Blackwolf3004
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 26 mei 2011
- Berichten
- 2
Ik ben met een opdracht voor school bezig en aangezien ik volgende week mijn leraar pas wee zie, Hoopte ik dat iemand me met mijn probleem kon helpen.
Ik ben bezig een programma te schrijven voor een lottotrekking.
Nu zit ik alleen helemaal vast op een random.next functie.
Ik krijg elke keer dezelfde getallen. Ik ben bekend met deze bug maar kan hem er maar niet uit krijgen.
ik zal de code van de Class Trekking en het Form laten zien.
Ik weet dat er nog wat andere foutjes in zitten, maar die wil ik er later uit krijgen.
Als iemand mijj hierbij kan helpen zou dat erg fijn zijn.
Ik heb al verscheidene opties geprobeerd maar het lukt me maar niet om maar 1 instantie van het random object te maken, heb het idee dat ik er steeds meerdere aanmaak.
Met vriendelijke groet, M.j.Bischops
Ik ben bezig een programma te schrijven voor een lottotrekking.
Nu zit ik alleen helemaal vast op een random.next functie.
Ik krijg elke keer dezelfde getallen. Ik ben bekend met deze bug maar kan hem er maar niet uit krijgen.
ik zal de code van de Class Trekking en het Form laten zien.
Ik weet dat er nog wat andere foutjes in zitten, maar die wil ik er later uit krijgen.
Als iemand mijj hierbij kan helpen zou dat erg fijn zijn.
Ik heb al verscheidene opties geprobeerd maar het lukt me maar niet om maar 1 instantie van het random object te maken, heb het idee dat ik er steeds meerdere aanmaak.
Met vriendelijke groet, M.j.Bischops
Code:
Code van class :
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace Trekking
{
class Trekking
{
//Datavelden
private int maxWaarde;
private int aantalGetrokken;
private int aantalGewenst = 0;
private bool isTenEinde;
private int [] getrokkenGetalllen;
private Random randomizer = new Random();
//Constructoren
public Trekking(int maxWaarde, int aantal)
{
this.maxWaarde = maxWaarde;
this.aantalGetrokken = 0;
this.aantalGewenst = aantal;
getrokkenGetalllen = new int[aantalGewenst];
}
//Methoden
public void TrekGetal()
{
int getal = randomizer.Next(0, maxWaarde - 1);
getal = getrokkenGetalllen[aantalGetrokken];
aantalGetrokken++;
}
public int GeefGetal(int positieA)
{
int getal = getrokkenGetalllen[positieA];
return getal;
}
//properties
public int MaxWaarde
{
get { return maxWaarde; }
set { }
}
public int AantalGetrokken
{
get { return aantalGetrokken; }
set { }
}
public int AantalGewenst
{
get { return aantalGewenst; }
set { }
}
public bool IsTenEinde
{
get { return isTenEinde; }
set { }
}
}
}
CODE van FORM:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;
namespace Trekking
{
public partial class Form1 : Form
{
Trekking trekking;
public Form1()
{
InitializeComponent();
}
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
trekking = new Trekking(Convert.ToInt32(textBox1.Text),Convert.ToInt32(textBox2.Text));
}
private void textBox1_TextChanged(object sender, EventArgs e)
{
}
private void textBox2_TextChanged(object sender, EventArgs e)
{
}
private void button2_Click(object sender, EventArgs e)
{
for(int i = 0;i < trekking.AantalGewenst;i++)
{
trekking.GeefGetal(i);
string t = i.ToString();
t += t;
listBox1.Items.Add(t);
}
string s = "De Maxwaarde:" + trekking.MaxWaarde + " Het aantalgetrokken:" + trekking.AantalGetrokken + "Het aantal gewenste ballen:" + trekking.AantalGewenst + " is de trekking ten einde ?" + trekking.IsTenEinde;
listBox1.Items.Add(s);
}
}
}
Laatst bewerkt door een moderator: