• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij indelen formules (tekst afbreken voor 30 tekens bij een spatie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Overvalued

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2017
Goedemiddag allemaal,

Waar ik momenteel mee bezig ben gaat eigenlijk mijn Excel kennis ver te boven. (Deze is eerlijk gezegd ook wel nul komma baksteen)
dus ik hoop dat ik wat advies zou kunnen krijgen.

Achtergrond info: Ik ben bezig een adwords campagne op te zetten waardoor ik productnamen op max 30 tekens moet krijgen. Hierbij mag de producttekst niet middenin een woord wordt afgebroken maar bij een spatie.

Nou heb ik een topic op deze website gevonden met een Excel bestand waarin precies gebeurd waar ik naar op zoek ben.

Link: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/290813-Afbreken-woorden-in-Excel-naar-volgende-cel

Excel bestand:Bekijk bijlage Kopie van zinnen afbreken.xls

Nou is mijn probleem dat ik het niet voor elkaar krijg om de verticale volgorde in het bestandje te wijzigen naar horizontaal
(zie het tweede tabblad in het excel bestand voor de gewenste lay-out)

Problemen:

-De eerste letter valt weg van elke productnaam
-De algehele verwijzingen zijn gewoon niet meer kloppend

Is er iemand die zou willen helpen met onderstaande 6 gebruikte formules in de goede (horizontale) volgorde te zetten?

Met vriendelijk groeten

PS: Hieronder mijn legenda van de gebruikte formules binnen het bestandje.

A1 = product tekst

A2 =DEEL($A$1,KOLOM(),1) = zorgt ervoor dat de tekst per karakter over een kolom wordt verspreidt

A3 =ALS(A2=" ",KOLOM(),"") = telt de karakters bij elke spatie

A4 =LENGTE(A1) = telt het aantal karakters uit de product tekst

A5 =MAX($A3:VERSCHUIVING($A3,0,29)) = zorgt voor het max aantal karakters dat in een veld mag
(gelinkt met a3, heb er zelf 29 van gemaakt ipv 49 karakters ivm max 30 karakters adwords)

A6 =DEEL($A1,1,A5) = Uiteindelijk Antwoordkolom (wil ik in B2/B3/B4 enz krijgen en in A1/A2/A3 alle verschillende productnamen)

B6 =ALS(B5=0,ALS(A5=0,"",DEEL($A1,A5+1,256)),DEEL($A1,A5+1,B5-A5)) = Niet benodigd in nieuwe sheet ivm enkel eerste 30 karakters van belang.Bekijk bijlage Kopie van zinnen afbreken.xls

Laatst bewerkt:
Test eens of deze matrixformule (afsluiten met Ctrl+Shift+Enter) het gewenste resultaat geeft:
Code:
=DEEL(A1;1;GROOTSTE(ALS(DEEL(A1;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A1)));1)=" ";ALS(RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A1)))<31;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A1)))));1))

Bedankt voor de snelle reactie rebmog :thumb:

Wanneer ik de code in de cel plak krijg ik momenteel nog een foutmelding (zie screenshot).

Het kan zijn dat ik iets fout doe in het Ctrl+shift+enter afsluit gedeelte. Er gebeurt bij mij eigenlijk niet iets anders dan wanneer ik alleen op enter druk. (moet excel afsluiten, of moet alleen de formule bevestigd worden net zoals bij enter?)

Schermopname (9).png

Laatst bewerkt:
Ik heb niet bekeken waarom het bij jou fout gaat, maar ik heb de formule voor je in het bestand gezet. Het maakt daarbij wel degelijk uit dat de formules met Ctrl+Shift+Enter worden afgesloten. Als je dat goed hebt gedaan verschijnen er accolades om de formule ten teken dat het om een matrixformule gaat.

Bijlagen

De formule kwam bij mij inderdaad niet in accolades.

Heel erg bedankt voor het helpen. Mocht je toevallig in een branche zitten waar je wat hebt aan een positieve review stuur me dan gerust een pb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan