Hulp bij keuze laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassoo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Met een budget van 750 euro ben ik 2 laptops tegengekomen. Eén met dual core, één zonder. Eén met 2mb cache, één met 512kb. Een videokaart van 256mb en één van 128. Volgens mij zijn ze allebei shared, dus eigenlijk niet ideaal?
Ik ga de laptop veel gebruiken voor grafische bewerking als photohop en illustrator. Is hierbij de dual core processor een doorslaggevende factor, of niet?
Beide laptops hebben een hardeschijf van 60gig (5400RPM).

Hier de laptops:

Dell inspiron 1501 (€ 749)
Processor AMD TurionTM 64 X2 Dual-Core Mobiele Technologie TL-50. 1,6 Ghz
Cache 512kb L2
Geheugen 1024 MB (2 x 512)
Videogeheugen ATI Radeon® Xpress 1150 256 MB HyperMemory™

Fujitsu-Siemens AMILO Pro V2085 (€ 730)
Processor Intel Pentium Mobile 740. 1730 Mhz.
Cache 2 MB (L2 denk ik)
Geheugen 1024 MB (2 x 512)
VideogeheugenIntel GMA 900. 128 MB

Ik zou gaan voor de AMD.

Ondanks dat ie maar 512mb cache heeft, is ie wel dual-core en maar een klein beetje langzamer dan de Intel qua cpu-snelheid. Verder is die 256mb videogeheugen mooi meegenomen. Die van die Intel moet het maar met 128mb doen en is volgens mij ook niet aan te passen bij dat type onboard-videokaart.

ik denk er anders over
word amd niet veel sneller heet ?
heeft de laptop daardoor niet meer energie nodig voor de koeling en gaat ie dan niet minder lang mee op 1 batterij ?

Denk zelfs dat bij de AMD laptop de videokaart gebruik maakt van eigen geheugen, dus niet shared

Dank voor de reacties.

De AMD heeft inderdaad een veel kortere batterijduur, max 2,5 uur uit m'n hoofd. De Siemens heeft een duur tot 5 uur. Maar opzich denk ik niet veel onderweg te werken.

Ik ben er dus ook niet helemaal uit of de grafische kaart van de AMD toegewezen geheugen heeft, maar dit zou wel positief zijn toch?

En als er puur naar het merk gekeken wordt... zijn er dan nog punten te noemen?

Verder vind ik het verschil in cache geheugen erg veel, alleen is mij niet geheel duidelijk hoe belangrijk dit is.

De videokaart van de AMD gebruikt ook shared geheugen, alleen werkt het iets anders dan normaal shared geheugen.

De videokaart wordt bijvoorbeeld van 32mb eigen geheugen voorzien die een bepaalde snelheid heeft. Heb je snel intern geheugen in je pc zitten, dan kan de videokaart hier wat van gebruiken en met de volledig snelheid van dit geheugen. Oftewel is deze HyperMemory-techniek sneller dan de standaard ''shared-geheugen''-techniek.

Verder heeft die Intel 2mb cache. Dit zou betekenen dat deze cpu sneller is in bijv. videobewerking.

Qua allround-gebruik merk je het verschil tussen 512kb en 2mb cache nauwelijks.

Op 1 of andere manier kan amd zijn proccesoren goedkoper maken dan intel , de amd procesor is goedkoper dan die van intel en daarom onstaat er ruimte in het budget voor zo'n videokaart

het is een lastige keuze :D

ik zou kiezen voor de intel maar daar zit juist niet zo'n goede videokaart in
Misschien even verder kijken of er nog beter combi's zijn voor je budget
dat blijkaar 700-800 euro is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan