snap ik de formule zelf niet hoe hij in elkaar zit.
Ik ben redelijk een leek op dit gebied. De afgelopen dagen heb geprobeerd de formule toe passen op het schema wat ik zelf gebruik bij mijn administratie.
Zou iemand mij deze formule uit kunnen leggen?
Voor de zekerheid heb ik nog een voorbeeld schema toegepast zoals hij straks eruit moet zien. Ik heb de uitslagen (zie de kleurtjes) weer handmatig ingevoerd.
Dit moet dus straks weer automatisch gaan.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, met het uitleggen en verduidelijken van de formule aan de hand van het excel bestand.
Alvast bedankt,

Gr. Maurice

Bekijk bijlage VB_Excel1.xlsx

uitleg formule:

tel op de waarden uit kolom T, regel 7 - 5 in werkblad UITG
Code:
(UITG!$T$7:$T$54)

op voorwaarde dat er in kolom G, regel 7 - 54, werkblad UITG een waarde staat die gelijk is aan de waarde in cel J4 uit werkblad UIT-BALANS
Code:
(UITG!$G$7:$G$54='UIT-BALANS'!J4)

Belangrijk: de verwijzingen dienen allemaal evenveel kolommen bevatten, in het voorbeeld dus 7 t/m 54

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan