• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij v.zoeken

niekie73

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2023
Hallo allemaal.

Door jullie leer ik hoe makkelijk het allemaal kan worden met excel.
Dus wil dan ook steeds meer leren en zelf dingen uit te zoeken maar het lukt me niet.

Met bijgevoegd bestand heb ik het probleem dat het onsite report steeds veranderd van volgorde van de kolommen.

Normaal gebruik ik dus gewoon bijv =OnsiteReport!B2 om informatie van tab1 naar tab2 te krijgen.
maar doordat de kolommen steeds veranderen de ene keer staat bijv Unit id in kolom C en de andere keer in G.
werkt het trucje dus niet. Ben aan het stoeien met verticaal zoeken maar ik doe iets fout, daarom heb ik de topic maar zo genoemd.

Wat ik dus probeer, blad 1 is de info die ik altijd nodig heb.
Hoe kan ik deze op de juiste manier erin krijgen als de kolommen van Onsitereport steeds veranderen.

Bijlagen

Vert.zoeken is hier niet de handigste werkwijze; met "index" daarentegen moet je maar één formule schrijven die je naar rechts en naar onder kan kopiëren.
Voorwaarde (dat zou voor beide functies gelden) is uiteraard dat je minstens één kolom vult op Blad1. In het voorbeeldje heb ik gewoon de eerste genomen, maar dat kan ook een willekeurig aantal en in willekeurige volgorde zijn.

Bijlagen

in A2 van Blad1 en doortrekken,werkt vanaf excel 2019
Code:
=X.ZOEKEN(A$1; OnsiteReport!$A$1:$Z$1; OnsiteReport!$A2:$Z2)

deze werkt ook in oudere versies
in A2 en doortrekken.
Code:
=INDEX(OnsiteReport!$A$2:$Z$1000; RIJ(A2)-1; VERGELIJKEN(A$1; OnsiteReport!$A$1:$Z$1; 0))

Ik ben superblij met jullie reacties, maar baal ervan dat het voor jullie zo simpel is.
Super bedankt allemaal

Power query ziet er strak uit, maar soms is de lijst ook langer en klopt het dus niet meer.
maar zie ik geen N/A als er niks in de cel staat.

De andere versies ga ik dat nog even uitvogelen, hoe het zit als de cel op onsite leeg is.

Bij mij wel. Of zie ik iets over het hoofd?
Je dient wel de nieuwe gegevens van UNITS G in cel A1 van het tabblad "OnsiteReport" als waarde te plakken. Ga dan naar b.v. tabblad "Output" >> klik in een cel van de tabel >> "Gegevens" >> "Alles vernieuwen".
1741956111734.png

Bijlagen

Ja had ik gedaan misschien weer met alles te snel geweest, ben nu aan het werk ga er dit weekend eens rustig voor zitten. In ieder geval heel erg bedankt.

1741969042341.png

Laatst bewerkt:
Oké, prettige dienst en een fijn weekend gewenst.

PS.
Die waarschuwing wil zeggen dat de gegevens die je probeert op te halen meer rijen bevatten dan in een Excel-werkblad passen. Excel heeft een limiet van 1.048.576 rijen en 16.384 kolommen per werkblad. Is dat zo?
Zelf heb ik het idee dat er bij copy/paste iets fout gaat.

Laatst bewerkt:
Ja daar was het fout gegaan,
Aangezien ik er niet alleen mee moet werken maar meerdere collega's hou ik het nu even bij x.zoeken.
is ook het enige wat ik zelf nog een klein beetje snap.

Er komen namelijk aardig wat vervolg bladen achteraan, die de info nodig hebben van in dit geval blad2.
en dan is het voor nu het makkelijkste om gewoon nieuwe lijst te plakken in het onsite report en de rest gaat dan vanzelf.

Ik ga de rest zeer zeker nogmaals bekijken, want door jullie ga ik excel steeds leuker vinden.
Nogmaals allemaal bedankt en een fijn weekend.

Terug
Bovenaan Onderaan