• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp dartprogramma in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronbb2

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2015
Hallo Allen,

Op dit moment ben ik bezig met een scorelijst voor het darten. Doel is uiteindelijk om a.d.h. van de scores die worden gegooid een aantal statistieken te berekenen.

Ik heb alleen even hulp nodig met de volgende 2 vragen ;

Hoe zorg ik er voor dat er automatisch de gegooide punten van een desbetreffende score worden afgehaald ? Vb ; Begint met 501, 60 gegooid, 441 over. Daarna 79 gegooid, 362 over etc etc tot 0

Wanneer dat eenmaal in orde is, dan wil ik dat de gegooide scores worden bijgehouden in een turfsysteem. Met bovenstaande voorbeeld zou er dus 1 turfstreep bij de 60 staan, en 1 turfstreep bij de 70 t/m 79. Deze turflijst moet niet na elke leg gereset worden. Moet uiteindelijk dus een totaal worden.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Gebruik even "Doorzoek dit forum" en zoek op Dartprogramma en je vind er 5.
Het geen je wil is in een van deze behandeld.

Suc6

Bedankt voor uw reactie. Ik had al even gezocht. Maar ik kom er niet helemaal uit. Met name de formule om er voor te zorgen dat daadwerkelijk gegooide punten worden geturfd in de desbetreffende categorie. Heb je wellicht een link voor mij van het bericht waarin dit wordt uitgelegd ?

ronbb2, als je deze formule in cel M4 zet, dan telt hij het aantal keren op dat er een bepaald getal wordt gegooid.
Code:
=AANTALLEN.ALS($B$4:$C$23;">=" & L16;$B$4:$C$23; "<"&L17)+AANTALLEN.ALS($G$4:$H$23;">=" & L16;$G$4:$H$23; "<"&L17)
Trek dan de formule door naar M16 en dan zie precies hoeveel keer er iets is gegooid wat aan de voorwaarde voldoet.

Bedankt Arliator. Ik heb de code in de tabel toegevoegd. Hij lijkt het echter niet op te tellen. Alles blijft gewoon op 0 staan.

Het werkt. Ontzettend bedankt. Dan rest mij nog 1 vraag.

De scorelijst (Links) wordt uiteindelijk elke keer opnieuw gedaan. Leg voorbij = Nieuwe ronde. De turflijst moet echter niet elke keer opnieuw beginnen.

Hij moet dus zeg maar onthouden wat er de 1ste leg is gegooid. Is dit mogelijk in Excel ? Zoja, welke code moet ik dan aan denken ?

Dan zijn er verschillende opties.
Je kan handmatig de lijsten op een andere plek plakken en de formule daar ook naar laten verwijzen.
Houdt wel in dat je elke keer eraan moet denken om dit ergens neer te zetten en de formule moet je in de gaten houden dat de range groot genoeg is, maar is wel de meest simpele optie.
Anders moet je gaan programmeren, maar dan zou ik de opzet iets anders maken, geen samengevoegde cellen bijvoorbeeld.
Als voorbeeld de handmatige oplossing, tot en met cel 260 in blad2 blijft hij alles optellen.

Bijlagen

Ik heb ook even snel een macro in elkaar gezet.
Het meeste is gewoon opgenomen, er zit geen foutcontrole in, dus het is verre van ideaal.
Zolang je in de cellen B4 en verder en E4 en verder wat invult en daarna op de knop drukt, gaat die altijd goed.
Maar ik denk dat je hiermee niet klaar bent, daarom heb ik het bewust even snel in elkaar gezet, vaak komen er meer vragen die andere oplossingen vragen.
Want nu zet je alles onder elkaar, moet er geen onderscheid gemaakt worden tussen spelers?
Moet er niet bij worden gehouden wanneer er gegooid is?
Dit soort vragen verwacht ik allemaal, maar dan kan je beter op zoek gaan naar een standaard programma, want ik heb geen tijd om zoiets te maken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan